Czyste Powietrze

Informacje o programie „Czyste Powietrze”

Program priorytetowy „Czyste Powietrze”

W trosce o zdrowie, klimat i środowisko

 

Informacje o programie „Czyste Powietrze”

„Czyste Powietrze” to program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektowanych źródeł ciepła na paliwa stałe (kocioł na węgiel lub kocioł na biomasę) nie spełniających wymagań „Czystego Powietrza” na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, jak i przeprowadzenie towarzyszących temu prac termomodernizacyjnych budynku.

Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:

  • właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
  • wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

W przypadku współwłasności wniosek składa tylko jeden ze współwłaścicieli za zgodą wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.

Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych!

Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są:

Część I: dla beneficjentów chcących skorzystać z podstawowego poziomu dofinansowania

Osoby fizyczne, których dochód roczny nie przekracza kwoty 135 000 zł, będące właścicielami/współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą,

W przypadku, gdy beneficjent uzyskuje dochody z różnych źródeł, należy je zsumować, przy czym suma tych dochodów nie może przekroczyć kwoty 135 000 zł.

Dofinansowanie w formie

  1. dotacji,
  2. dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego.

Część II: dla beneficjentów chcących skorzystać z podwyższonego poziomu dofinansowania

Osoby fizyczne, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
  2. przeciętny miesięczny dochód na jednego członka ich gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:
    • 1894 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    • 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód beneficjenta z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie może przekraczać czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Dofinansowanie w formie

  1. dotacji,
  2. dotacji z prefinansowaniem,
  3. dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego,
  4. pożyczki dla gmin, jako uzupełniające finansowanie dla beneficjentów (uruchomienie w późniejszym terminie).

Część III: dla beneficjentów chcących skorzystać z najwyższego poziomu dofinansowania

Osoby fizyczne, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą;
  2. przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:
    • 1090 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    • 1526 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Dofinansowanie w formie

  • dotacji,
  • dotacji z prefinansowaniem,
  • pożyczki dla gmin, jako uzupełniające finansowanie dla beneficjentów (uruchomienie w późniejszym terminie).

Trzy formy dofinansowania

  • Dotacja
    Dofinansowanie polegające na wypłacie przyznanych środków.
  • Dotacja z prefinansowaniem

Dofinansowanie polegające na wypłacie części dotacji (w formie zaliczki) przed rozpoczęciem przedsięwzięcia lub na jego początku oraz pozostałej części dotacji po zakończeniu realizacji całego przedsięwzięcia.

  • Dotacja na częściową spłatę kredytu kapitału bankowego

Dofinansowanie na częściową spłatę kapitału kredytu, wypłacanego przez banki, które są partnerami programu „Czyste Powietrze”.

Trzy ścieżki składania wniosków

Wybierz najwygodniejszą dla siebie ścieżkę złożenia wniosku o dofinansowanie:

  • na stronie gov.pl,
  • w urzędzie,
  • w wybranych bankach.

Warto wiedzieć

  • Wnioski składane w ramach programu „Czyste Powietrze” rozpatrywane są przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW), właściwe dla lokalizacji budynku, w którym realizowane jest przedsięwzięcie.
  • Wniosek składany papierowo należy wysyłać do właściwego WFOŚiGW zgodnie z powyższą zasadą.
  • Wnioski złożone do niewłaściwego terytorialnie WFOŚiGW lub NFOŚiGW nie będą rozpatrywane.

Na co?

  • wymianę kopciucha, czyli nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na nowy efektywny i ekologiczny kocioł,
  • modernizację instalacji grzewczej,
  • ocieplenie budynku,
  • wymianę okien i drzwi,
  • zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • montaż instalacji PV, czyli instalacji fotowoltaicznej (paneli słonecznych).

Ile?

  • Nawet do 135 000 zł w przypadku najwyższego poziomu dofinansowania z kompleksową termomodernizacją.
  • Do 99 000 zł w podwyższonym i do 66 000 zł w podstawowym poziomie dofinansowania.
  • Dodatkowo audyt energetyczny: do 1 200 zł.
  • Im niższy dochód, tym wyższa dotacja.

 

Rodzaje dotowanych przedsięwzięć oraz maksymalne kwoty dotacji:

1. Część I: dla beneficjentów chcących skorzystać z podstawowego poziomu dofinansowania- załącznik

2. Część II: dla beneficjentów chcących skorzystać z podwyższonego poziomu dofinansowania- załącznik

3. Część III dla beneficjentów chcących skorzystać z najwyższego poziomu dofinansowania załącznik

 

Wniosek można złożyć:

