Protokół Nr 13/04
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej,
Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw gospodarczych
w dniu 12 maja 2004 r.
1. Członkowie Komisji - wg listy obecności
2. Pan Edward Rogala - Wójt Gminy
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał na sesję.
2. Sprawy różne.
Posiedzenie Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych oraz Komisji Rewizyjnej otworzył i prowadził Pan Przewodniczący Rady , który stwierdził prawomocność obrad i powitał wszystkich obecnych członków komisji, Pana Wójta E. Rogalę.
Pan Przewodniczący Rady poprosił Pana Wójta o przedstawienie i omówienie projektów uchwał przygotowanych na sesję, które członkowie komisji otrzymali wcześniej celem zapoznania.
Jako pierwszy został odczytany projekt uchwały w sprawie powołania Terytorialnej Komisji ds. Referendum. Pan Wużyński zapytał czy te osoby same zgłosiły swoja kandydaturę. Pan Wójt powiedział, że część została wyznaczona z urzędu a część sama się zgłosiła mając już doświadczenie. Komisja nie wniosła uwag. Pan Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie. Radni 8 głosami ?za? przyjęli projekt uchwały.
Kolejny omawiany projekt dotyczył zaciągnięcia kredytu na zakup samochodu śmieciarki. Pan Wójt powiedział, że postanawia się zaciągnąć kredyt inwestycyjny długoterminowy w wysokości 200.000 zł. na zakup samochodu śmieciarki w banku Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Wyboru banku dokonano na podstawie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych z wolnej ręki. Pan Wójt poinformował członków komisji, że jeżeli nie przyjdzie zgoda od prezesa to jest to równoznaczne z wycofaniem tego projektu uchwały z z porządku obrad sesji. Następnie pan Wójt omówił zmiany do budżetu gminy na 2004r. Zostały zwiększone dochody w budżecie o kwotę 22.300 zł. z tego: .dochody z podatku leśnego o kwotę ? 16.300 zł. Według zgłoszonych deklaracji podatku leśnego widzimy pokaźne dochody i chcemy zabezpieczyć dodatkowe wydatki np. na przeprowadzenie referendum ? 10.300 zł. jak również zagospodarowanie terenu wokół stadionu w Horyńcu ? 6. 000 zł. Przygotowanie miejsc do parkingu i boisko do siatkówki. Pan Garbacz zapytał kto się zajmuje budową wokół stadionu.. Pan Wójt powiedział, że część robimy swoimi siłami a część sprzętu jest od pana Łuczyszyna. Część środków uzyskamy sprzedając stal na złom a część zostanie wykorzystana. Z ANR otrzymaliśmy środki pozabudżetowe na dożywianie dzieci w szkołach w kwocie ? 6 000 zł. Komisja jednogłośnie 8 głosami ?za? przyjęła projekt uchwały.
Pan Wójt poinformował członków komisji o jeszcze dwóch projektach uchwał które są dość pilne.
Pierwszy projekt dotyczy odstąpienia od sporządzenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obszaru górniczego wód mineralnych ?Horyniec?. Wobec powyższego , mając na uwadze, że odstąpienie od sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania terenu górniczego wód mineralnych ?Horyniec? stwarza możliwość kontynuacji procesów decyzyjnych w odniesieniu do zamierzeń inwestycyjnych podejmowanych przez osoby fizyczne i podmioty gospodarcze. Pan Wużyński zapytał jak urząd górniczy podchodzi do tego. Pan Wójt powiedział, że jest wymagany plan zagospodarowania przestrzennego lub uchwała. Propozycja pana Przewodniczącego Rady o przeniesienie tych projektów uchwał na następną sesję. Pan nadmienił, że jest coraz więcej trudności związanych z brakiem planu. Opracowanie planu dla całej gminy jest dość kosztowne i nie będzie nas na to stać. Pan Garbacz zapytał jaki jest to koszt. Pan Wójt powiedział, ze 600.000 zł. i opracowanie planu potrwa od roku do półtora jest to więc czasochłonne i drogie. Pan Nepelski powiedział, że jest możliwość zrobienia planu etapami. Pan Adamczuk zwrócił się z zapytaniem do pana Wójta czy jest możliwość zalesienia tych terenów. Pan Wójt powiedział, że nie będzie to możliwe ponieważ tereny górnicze chronione są prawem górniczym i geologicznym. Drugi projekt uchwały dotyczył odstąpienia od sporządzenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obszaru górniczego ?Podemszczyzna?. Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad wprowadzeniem projektów uchwał na najbliższą sesję. Głosowano: 5 głosów ?za? przy 2 głosach sprzeciwu i 1 głosie wstrzymującym się. Projekty uchwał zostaną wprowadzone.
Pan Przewodniczący poprosił pana Wójta o koncepcję funkcjonowania placówek oświatowych w Gminie Horyniec-Zdrój od roku szkolnego 2005/2006.
