Protokoły z sesji

Protokół Nr XXIII/09

Protokół Nr XXIII/09
 z XXIII Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój

z dnia 13 marca 2009r.

 

Obrady  odbyły się w dniu 13 marca 2009r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Horyńcu-Zdroju i trwały od godz. 13 00 do godz. 14 20. Na stan 15 radnych w  obradach wzięło udział 15 radnych  co stanowi 100 % ustawowego składu Rady- lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1. Pan Ryszard Urban              - Wójt Gminy

2. Pan  Andrzej Stasicki           - Z-ca Wójta

3. Pani Renata Petryniak          - Skarbnik Gminy

4. Pani Joanna Styczeń - Sekretarz Gminy

4. Sołtysi wsi.

5. Osoby zaproszone.

 

Porządek posiedzenia:

 

I. SPRAWY REGULAMINOWE

 

1.Otwarcie sesji.

2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

4. Zgłoszenie uwag i poprawek do porządku sesji.

5. Przyjęcie porządku obrad.

 

II.CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

 

1. Informacja Wójta Gminy z realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

2. Przyjęcie interpelacji.

3. Podjęcie uchwał w sprawach:

 

- udzielenia pomocy finansowej samorządowi powiatowemu w Lubaczowie

- uchylenia uchwały o udzieleniu pomocy finansowej samorządowi powiatowemu
w Lubaczowie,

- regulaminu wynagradzania nauczycieli

- zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Horyniec-Zdrój,

- przystąpienia Gminy do realizacji projektu systemowego "Czas Na aktywność w Gminie Horyniec-Zdrój" w ramach Poddziałania 7.1.1 POKL

- przyjęcie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych

- przyjęcia gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na terenie gminy Horyniec-Zdrój na 2009r.,

- przyjęcia  budżetu gminy na 2009 rok

 

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

     1.Odpowiedzi na interpelacje radnych.

     2.Wnioski i zapytania.

     3.Zamknięcie sesji.

-2-

 

SPRAWY REGULAMINOWE

 

Ad. 1.

            Otwarcia XXIII Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój dokonał Przewodniczący Rady - Pan Stanisław Wis,  który powitał wszystkich obecnych radnych, Wójta Gminy, Zastępcę Wójta  oraz sołtysów, zaproszonych gości i mieszkańców gminy.

 

Ad. 2.

            Na podstawie listy obecności - obecnych jest 15 radnych - Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 3

Przewodniczący obrad prosi o uwagi do protokołu z XXII sesji.  Radni uwag nie wnieśli i protokół został przyjęty jednogłośnie - 15 głosów „za".

 

Ad.4

Pan Przewodniczący  pyta o zmiany do porządku obrad sesji -  sołtys Horyńca-Zdroju P.Z.Faszczowy prosi o wykreślenie z porządku punktu dotyczącego przyjęcia budżetu gminy na 2009r., bo jego zdaniem projekt budżetu nie był konsultowany z mieszkańcami.

Pan Wójt uważa, że zebrania wiejskie odbyły się , projekt budżetu był omawiany
i konsultowany.

Pan sołtys odpowiada, że zebranie owszem odbyło się, ale na pewno nie było na nim projektu budżetu, a Wójt przedstawił tylko zarys budżetu.

Pan Przewodniczący mówi, że zmianę porządku może wnioskować radny i czy ktoś z radnych składa wniosek. Tak - odpowiada Pan radny B.Stopa. Na prośbę P.Wójta Pan radny Stopa sformułował wniosek i poprosił o przegłosowanie „ o wykreślenie z porządku obrad sesji uchwały o przyjęcie budżetu gminy na 2009r."

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie wniosku P.Stopy - radni głosowali 11 głosów „za", przeciw 1 i 3 wstrzymujące się.

 

Ad.5

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad porządkiem obrad sesji wraz z przyjętą poprawką. Radni przyjęli porządek 14 głosami "za" przy 1 wstrzymującym się.

 

 

CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

 

Ad.1

Następnie Pan Przewodniczący poprosił Pana Wójta o informację o realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

Pan Wójt powiedział, że bardzo trudno mu zrozumieć, ocenić czy komentować podjętą przez radnych decyzję. Konsultacje na pewno się odbyły, były zebrania wiejskie, teraz wspólne posiedzenia komisji, nikt nie zgłaszał uwag, postawa radnych jest zaskakująca a wniosek sołtysa bezpodstawny.

