Protokoły z posiedzeń

Protokół Nr 6/07 z dnia 26 czerwca 2007r.


Protokół Nr 6/07
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
w dniu 26 czerwca 2007 r.

1. Członkowie Komisji - wg listy obecności
2. Pan Ryszard Urban - Wójt Gminy
3. Pan Andrzej Stasicki - Z-ca Wójta
4. Pani Joanna Styczeń - Sekretarz Gminy
5. Pan Stanisław Szymeczko - Skarbnik Gminy
6. Pan Maciej Łuczyszyn - Dyrektor GZEAS-u

Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał na sesję.
2. Sprawy różne.


Posiedzenie Komisji Rewizyjnej otworzyła i prowadziła Przewodnicząca Komisji Pani Alicja Adamczuk, która stwierdziła prawomocność obrad i powitała wszystkich obecnych członków komisji, Pana Wójta R. Urbana oraz Zastępcę Wójta Pana A. Stasickiego, Sekretarza Urzędu P. J. Styczeń oraz Skarbnika Gminy P. St. Szymeczko.
Pani Przewodnicząca poprosiła Pana Wójta o przedstawienie i omówienie projektów uchwał przygotowanych na sesję, które członkowie komisji otrzymali wcześniej celem zapoznania.
Jako pierwszy został odczytany projekt uchwały w sprawie przeznaczenia środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy, a także warunków i sposobu ich przyznawania. Pan Wójt prosił Pana dyrektora Gzeas-u o przedstawienie projektu uchwały. Pan M. Łuczyszyn powiedział, ze w dniu 21 czerwca br. komisja Uzdrowiskowa wraz z dyrektorami szkół oraz przedstawicielem związków zawodowych dokonała szczegółowej analizy projektu uchwały. Rada Gminy jako organ prowadzący musi określić pomoc zdrowotną dla nauczycieli czynnych, emerytów i rencistów.Pan dyrektor zaznaczył, że jest to dofinansowanie do opieki zdrowotnej ale nie prywatnej. Pomoc zdrowotną w formie zasiłku pieniężnego na zasadach określonych w niniejszym projekcie uchwały będzie udzielał dyrektor szkoły w której nauczyciel jest zatrudniony, a w przypadku nauczycieli emerytów lub rencistów dyrektor szkoły w której są objęci opieką socjalną.
Organy prowadzące szkoły zostały zobowiązane do corocznego przeznaczenia w budżetach odpowiednich środków finansowych z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007r. Komisja Uzdrowiskowa była władna do opracowania projektu uchwały i określenia wielkości środków finansowych. Komisja zaproponowała środki finansowe w wysokości 1 % rocznych planowanych wynagrodzeń osobowych czynnych nauczycieli i wielkość ta będzie określona na każdy rok w planach finansowych poszczególnych szkół.
Komisja okreśłiła także wysokość zasiłku pieniężnego i wybrała wariant II – wysokość jednorazowego zasiłku pieniężnego nie może przekroczyć 50 % minimalnego wynagrodzenia nauczyciela stażysty. Następnie zaznaczono, że pomoc jest przyznawana tylo raz w roku a w szczególnie uzasadnionych przypadkach pomoc może być udzielana ponownie np. leczenie onkologiczne. § 4 w pełni określa wszystkie rodzaje przyznawania zasiłku pieniężnego. Warunkiem zasiłku pieniężnego jest posiadanie uprawnienia do korzystania z pomocy zdrowotnej, złożenie wniosku wraz z oświadczeniem o sytuacji materialnej nauczyciela, przedłożenie dokumentów potwierdzających wystąpienie okoliczności wymienionych w § 4, przedłożenie dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na leczenie np. rachunki za poniesione koszty związane z leczeniem lub rehabilitacją, udokumentowane koszty przejazdów, faktury lub rachunki za leki itp. Kompletny wniosek o przyznanie zasiłku pieniężnego mogą wystąpić przełożeni nauczyciela, rada pedagogiczna lub związki zawodowe. Zasiłek pieniężny przyznaje dyrektor szkoły na podstawie wniosków zaopiniowanych przez komisję do rozpatrywania podań nauczycieli. Do opiniowania wniosków dyrektor powołuje komisję, której przewodniczy, składającą się z przedstawicieli rady pedagogicznej szkoły i związków zawodowych. Komisja obraduje w obecności ½ jej składu osobowego. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują obecni na nim członkowie. Wnioski nauczycieli o przyznanie pomocy zdrowotnej komisja rozpatruje według kolejności wpływu co najmniej raz na pół roku a w szczególnie uzasadnionych przypadkach np. leczenia onkologicznego, pobytu w szpitalu czy długotrwałego leczenia poszpitalnego wnioski mogą być rozpatrywane poza kolejnością. Wnioski nie spełniające wymogów określonych uchwałą pozostają bez rozpatrzenia. Obsługę finansową dla wszystkich szkół prowadzić będzie Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny szkół w Horyńcu-Zdroju. Pan radny J. Krzych zapytał czy pomoc zdrowotna obejmuje także rodziny pedagogów. Pan M. Łuczyszyn powiedział, że jest to pomoc tylko i wyłącznie dla nauczycieli. Pan radny pyta czy dofinansowanie będzie w całości wykorzystane w danym roku. Pan M. Łyczyszyn odpowiada, że będzie to wykorzystane i rozliczone.