Pan Wójt powiedział, że wysłane materiały, którzy członkowie komisji otrzymali są materiałami dyskusyjnymi. Poinformował członków komisji, że na posiedzeniu Komisji Oświaty dyrektorzy szkół zreferowali złożone projekty arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2004/2005 ze szczególnym uwzględnieniem zmian kadrowych. Wójt wniósł uwagi do projektu gimnazjum którego omawiana wersja odbiega od przedstawionego i złożonego do zaopiniowania. Zaznaczył , że pomimo iż do zaopiniowania kuratorium przysłano wersję czterech oddziałów klas I nie zostanie ona pozytywnie zatwierdzona przez organ prowadzący, ponieważ w uzgodnieniach ustalono III oddziały klas I. Dyrektor gimnazjum tłumaczył, że przedstawił dwie wersje arkusza organizacyjnego jednak ze względu na negatywną opinię Rady Pedagogicznej Szkoły przesłał do zaopiniowania do Kuratorium wersję z czterema oddziałami. Ponadto zauważył, że przy obecnym sposobie naliczania algorytmu subwencji utworzenie czterech oddziałów nie rodzi konsekwencji ekonomicznych. Różnica dotyczy zaledwie kilkunastu godzin. Pan Wójt twierdzi, że jest to próba formy narzucania. Jest to próba utrzymania ilości oddziałów na poziomie tym samym. Szkoły między sobą rywalizują i wytykają sobie poziom nauczania. Przy omawianiu tego tematu wywiązała się ogólna dyskusja. Radni związani z oświatą byli bardzo przeciwni, ponieważ dyrektorzy twierdzą, że jest to zamach na nich. Nauczyciele nie chcą się na ten temat wypowiadać. Nie było merytorycznych prób rozwiązania a struktura szkół jest optymalnie dostosowana tak twierdzą nauczyciele. Jednocześnie zaznaczył że koncepcja została wypracowana poza środowiskiem oświatowym ponieważ uważa gdyby zwrócił się o opracowanie projektu od kadry oświatowej to ma obawy czy w ogóle zostałby on opracowany. Pani radna St. Szaganiec zapytała czy byłby tylko jeden dyrektor na całą gminę. Pan Wójt powiedział, że w Werchracie i Nowym Bruśnie byliby dyrektorzy filialni a w gimnazjum i SP Horyniec jeden dyrektor. Pan Wójt zaznaczył, że wadą tego jest to, że zarządzanie jest trudne ale nie znaczy to, że nie jest do objęcia. Pani Szaganiec powiedziała, że trzeba rozważyć problem czy nie połączyć wszystkich placówek oświatowych. Pan Wójt powiedział, że wtedy musiałby być dyrektor i zastępca dyrektora. Pan Wużyński powiedział, że wielu nauczycieli z gimnazjum nie mogłoby uczyć w SP Horyniec ponieważ musieliby mieć dodatkowe przygotowanie w formie studiów podyplomowych. Jest to przekonanie ludzi powiedział pan Wójt jak również mozliwość zachowania dobrej kadry. Co działoby się z GZEAS zapytał pan Przewodniczący Rady. Pan Wójt powiedział, że jest to pełna samodzielność szkoły . Dyrektor ma do dyspozycji u siebie wszystko. Czy wiązałoby się to z emeryturami i odejściem nauczycieli. Pan Wójt powiedział, ze rok 2006 jest przełomowy i będzie możliwość korzystania z wcześniejszych odpraw i będzie możliwość ułożenia kadr w całym bloku. Pani radna St. Szaganiec powiedziała, że psycholog szkolny bardziej by się przydał w gimnazjum. Pan Wużyński zapytał czy członkowie komisji oświaty uwzględnili likwidację szkół w terenie. Pan Wójt powiedział, że nie. Nadmienił również, że dyrektor zespołu ma większe możliwości i uprawnienia do kierowników jednostek organizacyjnych. Pan Wużyski zapytał czy klasy zerowe zostaną przeniesione do szkoły podstawowej i czy jest szansa na prowadzenie przedszkola w dalszym ciągu. Pan Wójt powiedział, że są dwa oddziały zerowe liczące po 24 uczniów i od 1 września 2004r zostaną przeniesione do SP Horyniec. Odnośnie przedszkola pan Wójt ma obawy ponieważ na dzień dzisiejszy liczba dzieci wynosi 10 i są to pięciolatkowie. Przy takiej ilości dzieci to nie ma sensu. Pan J. Wużyński powiedział, że ten temat należy przedyskutować na spokojnie. Wysłuchać wszystkich argumentów za i przeciw i podjąć decyzję co najmniej do końca III kwartału br. lub do końca lutego przyszłego roku.
Pan Wójt podkreślił, że przedstawione rozwiązanie ma charakter wstępu do szerszej dyskusji na tematy oświatowe. Proponuje aby na najbliższej sesji wziąć to pod rozwagę i przedyskutować i za jakiś czas znów podejść do tematu.
W sprawach różnych pan radny R. Szawara zapytał o prace związane z mostem w Werchracie. Pan Wójt powiedział, że przejdziemy na betonowy ale dopiero wtedy gdy kosztorys się zaakceptuje. Pan Wużyński zapytał o zamianę gruntów pod zalew i o prace związane z budową basenu. Pan Wójt przypomniał, że sytuacja diametralnie się zmieniła, ponieważ nowy nadleśniczy podchodzi do tego z zaangażowaniem . 20 maja br. odbędzie się otwarcie ścieżki na której będzie dyrektor lasów państwowych i temat zostanie sprecyzowany. Jeżeli chodzi o basen to projekt miał zostać przerobiony do końca kwietnia ponieważ w piwnicach ma powstać łaźnia soli.