W informacji o działaniach w okresie medzysesyjnym Pan Wójt poinformował radnych kolejno o:

- informacji w GC „Nowiny" pt. "Złota setka gmin" gdzie na 159 gmin nasza została sklasyfikowana na 29 miejscu,

-3-

 

- pracach związanych z doprowadzeniem gazu - ciągle pojawiają się problemy z uzyskaniem odpowiednich zezwoleń,

- porozumieniu z gminą Lubaczów o wspólnej inwestycji „ścieżka rowerowa"

- wyjeździe do Krosna i otrzymaniu promesy na zadania popowodziowe 100000 na drogę Dziewięcierz-Niwki Horynieckie,

- przeprowadzonej konserwacji oświetlenia ulicznego,

- końcowych pracach nad operatem uzdrowiskowym, pobycie w ministerstwie zdrowia zastępcy wójta i pracowników urzędu oraz planowanym w przyszłym tygodniu wyjeździe p.Wójta,

- zakończonym przetargu na kanalizacje ulic Wodna-Przemysłowa - do 30.04. inwestycja zostanie zakończona,

- pracach nad budżetem gminy,

- odbytych spotkaniach opłatkowych i noworocznych - z mieszkańcami, kuracjuszami, wojewodą i marszałkiem,

- przebiegu Biesiady Teatralnej,

- I halowym turnieju samorządów w piłce nożnej- I miejsce dla nas ,

- obchodach 10-lecia powiatu lubaczowskiego.

 

Ad.2

Interpelacji nie zgłoszono.

 

Ad.3

Pan Przewodniczący przystąpił do kolejno punktu obrad sesji - podejmowanie uchwał.

Jako pierwszy został odczytany projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej samorządowi powiatowemu w Lubaczowie. Pan Przewodniczący zapytał o uwagi i pytania do projektu - nie było, w wyniku przeprowadzonego głosowani radni 15 głosami „za" podjęli Uchwałę Nr XXIII/165/09 w sprawie udzielenia pomocy finansowej samorządowi powiatowemu w Lubaczowie. 

Następny projekt uchwały to uchylenia uchwały o udzieleniu pomocy finansowej samorządowi powiatowemu w Lubaczowie. Pan Przewodniczący poprosił P.Wójt o wyjaśnienie. Pan Wójt powiedział, że gmina miała zamiar wspólnie ze starostwem remontować drogi powiatowe, radni w ubiegłym roku podjęli uchwałę w tej sprawie, chodziło o drogi N.Brusno, Radruż. Powiat niestety wycofała się w tym roku ze wspólnego z gminami remontu dróg - stąd ta uchwała. Bez uwag radni podjęli Uchwałę Nr XXIII/166/09
w sprawie uchylenia uchwały o udzieleniu pomocy finansowej samorządowi powiatowemu w Lubaczowie.


Pan Przewodniczący odczytał projekt następnej uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli. Pan radny Krzych prosi o wyjaśnienia, których nie było na posiedzeniu kom.rewizyjnej. Pan Wójt mówi, że uchwała nie zmienia nic w kwestiach finansowych, dodatki dla nauczycieli pozostały na dotychczasowym poziomie, projekt uchwały został szczegółowo przeanalizowany przez komisję oświatowa, przy udziale i opinii dyrektorów szkół i związków zawodowych. Przewodnicząca kom.oświatowej - P.Przednowek mówi jest pozytywna opinia wszystkich zainteresowanych stron.
Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie - radni 15 głosami „za" podjęli Uchwałę
Nr XXIII/167/09 w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli.


Kolejno został odczytany projekt następnej uchwały w sprawie  przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Horyniec-Zdrój.  Pan Wójt mówi, że nie widzi sensu podejmowania tej

 

-4-

 

uchwały, skoro nie będzie budżetu gminy, nie będzie środków na realizacje zapisanych w tej uchwale zadań, a wniosek do programu odnowy wsi trzeba już składać.

Pani radna Jóźwik-Przednowek mówi, ze decyzja radnych o wycofaniu z porządku przyjęcia budżetu gminy była bardzo zła, uważa, że zebrania się odbyły, procedury zostały zachowane.

Pan sołtys Faszczowy mówi,że Wójt kłamie, nie było na zebraniach projektu budżetu.

Pan Wójt mówi, że przecież sołtys sam w każdej chwili może zwołać zebranie wiejskie, należało tak zrobić jeżeli uważa, ze tamto zebranie nie było o budżecie.

Pan Łuczyszyn mówi, aby rada znalazła wyjście zgodnie z przepisami.