Pani Przewodnicząca Komisji podziękowała Panu dyrektorowi Gzeas-u za omówienie projektu uchwały i przystąpiła do przeprowadzenia głosowania. Radni jednogłośnie 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci szkół podstawowych prowadzonych przez gminę Horyniec-Zdrój oraz określenia granic ich obwodów. Pani Przewodnicząca Komisji w ramach przypomnienia poinformowała członków komisji, że w/w projekt uchwały był omawiany na poprzednim posiedzeniu komisji i został wycofany z porządku obrad sesji ze względu na brak wymaganej opinii kuratora. Wymagana opinia jest pozytywna.
Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia planu sieci publicznych gimnazjów prowadzonych przez gminę oraz określenia granic ich obwodów. Radni bez uwag 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym w miejscowości Radruż. Pan Wójt na wstępie podkreślił, że planowane dochody w budżecie gminy z tytyłu sprzedaży nieruchomości na I półrocze br. wynoszą tylko 3%. Doszły koszty z tytułu ulew i burz. Pan Wójt mówi, że w chwili obecnej gdy pojawiają się oferenci przystępuje do procedury sprzedaży nieruchomości stanowiących własność gminy. Został ogłoszony przetarg na sprzedaż garaży koło budynku warsztatów przy ul. Sobieskiego na kwotę około 300 000 zł. i nie pojawił się żaden oferent.
Jest to nieruchomość Nr 31 o pow. 4,68 ha oraz Nr 32 o pow. 6,94 ha poprzedzone dwoma zebraniami wiejskimi przy udziale mieszkańców Hałani którzy zgodnie z podziałem administracyjnym gminy należą do miejscowości Radruż. Pan Wójt powiedział, że dolina staje się miejscem wysypisk i samowolą wycinania drzew. Pojawił się oferent celem kupna tych nieruchomości. Radni uwag nie wnieśli i przyjęli projekt uchwały 5 głosami „za”.
Następnie został odczytany projekt uchwały dotyczący sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym. Pan Wójt powiedział, że jest to nieruchomość położona przy ul. Słonecznej
celem wydzielenia działki około 0,30 ha na potrzeby poszerzenia posesji. Zebranie wiejskie wyraziło zgodę na sprzedaż w/w działki. Pan Wójt powiedział, że zgłaszają się oferenci którzy chcą kupować działki, płacić podatki oraz chcą inwestować na naszych terenach. Podkreślił, że zatrudniani rzeczoznawcy majątkowi dokonują wyceny nieruchomości w sposób bardzo skrupulatny i dokładny biorąc wszelkie cechy i właściwości wycenianych nieruchomości.
Pani Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie omówiony projekt uchwały. W wyniku przeprowadzonego głosowania radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały dotyczący sprzedaży nieruchomosci Nr 2136 o pow. 0,44 ha. Jest to działka zakrzaczona przy drodze wojewódzkiej przy ul. Wojska Polskiego przy skręcie na ul. Zieloną. Pan Wójt powiedział, że są to zakrzaczenia.
Radni zapytali o cenę 0,01 ha. Zastępca Wójta mówi że cena 0,01 ha wynosi 1 500 zł. a całość wyniosłaby 60 000 zł. Pan radny J. Krzych jest zdania, że ta działka ma lokalizację przy drodze wojewódzkiej i jest potrzebny parking na potrzeby cmentarne.Pan A. Stasicki mówi, że lokalizacja kaplicy cmentarnej jest przewidziana w innym miejscu niż dotychczas przy której będzie parking który jest potrzebny tylko raz w roku a rozbudowa cmentarza pójdzie w stronę miasteczka. Pan radny mówi, że sprzedając tę nieruchomość stracimy kawałek dobrej ziemi. Uważa, że należy wyrównać i nawieźć plac, wyłożyć trylinką. Pan radny M. Nepelski mówi, że parking można zrobić na namule. Pan radny J. Krzych mówi, że namuła nie jest terenem zabudwy tylko terenem zalewowym. Pan