Protokoły z sesji

Protokół Nr XXV.2016

Protokół Nr XXV.2016
z XXV Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój
z dnia 2 grudnia 2016r.

 

Obrady  odbyły się w dniu 2 grudnia 2016r. w Świetlicy Wiejskiej w Werchracie i trwały od godz. 1600 do godz.1810 . Na stan 15 radnych w  obradach wzięło udział 14 radnych – lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

W obradach udział wzięli:
1. Pan Robert Serkis               - Wójt Gminy
2. Pani Renata Petryniak         - Skarbnik Gminy
3. Sołtysi wsi.
4. Osoby zaproszone.

Porządek posiedzenia:

 

I SPRAWY REGULAMINOWE                                                      

1.  Otwarcie sesji.

2.  Stwierdzenie prawomocności obrad.

3.  Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

4.  Zgłoszenie uwag i poprawek do porządku sesji.

5.  Przyjęcie porządku obrad.

II CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

1. Informacja Wójta Gminy z realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

2. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2015/2016.

3. Omówienie kosztów eksploatacji wodociągów, kanalizacji sanitarnej, oczyszczalni ścieków i ustalenia taryf na wodę i ścieki.

4. Przyjęcie interpelacji

5. Podjęcie uchwał w sprawach:
- określenia wysokości podatku od nieruchomości na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2017 rok,
- opłaty uzdrowiskowej na 2017 rok,
- określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny,
- określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek leśny,
- określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości,
- zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój,
- ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzenie ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2017 rok,
- ustalenia wysokości opłat za korzystanie z terenów i urządzeń cmentarnych cmentarzy komunalnych na terenie Gminy Horyniec-Zdrój,
- wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę Horyniec-Zdrój ograniczonego prawa rzeczowego w postaci służebności gruntowej przejazdu i przechodu przez działkę 251 dla działki 253 obręb Radruż,
- zmiany Uchwały Nr XXIV.192.2016 Rady Gminy Horyniec-Zdrój z dnia 7 listopada 2016 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Lubaczowskiemu na realizację zadania ”Przebudowa drogi powiatowej Nr 1663R Horyniec - Radruż w km 3+514 - 4+504”
- zmian w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2016 rok


III       CZĘŚĆ KOŃCOWA

1.Informacja z prac Rady Powiatu
2. Wnioski i zapytania
3. Odpowiedzi na interpelacje.
4. Zamknięcie sesji.                           

 

SPRAWY REGULAMINOWE
Ad. 1

Otwarcia XXV Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój dokonał Przewodniczący Rady – Pan Grzegorz Woźny,  który powitał radnych, Pana Wójta , radnego powiatowego P. Marka Wiśniewskiego, pracowników urzędu gminy, sołtysów, mieszkańców Werchraty, wszystkich obecnych na sali.


Ad. 2

Na podstawie listy obecności – obecnych jest 14 radnych – Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 3

Przewodniczący obrad prosi o uwagi do protokołu z poprzedniej sesji rady. Uwag nie wniesiono. Protokół został przyjęty.

 

Ad. 4

Pan Przewodniczący prosi o uwagi do porządku obrad sesji. Odczytał pismo Wójt w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektów uchwał : - w sprawie zmiany Uchwały Rady Gminy Horyniec-Zdrój Nr XI.79.2015 z dnia 9 października 2016 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na wyprzedzające finansowanie projektu pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w Gminie Horyniec-Zdrój” i w sprawie  upoważnienia Wójta Gminy Horyniec-Zdrój do zaciągnięcia zobowiązania finansowego wykraczającego poza rok budżetowy na zakup autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych.

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad zaproponowaną zmianą w porządku obrad sesji. Radni jednogłośnie 14 głosami „za” zmienili porządek obrad sesji.

 

Ad.5

Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad sesji wraz ze zmianami i przeprowadził głosowanie  – 14 głosów „za” przyjęciem porządku obrad sesji Rady Gminy.

 

CZĘŚĆ MERYTORYCZNA


Ad.1

Pan Wójt przedstawił informację o działalności międzysesyjnej. Radni otrzymali informację
w formie pisemnej. Pan Wójt szeroko omówił wszystkie tematy przedstawione w informacji. Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Ad.2

Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2015/2016 w formie prezentacji przedstawił i omówił P.Maciej Łuczyszyn – stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.3

Omówienie kosztów eksploatacji wodociągów, kanalizacji sanitarnej, oczyszczalni ścieków i ustalenia taryf na wodę i ścieki – zostało przedstawione radnym przez Prezesa spółki Usługi  Komunalne P. Daniela Stankiewicza – stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.4

Interpelacji nie złożono.