Pan Przewodniczący mówi, ze nie ma żadnej możliwości w tej chwili zmiany porządku, radni raz, świadomie dokonali zmiany. Będzie następna sesja poświęcona uchwaleniu budżetu gminy. Pan Zastępca Wójt informuje, że znów pojawiła się uchwała w sprawie odnowy wsi, bo w poprzedniej nie było właściwych zapisów dotyczących hierarchii zadań i tylko na tym polegają zmiany, w dzisiejszym projekcie zapisano według właściwej kolejności planowane do wykonania zadań w ramach projektu odnowy wsi.

Po wyjaśnieniach radni 15 głosami"za" podjęli Uchwałę nr XXIII/168/09 w sprawie  przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Horyniec-Zdrój.

Kolejny projekt uchwały to plan odnowy miejscowości Nowe Brusno. Zadania zawarte w planie zostały uzgodnione z zebraniem wiejskim wsi, omówione na posiedzeniach komisji, planowana jest odnowa budynku świetlicy wiejskiej. Radni bez uwag, jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXIII/169/09 w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Wsi Nowe Brusno.

Pan Przewodniczący odczytał zebranym projekt następnej uchwały w sprawie przystąpienia Gminy do realizacji projektu systemowego "Czas Na aktywność w Gminie Horyniec-Zdrój" w ramach Poddziałania 7.1.1 POKL. Bez uwag i wyjaśnień, w wyniku głosowania radni 15 głosami „za" podjęli Uchwałę Nr XXIII/170/09 w sprawie przystąpienia Gminy do realizacji projektu systemowego "Czas Na aktywność w Gminie Horyniec-Zdrój"
w ramach Poddziałania 7.1.1 POKL.


Kolejny projekt uchwały odczytany radnym to przyjęcie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Pan Wójt wyjaśnił, że zadania są podobne to ubiegłorocznych, wysokość wynagrodzenia członków komisji jest bez zmian. W wyniku przeprowadzonego głosowania 15 głosami"za" radni podjęli Uchwałę Nr XXIII/171/09 w sprawie przyjęcie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Ostatni projekt uchwały to  przyjęcia gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na terenie gminy Horyniec-Zdrój na 2009r. Bez uwag i zapytań radni jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXIII/172/09 w sprawie przyjęcia gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na terenie gminy Horyniec-Zdrój na 2009r.

Zakończono podejmowanie uchwał.

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA.

 

Ad.1.

Odpowiedzi na interpelacje radnych nie było.

 

Ad.2

Pan Przewodniczący prosi o wnioski i zapytania.

Sołtys P.Z. Faszczowy oświadcza zebranym, że owszem zebranie wiejskie było, ale Wójt nie przedstawił projektu budżetu, bo go nie miał, nie omówił i stąd dzisiejszy jego wniosek
o zdjęcie tego punktu obrad rady.

-5-

 

Pan Gruszczyński pyta czy zostanie przeprowadzony odbiór odpadów wielkogabarytowych, prosi również o sprecyzowanie co będzie odbierane.

Pan Stasicki odpowiada, że tak, szczegóły zostaną uzgodnione ze spółką i potem mieszkańcy poinformowani o przebiegu akcji.

Pan radny Stopa mówi, że jest firma, która odbierze opony o średnicy do 20 cali, trzeba się tylko konkretnie umówić.

Pan radny J.Krzych informuje,że mieszkańcy „Rudy" domagają się naprawy i umożliwienia przejazdu przez  załamany przez P.Skawińskiego mostek koło P.Sztajury.

Pan radny mówi również, że 1,5 roku temu wysłał do urzędu pismo w sprawie kanalizacji, nie otrzymał odpowiedzi. Kanalizacja jest zasypana przez P.Skawińskiego, do kanalizacji odprowadzana jest deszczówka, ma na podwórku podejrzany wyciek, był Wójt, była Policja, robiono zdjęcia, ale nikt się tym nie interesuje i nie wyjaśnia do końca.

Na swojej działce P. Trafidło wyciął 100 drzew, zezwolenie było na 46, ma zezwolenie na budowę stawu, w poprzek cieku wodnego, woda nie ma gdzie płynąć, Wójt bagatelizuje te sprawy, nic nie robi. Trzeba powołać komisję złożoną z radnych , którzy znają się sprawach wodnych, niech ocenią, zobaczą co dzieje się na „Rudzie", co robi Wójt.

Pan Wójt odpowiada, że problemy P.Krzycha to spory międzysąsiedzkie, Urząd nie jest władny wszystkie je rozwiązywać, są inne organy do tego, pisma P.Krzycha kierowane do urzędu podpisywane są przez osoby, które potem twierdzą, że nic takiego nie podpisywały,

Zezwolenia na stawy są w gestii starosty, sprawy załamanego mostku nigdy wcześniej nie było, teraz same problemy na „Rudzie". Wykonane zdjęcie uwidaczniają stan faktyczny
i udział P.Krzycha w całej sprawie. Pan Wójt mówi, że zostaną poniesione koszty, ale poprosi o pomoc biegłych w ocenie sytuacji i  zakończeniu  spraw, które dotyczą urzędu.