I. Przez internet lub w urzędzie

  1. Wnioski należy składać do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW), w województwie, w którym znajduje się budynek/lokal mieszkalny, na który składa się wniosek o dofinasowanie.
  2. Aktualnie obowiązująca dokumentacja do programu oraz regulamin, wraz z instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie oraz wniosku o płatność wraz z załącznikami dostępna jest:
  3. Formularz wniosku dostępny jest w generatorze wniosków o dofinansowanie (GWD) – www.gwd.nfosigw.gov.pl. Niezależnie od wybranego sposobu składania wniosku, musi on być wypełniony w systemie GWD. Przed wypełnieniem wniosku należy założyć konto w GWD, z którego użytkownik/wnioskodawca będzie korzystał również w kolejnych etapach obsługi wniosku o dofinansowanie, w tym składając wniosek o płatność.
  4. Składanie wniosków może odbywać się:
    1. przez serwis gov.pl:
      • Za pomocą systemu GWD należy wypełnić wniosek na stronie wskazanej w tym serwisie i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym oraz przesłać automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
    2. bezpośrednio przez system GWD:
      • W celu złożenia wniosku elektronicznie bezpośrednio w systemie GWD należy wypełnić wniosek i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym oraz przesłać go automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
      • Wniosek składany w postaci papierowej – jeśli wnioskodawca nie dysponuje podpisem elektronicznym, po wypełnieniu wniosku w GWD, należy zatwierdzić wniosek w systemie aż do uzyskania statusu wniosku „oczekuje na złożenie”, a następnie wydrukować ten wniosek z systemu GWD, podpisać go swoim odręcznym podpisem i dostarczyć w postaci papierowej wraz z załącznikami w postaci papierowej (z wymaganymi podpisami) do właściwego WFOŚiGW. Wniosek w postaci papierowej złożony z oznaczeniem „wydruk roboczy” nie będzie rozpatrywany.
    3. w gminnym punkcie konsultacyjno‐informacyjnym:

II. Za pośrednictwem banku

  1. W oddziale banku, który przystąpił do programu „Czyste Powietrze”, złóż wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze”. Konsultant (pracownik banku) pomoże Ci wypełnić dokumenty.
  2. Po pozytywnej decyzji kredytowej lub warunkowej umowie kredytowej, Twój bank przekaże zaakceptowany przez Ciebie wniosek o dotację do WFOŚiGW, zgodnie z lokalizacją budynku/lokalu mieszkalnego.
  3. Twój bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji z wfośigw o przyznaniu dotacji, wypłaci Ci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
  4. W terminie 18 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku o dotację) powinieneś zrealizować inwestycję, a następnie złożyć w wfośigw wniosek o jej rozliczenie.
  5. Wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej wypłaci Ci dotację po pozytywnej weryfikacji przedstawionych przez Ciebie dokumentów zakupowych. Środki trafią na rachunek Twojego kredytu, co oznacza, że bank zaksięguje je na poczet spłaty kapitału kredytu.

Uwaga! Banki biorą udział tylko w składaniu wniosku o dofinansowanie, beneficjent sam rozlicza dotację (składa wniosek o płatność, dokumenty zakupowe i inne wymagane).

Rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie odbywa się w terminie do 30 dni od daty wpływu do właściwego WFOŚiGW. Wniosek złożony w gminie, która zawarła porozumienie z WFOŚiGW w sprawie realizacji Programu „Czyste Powietrze” zostanie przekazany do właściwego WFOŚiGW i dopiero od daty przekazania liczony jest termin na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z porozumieniem gmina powinna przekazać wniosek do WFOŚiGW niezwłocznie, lecz nie później niż 5 dni roboczych od daty jego złożenia w gminie.

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ

Podstawą wypłacenia dotacji jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność do WFOŚiGW, po zrealizowaniu części lub całości przedsięwzięcia. Do rozliczenia można złożyć maksymalnie trzy wnioski (dwa częściowe i jeden końcowy) o płatność oraz nie można dzielić poszczególnej kategorii wydatków (np. ocieplenia) na odrębne wnioski o płatność.

Więcej szczegółowych informacji na temat Programu Czyste Powietrze znajdą Państwo:

ZAŚWIADCZENIE o dochodach niezbędne do wniosku o dotację  w ramach programu „Czyste Powietrze” 2.0 (podwyższony poziom dofinansowania) mieszkańcy Gminy Horyniec- Zdrój otrzymają w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, kontakt telefoniczny: 530 655 376

Wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć w GOPSIE.


Możliwość wypełnienia wniosku wraz z pracownikiem Urzędu Gminy będzie w następujących godzinach:

– poniedziałek- piątek, godz. 11:00- 13:00

Za rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.

Wnioski o dotację wypełniane są przy pomocy aplikacji pn. Portal Beneficjenta, dostępnej w Internecie pod adresem https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl/.

 

Kontakt

Kontakt z pracownikami Urzędu Gminy Horyniec-Zdrój w celu uzyskania dodatkowych informacji pod numerem telefonu: 16 632 54 57

Kontakt z pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w sprawie wydawanych zaświadczeń tel. 530 655 376.

Ogólnopolska infolinia programu Czyste Powietrze po numerem telefonu: 22 340 40 80, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Z infolinii wnioskodawcy mogą skorzystać zarówno przed, jak i po złożeniu wniosku.

Możliwy jest również indywidualny kontakt z pracownikami Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Funduszu od 7:30 do 15:30.

Biuro WFOŚiGW w Rzeszowie, 35-025 Rzeszów, ul. Zygmuntowska 9 tel. 17 852 23 44, 17 852 26 01, 17 853 63 81, 606 814 783, fax wew. 102, e-mail: biuro@wfosigw.rzeszow.pl ,
Skrytka ePUAP: /wfosigw_rz/SkrytkaESP

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 stycznia 2017 09:34
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Hejnowicz
Ilość wyświetleń: 1074
22 listopada 2024 15:17 (Mateusz Hejnowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
22 listopada 2024 15:14 (Mateusz Hejnowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
22 listopada 2024 15:13 (Mateusz Hejnowicz) - Dodanie załącznika [maksymalne_dotacje_dla_wybranych_kategorii_kosztow_kwalifikowanych_w_ programie_czyste_powietrze_.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)