 
Ad.5

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu obrad sesji – podejmowanie uchwał.
Odczytano projekt pierwszej uchwały w sprawie określenia wysokości podatku od nieruchomości na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2017 rok. Proponowane wysokości podatków to:  - od gruntów:

- związanych z prowadzeniem  działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1 m2 powierzchni - 0,85 zł; - pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych od 1ha powierzchni - 4,54 zł; - pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie  odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego  przez organizacje pożytku  publicznego od 1m2 powierzchni - 0,40 zł;

- niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o których mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego od 1m2 powierzchni - 2,98 zł; - od budynków lub ich części: - mieszkalnych od 1 m2  powierzchni użytkowej - 0,70 zł; - związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej  oraz od budynków mieszkalnych  lub ich części  zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej od 1m2 powierzchni użytkowej - 18,10 zł; - zajętych na prowadzenie  działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym od 1 m2 powierzchni użytkowej -10,59 zł; - związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń od 1 m2 powierzchni użytkowej - 4,61 zł; - pozostałych w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej

działalności pożytku publicznego  przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 powierzchni  użytkowej - 5,35 zł;  -  od budowli (od ich wartości) - 2%.

Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektu. Nie było. Przewodniczący przeprowadził głosowanie. 14 radnych głosowało „za” , przeciw 0, wstrzymujących się 0. Radni podjęli Uchwałę nr XXV.195.2016 w sprawie określenia wysokości podatku od nieruchomości na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2017 rok.

Kolejny projekt uchwały to wysokość opłaty uzdrowiskowej na 2017r. Proponowane w projekcie

wysokości opłat to : od osób, które ukończyły 15 lat w wysokości – 4,00 zł ; od osób, które nie   ukończyły 15 lat w wysokości - 2,00 zł.
Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektu. Nie było. Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni głosowali : 14 radnych głosowało „za” , przeciw 0, wstrzymujących się 0 i podjęli Uchwałę nr XXV.196.2016 opłaty uzdrowiskowej na 2017 rok.

Pan Przewodniczący odczytał projekty uchwał w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny, leśny i od nieruchomości.

Projekty były omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektów. Nie było.
Pan Przewodniczący zarządził głosowanie. 14 radnych głosowało „za” , przeciw 0, wstrzymujących się 0. Radni podjęli Uchwałę nr XX.197.2016 w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek rolny.
Kolejne głosowanie. 14 radnych głosowało „za” , przeciw 0, wstrzymujących się 0. Radni podjęli Uchwałę nr XX.198.2016 w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek leśny.
Kolejne głosowanie. Radni 14 głosami „za” , przeciw 0, wstrzymujących się podjęli Uchwałę nr XX.199.2016 w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości.
Odczytano następny projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój.

Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji, przedstawiony został również protokół weryfikacji taryf przygotowany przez Wójta Gminy. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektu. Proponowane wysokości taryf to dla wody 4,31 netto za 1m3 i dla ścieków 4,33 netto za 1m3.
radni nie milei dodatkowych pytań.  Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni jednogłośnie 14 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XX.200.2016 w sprawie ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzenie ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2017 rok.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzenie ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2017 rok. Proponowane wysokości dopłat to: dla 1 m3 wody 1,05 zł netto i 0,65 zł netto do 1m3 oczyszczonych i odprowadzonych ścieków. Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi
o pytania, uwagi do projektu. Nie było. Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni jednogłośnie 14 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XX.201.2016 w sprawie ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzenie ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2017 rok.

Kolejny projekt uchwały to ustalenia wysokości opłat za korzystanie z terenów i urządzeń cmentarnych cmentarzy komunalnych na terenie Gminy Horyniec-Zdrój. Proponowane wysokości opłat to: - za zakup gruntu pod grób pojedynczy duży – ziemny - 475 zł netto;- za zakup gruntu pod grób katakumby - 680 zł netto; - za zakup gruntu pod grobowiec - 1150 zł netto; - za zakup gruntu pod grób mały – nagrobek -  350 zł netto; - za pochowanie zwłok w dni  robocze - 455 zł netto; - za pochowanie zwłok w dni świąteczne -555 zł netto; - za otwarcie i zaniknięcie grobowca -360 zł netto - katakumby w dni robocze; - za otwarcie i zamknięcie grobowca- 460 zł netto - katakumby w dni świąteczne.
Radny P.A.Nesterak mówi że zaproponował obniżenie ceny zakupu gruntu pod na 450zł, prosi , aby Wójt wyjaśnił, dlaczego stawki opłat będą obowiązywały na wszystkich cmentarzach komunalnych.