Pan Krzych mówi,że wie co sprawy międzysąsiedzkie, ale rozprawa administracyjna wszczęta przez Wójta nie została prawidłowo doprowadzona do końca, sprawa jest tuszowana. Jest jego pismo o przekopanie rowka przez mienie gminne, woda miałaby gdzie płynąć. Pan Wójt mówi, że wiadomo jest dlaczego woda nie płynie dalej.

Pan sołtys Czarny mówi, że łowczy skierował do Wójta wyjaśnienie spraw szkód wyrządzonych przez dziki.

Pani radna Adamczuk prosi o wizytę przedstawiciela rejonu dróg powiatowych i stwierdzenie kiedy droga do Podemszczyzny zostanie naprawiona, jest również w drodze wyłom, który trzeba zabezpieczyć.

Pan Wójt odpowiada, że na sesji rady był łowczy, który wszystkie sprawy i procedury przedstawił i omówił, urząd może jedynie pośredniczyć w kontaktach, nie jest stroną w tych sprawach. Na najbliższą sesję zostanie zaproszony przedstawiciel rejonu dróg, aby konkretnie ocenić co i jakiej kolejności naprawiać.  Pan Wójt mówi również, aby każdy sołtys dysponował telefonami kontaktowymi do zarządów dróg powiatowych i wojewódzkich, aby można było od razu interweniować w sytuacjach jak np. ostatnie gwałtowne opady śniegu.

Pani radna Ważna prosi  o naprawę ul.Myśliwskiej, środki zostały przecież na bieżące remonty zwiększone. Pan Wójt odpowiada, że droga na pewno zostanie naprawiona.

Pan radny Krzych pyta raz jeszcze czy deszczówka jest odprowadzana do kanalizacji
u P.Skawińskiego. Pan Wójt odpowiada, że pracownicy spółki i urzędu czegoś takiego nie stwierdzili .

Pan Krzych mówi, że Wójt jest stronniczy, Wójt jest dla społeczeństwa, powinien wszystkich traktować tak samo.

Pani Ważna prosi, aby samochód ŚDS  po podopieczną jeździł właściwą drogą, a nie tą, która jest już i tak w strasznym stanie.

 

-6-

 

Pan radny Szawara pyta, czy można interweniować w sprawie zatrzymywania się pociągu pospiesznego w Werchracie. Pan Stasicki odpowiada, że były wysyłane pisma do wojewody, do PKP, nie ma odpowiedzi a pociąg nie zatrzymuje się.

Pan Kida mówi o złych poboczach wzdłuż drogi w Brusnie. Pan Wójt odpowiada, że droga jest powiatowa, więc gmina nie będzie inwestować, na spotkaniu z zarządem dróg można będzie sprawę poruszyć.

Pan Wójt poinformował, że od 15 marca dwóch pracowników z ARiMR wraz z P.Pukasem będą pomagać rolnikom wypełniać wnioski o dopłaty unijne, będą pracować w GOK.

Pan Przewodniczący odczytał fragment pismo prokuratury rejonowej w Jarosławiu w sprawie częściowego umorzenia śledztwa wobec P.A.Stasickiego i P.S.Szymeczko.

Pan Przewodniczący pyta imiennie każdego sołtysa czy w jego sołectwie ma odbyć się również zebranie poświęconego projektowi budżetu. Obecni byli wszyscy sołtysi, nikt nie widział potrzeby zwoływania zebranie.

Pan Gruszczyński mówi, że jest zapisane, że projekt budżetu należy konsultować, wniosek miał prawo paść, terminy nas gonią, zebranie w Horyńcu musi odbyć się jak najszybciej, aby do końca marca uchwalić budżet. Organizacja zebrania zajmie się sołtys.

 

 

Ad.3

 

Pan Przewodniczący podziękował wszystkim za obecność i dyskusję, dokonał zamknięcia obrad XXIII Sesji Rady Gminy.

 

 

 

   Przewodniczący

                                                                                   Rady Gminy Horyniec-Zdrój

 

      mgr inż. Stanisław Wis

Protokołowała:                                                              

Joanna Styczeń

 

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Joanna Styczeń
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 sierpnia 2009 13:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Piotr Wojtyszyn
Ilość wyświetleń: 1535
06 sierpnia 2009 13:22 (Piotr Wojtyszyn) - Utworzenie dokumentu.