Uchwała NrXXXIV/220/09
Rady
Gminy Horyniec - Zdrój
Z dnia 29 grudnia 2009 r.
w
sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na
2010 r.
Na podstawie
art.4 ust 2 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
/tekst jednolity z 2007r. Dz.U. Nr 70 poz. 473 z późniejszymi zmianami/
Rada Gminy Horyniec - Zdrój uchwala :
Gminny Program Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na terenie Gminy Horyniec - Zdrój na 2010 r.
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
Ludność Gminy Horyniec-Zdrój
znajduje zatrudnienie w sanatoriach i małych przedsiębiorstwach
rodzinnych. Pewna grupa dorosłej populacji Gminy cierpi niedostatek z powodu bezrobocia. Najwyższe notuje się w
przedziale 20 - 24 lat,
a więc w grupie młodzieży, która ma
kłopoty z sensownym zagospodarowaniem sobie czasu wolnego. Z roku na rok
zauważa się obniżanie wieku "inicjacji alkoholowej" wśród dzieci i
młodzieży.
Taki stan rzeczy powoduje wzrost spożycia alkoholu, czego następstwem
jest przemoc wobec najbliższych szczególnie w rodzinach patologicznych. Chcąc ograniczyć w/w
niekorzystne zjawiska Gmina, Horyniec - Zdrój będzie realizować w 2010 r. zadania w zakresu
profilaktyki rozwiązywania problemów
alkoholowych zawarte w niniejszym programie.
Rozwiązywanie problemów alkoholowych,
w świetle nowoczesnego podejścia do problematyki alkoholowej, oznacza zarówno podejmowanie tych działań,
które
są ukierunkowane na grupy osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin, jak
również
i tych, które zmierzają do zmniejszenia rozmiarów i
dotkliwości problemów, jakie niesie za sobą nadużywanie alkoholu. Nadużywanie alkoholu rozumie się jako nie tylko
nadmierne picie, ale także picie w niewłaściwych okolicznościach. Szkody wynikające z nadużywania alkoholu występują w bardzo różnych obszarach. Wymieniæ tu należy przede wszystkim:
1
Szkody występujące u osób
pijących (np. degradacja
zdrowia fizycznego,
życia emocjonalnego
i społecznego funkcjonowania).
2. Szkody
występujące u członków rodzin alkoholowych (np. zaburzenia emocjonalne, schorzenia psychosomatyczne).
3. Alkoholowa
dezorganizacja środowiska pracy (np. absencja, wypadki, obniżenie wydajności pracy).
4. Naruszanie
prawa i porządku przez osoby nietrzeźwe (np. przestępczość, przemoc w rodzinach alkoholowych, prowadzenie
pojazdów w stanie nietrzeźwości).
5. Naruszenia
prawa związane z (obrotem alkoholem (np. sprzedaż alkoholu osobom nieletnim).
6. Niekorzystne
społecznie zmiany w strukturze picia napojów alkoholowych (np. spadek
wieku inicjacji alkoholowej,
wzrost spożycia alkoholu przez dzieci
i młodzież).
Problem
osób nadużywających alkohol to nie tylko zjawisko
ograniczone do danej jednostki, to także zjawisko, które z jednej strony pociąga za sobą konieczność ponoszenia przez
społeczeństwo ogromnych kosztów ekonomicznych,
np. w zakresie ochrony zdrowia, opieki społecznej, kosztów wypadków drogowych, a z drugiej - stwarzające
ogromne niebezpieczeństwo skażenia społecznego i popularyzacji
negatywnych wzorców. Dlatego coraz większą rolę w myśleniu o uzależnieniu odgrywa konieczność intensyfikacji działań profilaktycznych.
Rozdział II
CELE PROGRAMU
§ 2
1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych.
2.
Zmniejszenie rozmiarów
problemów, które aktualnie występują.
3.
Doskonalenie
metod niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
4.