Pan Wójt powiedział, że kontrola w urzędzie wykazała, że nie wykonuje się ustawowego obowiązku, wszyscy mieszkańcy gminy musza ponosić koszty opłat na cmentarzach komunalnych.
Sołtys Werchraty P.T.Patałuch jest przeciwny ponoszeniu opłat przez mieszkańców. Uważa, że nic nie wiedział o takich planach wójta, cmentarz jest i parafialny i komunalny, nikt nie konsultował uchwały z proboszczem, fundusz sołecki został przeznaczony na ogrodzenie cmentarza i po co?
Pan Wójt odpowiada, że  cmentarz jest komunalny, sołtys otrzymał projekt uchwały, o projekcie dyskutowali radni na posiedzeniu komisji, środki funduszu sołeckiego są środkami budżetu gminy.

Radny P.A.Nesterak uważa, że obecna sytuacja jest wynikiem zaniedbania ze strony gminy, nie dziwi się sprzeciwowi sołtysa, jednak wszyscy muszą być traktowani jednakowo.

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad poprawką radnego A.Nesteraka o obniżeniu ceny zakupu gruntu pod grób pojedynczy duży do 450 zł. Radni głosowali :”za”-11, przeciw -1, wstrzymujących się - 2. Poprawka została przyjęta. Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad całą uchwałą wraz z poprawką. Radni głosowali : 12 głosów „za” , przeciw 0 i 2 wstrzymujące się i podjęli Uchwałę nr XXV.202.2016 w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z terenów i urządzeń cmentarnych cmentarzy komunalnych na terenie Gminy Horyniec-Zdrój.

Następny projekt uchwały to wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę Horyniec-Zdrój ograniczonego prawa rzeczowego w postaci służebności gruntowej przejazdu i przechodu przez działkę 251 dla działki 253 obręb Radruż.

Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektu. Nie było. Przewodniczący przeprowadził głosowanie. 14 radnych głosowało „za” , przeciw 0, wstrzymujących się 0. Radni podjęli Uchwałę nr XXV.203.2016 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę Horyniec-Zdrój ograniczonego prawa rzeczowego w postaci służebności gruntowej przejazdu i przechodu przez działkę 251 dla działki 253 obręb Radruż.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIV.192.2016 Rady Gminy Horyniec-Zdrój z dnia 7 listopada 2016 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Lubaczowskiemu na realizację zadania ”Przebudowa drogi powiatowej Nr 1663R Horyniec - Radruż w km 3+514 - 4+504”. Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi
o pytania, uwagi do projektu. Radni nie wnieśli. Zarządzono głosowanie. Radni jednogłośnie 
14 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XXV.204.2016 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIV.192.2016 Rady Gminy Horyniec-Zdrój z dnia 7 listopada 2016 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Lubaczowskiemu na realizację zadania ”Przebudowa drogi powiatowej Nr 1663R Horyniec - Radruż w km 3+514 - 4+504”.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. Proponowane przez Wójta zmiany to : - zwiększenie dochodów o 147 790,00zł, - zmniejszenie wydatków o kwotę 65 956,00zł, - zwiększenie wydatków o 213 746,00zł.

Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektu. Nie było. Przewodniczący przeprowadził głosowanie. 14 radnych głosowało „za” , przeciw 0, wstrzymujących się 0. Radni podjęli Uchwałę nr XXV.205.2016 w sprawie zmian w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2016 rok.

Kolejny projekt uchwały dotyczy zmiany Uchwały Rady Gminy Horyniec-Zdrój Nr XI.79.2015 z dnia 9 października 2016 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na wyprzedzające finansowanie projektu pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w Gminie Horyniec-Zdrój” .

Projekt został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektu. Nie było. Przewodniczący przeprowadził głosowanie. 14 radnych głosowało „za” , przeciw 0, wstrzymujących się 0. Radni podjęli Uchwałę nr XXV.206.2016 w sprawie zmiany Uchwały Rady Gminy Horyniec-Zdrój Nr XI.79.2015 z dnia 9 października 2016 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na wyprzedzające finansowanie projektu pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w Gminie Horyniec-Zdrój”.
Ostatni projekt uchwały, który został odczytany to upoważnienie Wójta Gminy Horyniec-Zdrój do zaciągnięcia zobowiązania finansowego wykraczającego poza rok budżetowy na zakup autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych.