Zwiększanie
dostępności i skuteczności terapii dla uzależnionych i ich rodzin.
5.
Budowanie skutecznych
form ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
Rozdział III
GŁÓWNE KIERUNKI
DZIAŁAŃ
§ 3
1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej,
w szczególności dla dzieci i młodzieży.
2.
Zwiększanie
dostępności pomocy
terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla
osób uzależnionych od alkoholu.
3.
Udzielanie rodzinom,
w których występują
problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej w
szczególności ochrony przed przemocą
w rodzinie.
4.
Wspomaganie
działalności instytucji, stowarzyszeń
i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu
problemów alkoholowych.
5.
Ustalanie
i weryfikowanie w zależności od rozwoju zjawisk, szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na
prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych
do spożycia w
miejscu lub poza
miejscem sprzedaży oraz wprowadzenie skutecznej kontroli przestrzegania zapisów
ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz aktów prawa miejscowego przez podmioty sprzedające napoje
alkoholowe, w szczególności w zakresie przestrzegania warunku nie sprzedawania alkoholu nieletnim i nietrzeźwym.
ZADANIA I METODY DZIAŁAŃ
§ 4
1.
Prowadzenie
profilaktycznej
działalności informacyjnej i
edukacyjnej
w
szczególności dla dzieci i młodzieży.
1. Priorytetowym zadaniem jest dostarczanie
pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu
na bazie świetlic, gdzie prowadzona jest działalność wychowawcza. W ramach
prowadzonych zajęć preferuje się programy profilaktyczne, zajęcia socjo - terapeutyczne,
sportowo - rekreacyjne i inne.
2.
Wdrażanie programów
profilaktyczno-edukacyjnych dla dzieci i młodzieży
w środowisku szkolnym:
§
w
szkołach podstawowych i gimnazjum w klasie I i II zgodnie z diagnozą potrzeb
programy: „Uwierz w siebie", „S.O.S. Dzieci wobec przemocy", „Bez agresji",
„Sto procent zabawy", Bądź sobą";
§
we
wszystkich III klasach gimnazjum programu „II Elementarz czyli Program Siedmiu
Kroków".
3.
Organizacja
przedsięwzięć (masowych) dla dzieci i młodzieży w zakresie
profilaktyki informacyjno
- edukacyjnej w formie festynów rodzinnych, akcji
profilaktyczno-edukacyjnych,
koncertów, pikników rodzinnych.
4.
Współpraca
w zakresie organizacji czasu wolnego z instytucjami i organizacjami dotychczas realizującymi zadania gminnego
programu profilaktyki: GOK (grupa wokalna, taneczna, teatralna, plastyczna i
inne), GOPS, LKS Horyniec - Zdrój, "Unia" Horyniec - Zdrój, sekcja piłki
siatkowej i sekcja piłki koszykowej, OSW ,,Strzelec", kościoły i inne związki
wyznaniowe.
5.
Działalność
informacyjno - edukacyjna w dziedzinie promocji
zdrowego trybu życia poprzez:
§
Organizowanie
lokalnych konkursów i kampanii profilaktycznych (np. „Bezpieczne wakacje",
„Dzień Profilaktyki w Środowisku Gminnym", „Gminny Dzień Osób Niepełnosprawnych"),
§
Udział
dzieci i młodzieży szkolnej w kampaniach ogólnopolskich
.
§
Angażowanie
dzieci i młodzieży w konkursy plastyczne (np. "Rodzina bez Alkoholu"
w placówkach przedszkolnych,
„Młodość bez uzależnień" - powiatowy konkurs profilaktyczny w szkołach
podstawowych i gimnazjum),
§
Umożliwianie
udziału dzieciom i młodzieży w spektaklach teatralnych, imprezach sportowo -
rekreacyjnych, imprezach rodzinnych, w
aktywnym wypoczynku, zajęciach pozalekcyjnych.
6.
Zachęcanie
do tworzenia i wykorzystywania istniejącej bazy sportowo -
rekreacyjnej (szkolnej i
ośrodków sportowo - rekreacyjnych), w których dzieci
i młodzież aktywnie i zdrowo może spędzać czas
wolny, do prowadzenia zdrowego trybu życia.
7.
Wspieranie
działań w zakresie tworzenia i doposażenia miejsc do zabawy, rekreacji i wypoczynku bez alkoholu (tereny rekreacyjne, sportowe, kluby, świetlice).
8.
Wspomaganie
organizacyjno - finansowe działalności szkół, punktów przedszkolnych, świetlic
wiejskich, klubów i
stowarzyszeń, imprez kulturalnych
skierowanych do dzieci i
młodzieży mających charakter promocji stylu
życia bez używek.
9.
Przygotowanie i zakup
materiałów edukacyjnych na potrzeby promocji
zdrowia i profilaktyki w tym ulotek,
broszur, plakatów oraz wykorzystywanie
gotowych opracowań.
10.
Wspieranie
akcji mających na celu organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży poza
środowiskiem rodzinnym często skażonym uzależnieniami - udział dzieci i
młodzieży w obozach profilaktycznych, koloniach i wycieczkach z elementami profilaktyki i innych formach wypoczynku pozwalających na
kształtowanie prawidłowych postaw osobowościowych.
11.
Dofinansowanie
szkoleń, kursów specjalistycznych w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi i
młodzieżą organizowanych dla nauczycieli , pedagogów, psychologów.
2.
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
1.
Organizowanie
doraźnych spotkań konsultacyjno-informacyjnych.
2.
Pomoc
finansowa dla stowarzyszeń i klubów trzeźwości w celu utrzymania
różnych form oddziaływań
profilaktycznych.
3.
Opłacanie kosztów
powołania biegłego orzekającego w
przedmiocie
uzależnienia od alkoholu.
Na badanie do biegłego kieruje Gminna Komisja
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
4. Podnoszenie kwalifikacji i wiedzy
przez realizatorów Gminnego Programu na
temat choroby alkoholowej,
sposobów jej leczenia, innych uzależnień oraz
przeciwdziałania przemocy
w rodzinie (członkowie G.K.P.i R.P.A.)
3. Udzielanie rodzinom, w których
występują problemy alkoholowe pomocy
psychospołecznej
i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1. Udzielanie
pomocy prawnej rodzinom uzależnionych od
alkoholu,
a w szczególności dla ofiar przemocy w
rodzinie.
2. Wspieranie
działań Policji, wymiaru sprawiedliwości
wobec sprawców przemocy w
rodzinie w celu zwiększenia szybkości i skuteczności oddziaływania.
3. Włączenie do
programu leczenia odwykowego programu korekcyjnego dla
sprawców przemocy w rodzinie.
4. Udzielanie
dzieciom z rodzin zagrożonych zjawiskiem przemocy domowej
pomocy socjoterapeutycznej na bazie
istniejących przy szkołach świetlic.
4.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących
rozwiązywaniu
problemów alkoholowych.
1. Organizacyjne i finansowe wspomaganie działalności
instytucji, stowarzyszeń,
placówek oświatowych i osób fizycznych działających w zakresie profilaktyki
2.. Udzielanie
dotacji na projekty z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi.
5. Wspomaganie Wójta Gminy przy wydawaniu i cofaniu zezwoleń
na prowadzenie
sprzedaży napojów alkoholowych.
1.
Przygotowanie opinii dla Wójta Gminy przed wydaniem lub cofnięciem pozwolenia
na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych dla podmiotów gospodarczych.
2. Kontrola
wszystkich podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż i
podawanie napojów alkoholowych
przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza
miejscem sprzedaży na terenie Gminy
Horyniec-Zdrój.
3. Czynności
kontrolnych w przypadkach, o których mowa w punkcie 2 dokonuje się
w obecności kontrolowanego, osoby
zastępującej kontrolowanego lub osoby przez
niego zatrudnionej.