Projekt uchwały został omówiony na posiedzeniu komisji. Przewodniczący prosi o pytania, uwagi do projektu. Nie było. Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni jednogłośnie 14 głosów „za” podjęli Uchwałę nr XXV.207.2016 w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Horyniec-Zdrój do zaciągnięcia zobowiązania finansowego wykraczającego poza rok budżetowy na zakup autobusu do przewozu osób niepełnosprawnych.

Zakończono podejmowanie uchwał.

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA

Ad.1

Informacja z prac rady Powiatu.

Rady P.Marek Wiśniewski zwrócił uwagę na konieczność dokonywania pomiarów zanieczyszczeń
w uzdrowisku. Pan Wójt odpowiedział, że stacja od raku pracuje.
Pan radny poinformował również o ogromnym nacisku swoich działań w kierunku skutecznej promocji gminy, uzdrowiska, powiatu oraz o zakończonych sukcesem pracach nad wydaniem nowej książki i unikalnej linii bunkrów na naszym terenie.

 

Ad.2

Wnioski i zapytania.
O głos poprosił P.Wojt, który powiedział, że rada może zdecydować o sprzedaży terenu cmentarza w Werchracie parafii.
P.Wójt poinformował również, że do 31 marca przyszłego roku rada musi podjąć decyzje związane z przeorganizowaniem sieci szkół na terenie gminy.
Radny P.T.Dziechciarz zwraca się z prośba, aby przy projektowaniu rozszerzenia tras green velo doprowadzić do uruchomienia przejścia pieszego na przejściu granicznym z Ukrainą w Budomierzu.
Sołtys P.T.Patałuch zwraca uwagę Wójta, że mieszkańcy budynku PKP w Werchracie mimo wniesionych opłat nie mogą korzystać z oczyszczalni ścieków. Pan Wójt odpowiada, że gmina otrzymała negatywne warunki przyłączy energetycznych z Zamościa i PKP, szuka się innych rozwiązań. Pan sołtys wnosi również o podniesienie wysokości inkaso dla sołtysów, projekt uchwały zostanie przez sołtysów przygotowany.
Sołtys P.T.Szewczuk prosi Wójta o interwencję w sprawie remontu drogi powiatowej przez Prusie, odczytał również odpowiedź starostwa na pismo mieszkańców w tej sprawie. Pan Wójt opowiada, że wnioskował w tej sprawie do starosty w 2015r, jeżeli będą jakieś wolne środki remont jest możliwy.
Radna P.Z.Zaborniak uważa, że  droga powiatowa N.Brusno-Polanka Horyniecka jest w katastrofalnym stanie . Pan Wójt odpowiedział, że starosta złożył obietnicę, że droga zostanie wyremontowana., protokół weryfikacji strat klęskowych jest z 2015r.

Radna P.B.Jóźwik-Przednowek prosi o wcześniejsze odśnieżanie ul.A.Krajowej.
Radny P.K.Woźny prosi Wójta o zweryfikowania posiadanych wiadomości na temat czasu i kosztów uzyskania dodatkowych profili leczniczych dla uzdrowiska. Na czym polega szybka ścieżka ich otrzymania, byłyby to dodatkowe pieniądze dla naszych sanatoriów.
Radny P.A.Nestarak uważa, że dobrze się stało, że rada wyraziła zgodę na remont drogi w Krzywym, starania o środki na remont trwały parę lat, jest bardzo duże dofinansowanie,  jest zdania, że mimo fatalnej teraz pogody remont do końca roku będzie wykonany.

 

Ad.3

Odpowiedzi na interpelacje. Nie było.

 

Ad.4

Pan Przewodniczący podziękował za obecność i zamknął obrady XXV Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój.

 

Przewodniczący

Rady Gminy Horyniec-Zdrój
mgr Grzegorz Woźny

 

Protokołowała: Joanna Styczeń              

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 stycznia 2017 12:33
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Hejnowicz
Ilość wyświetleń: 962
27 stycznia 2017 12:37 (Mateusz Hejnowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
27 stycznia 2017 12:36 (Mateusz Hejnowicz) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
27 stycznia 2017 12:33 (Mateusz Hejnowicz) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)