4. Podmiot
kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do
sprawnego przeprowadzenia kontroli.
5. Z
przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskami
niezwłocznie przekazuje się do organu
wydającego zezwolenia.
6.
Podejmowanie interwencji w stosunku do osób prawnych i fizycznych w przypadku
łamania przez nich ustawowego zakazu
reklamy alkoholu.
7. Prowadzenie kampanii edukacyjnej
wśród sprzedawców napojów alkoholowych,
prowadzenie szkoleń tematycznych.
ZASADY
FUNKCJONOWANIA ZADAŃ GMINNEGO PROGRAMU ORAZ SPOSÓB POZYSKIWANIA REALIZATORÓW
PROGRAMU
§ 5
1. Wydatki przeznaczone na realizację zadań własnych
wynikających
z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i
niniejszego Programu ujmuje się corocznie w
budżecie gminy.
2.
Uruchomienie
środków następuje na podstawie umowy, porozumienia
lub zlecenia Wójta Gminy.
3.
Pozyskiwanie
realizatorów Programu (za wyjątkiem jednostek i zakładów
budżetowych gminy) odbywa się poprzez:
a. finansowanie
ofert lub ich zakup od osób fizycznych i prawnych, na podstawie umów
cywilno - prawnych
b. ogłaszanie
konkursów ofert na tematyczne zadania programu (np.
szkolenia, imprezy) wg zapotrzebowania.
c. wyszukiwanie
osób przygotowanych profesjonalnie do działań i pracy
w zakresie realizacji Programu, zawieranie umów - zleceń na realizację określonych zadań Programu, wspomaganie ich
doskonalenia zawodowego,
d. pozyskiwanie
wolontariuszy do pomocy w realizacji Programu, poprzez
dofinansowywanie ich udziału w szkoleniach, warsztatach, seminariach itp.
ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI
ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
§ 6
1. Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych za udział w posiedzeniach Komisji, podkomisji, zespołach
kontrolnych przysługuje wynagrodzenie w wysokości 7% minimalnego wynagrodzenia
za pracę pracowników, określonego w ustawie z dnia 10 października 2002 r.
o minimalnym wynagrodzeniu za prace ( Dz. U. z 2005 r. Nr.177, poz.1469
z późn.zm.).
POSTANOWIENIA KOŃCOWE, PRELEMINARZ
WYDATKÓW
1. Za ustalenie
szczegółowego harmonogramu realizacyjnego do niniejszego Programu odpowiedzialny jest Wójt Gminy
Horyniec-Zdrój.
2. Program obejmuje
zadania do realizacji od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010.
3. Środki finansowe
na realizację Programu zapewnione są w budżecie gminy z wpłat za wydawane zezwolenia dla podmiotów
prowadzących sprzedaż
alkoholu.
4. Wykonawcą
Programu jest Wójt Gminy, który określi podwykonawców
zgodnie
z zasadami przyjętymi w niniejszym Programie.
5. Z
wykonania zadań Programu Wójt Gminy złoży sprawozdanie Radzie Gminy
w terminie do dnia 31 marca 2011 r.
§ 7
Celem Gminnego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest określenie działań związanych z profilaktyką i
rozwiązywaniem problemów alkoholowych na terenie gminy w celu realizacji zadań wynikających z ustawy.
W celu realizacji zadań wymienionych
w ustawie Rada Gminy zabezpiecza środki na funkcjonowanie gminnej komisji profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych
i pełnomocnika Wójta Gminy ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych.
§ 8
W celu prawidłowej realizacji gminnego programu Rada Gminy zabezpiecza w
budżecie gminy środki finansowe pochodzące z
opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
§ 9
Wykonanie uchwały powierza się
Wójtowi Gminy Horyniec-Zdrój.
§ 10
Uchwała wchodzi
w życie z dniem ogłoszenia w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Horyniec-Zdrój