Wójt mówi, że jest oferta zakupu tej nieruchomości na budowę stacji paliw wraz z wybrukowaniem terenu i nieodpłatnym udostępnieniu na parking. Podkreślił, że jest to tylko z korzyścią dla gminy ponieważ są spałacane kredyty i gmina musimy zaciągnąć kredyt krótkoterminowy na spłacenie tych zobowiązań a temat parkingu kwitł parę lat. Problem parkingu występuje także w centrum miejscowości . Pan radny J. Krzych mówi, że żaden inwestor nie dostanie zgody na wybudowanie stacji paliw ze względu na ujęcie źródła wody. Pan M. Nepelski uważa, że lokalizacja stacji paliw przy ul. Wojska Polskiego jest bardzo dobra.
Pan radny W. Szmagara mówi, że jest za sprzedażą zakrzaczonych nieruchomości. Pani Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie omówiony projekt uchwały. Radni 4 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęli projekt uchwały.
Kolejny projekt uchwały dotyczył sprzedaży nieruchomości położonej w miejscowości Horyniec-Zdrój Nr 1974 o pow. 6,08 ha. Pan Wójt mówi, że jest to działka położona w okolicy ul. Wojska Polskiego. Jest oferta kupna tej działki na poszerzenie gospodarstwa rolnego. Projekt uchwały jest poprzedzony zgodą zebrania wiejskiego na sprzedaż wymienionej nieruchomości w trybie przetargowym.
Radni uwag nie wnieśli. Przewodnicząca poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały. Radni jednogłośnie 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Nastepnie został przedstawiony projekt uchwały dotyczący sprzedaży nieruchomości w Dziewięcierzu. Pan Wójt mówi, ze jest to działka Nr 227 o pow. 0,58 ha oraz Nr 228 o pow. 0,09 ha przylegająca do drogi wojewódzkiej / za skrętem na Moczary/. Pan Wójt podkreślił, że duża aktywność mieszkańców Moczar i Dziewięcierza uczestniczących w zebraniu wiejskim, któro wyraziło zgodę na sprzedaż w/w nieruchomości.
Radni bez uwag 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały dotyczący także sprzedaży nieruchomości położonej w miejscowości Werchrata o Nr 56 o pow. 10,09 ha. Pan Wójt wyjaśnił, że jest to działka położona na Mrzygłodach, z tego około 7 ha zajmują lasy. Zgłosili się chętni którzy chcą nabyć część, które nie stanowią lasu /pastwiska/. Zostanie dokonany podział geodezyjny i po oszacowaniu nieruchomość zostanie przeznaczona do sprzedaży w trybie przetargowym.
Radni bez uwag jednogłośnie 5 głosami „za” przyjeli projekt uchwały.
Pan Wójt omówił kolejną nieruchomość do sprzedaży stanowiącą własność gminy Horyniec-Zdrój położoną w miejscowości Radruż. Nieruchomość Nr 31 o pow. 4,68 ha oraz Nr 32 o pow. 6,94 ha w trybie przetargowym poprzedzone dwoma zebraniami wiejskimi przy udziale mieszkańców Hałani którzy zgodnie z podziałem administracyjnym gminy należą do miejscowości Radruż. Pan Wójt powiedział, że dolina staje się miejscem wysypisk i samowolą wycinania drzew. Pojawił się oferent celem kupna ty nieruchomości.
Przewodnicząca komisji poddała pod głosowanie omówiony projekt uchwały. Radni bez uwag 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Pan Skarbnik mówi, że zwiększa się dochody w budżecie gminy o kwotę 235 353 zł w tym:
Wpływy ponadplanowe ze sprzedaży drewna z lasów komunalnych – 10 000 zł.,
Dochody ponadplanowe uzyskane z podatku od czynności cywilnoprawnych od osób prawnych – 8 600 zł.Pan Skarbnik mówi, że w budżecie gminy nie planowano dochodów , gdyż w latach poprzednich takie dochody nie wystąpiły. W chwili obecnej wykonanie dochodów w tym podatku wynosi 8 647 zł.
Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania bieżące dla gmin uzdrowiskowych – 200 653 zł./ kwotę dotacji celowej wprowadzono na podstawie decyzji Wojewody Podkarpackiego Nr 20/07 z dnia 31.05.2007r./ - zgodnie z ustawą o gminach uzdrowiskowych gmina otrzymała dotację celową równą wpływom z opłaty uzdrowiskowej w 2005r. z przeznaczeniem na realizację zadań własnych związanych z zachowaniem funkcji leczniczych uzdrowiska. Pan Wójt proponuje dotację do podziału na zadania:
chodnik ul. Sobieskiego – 40 000 zł.,
chodnik ul. Lolejowa-Sanatoryjna – 40 000 zł.
wykonanie wc przy OSP Horyniec- 10 000 zł.
poprawa nawierzchni dróg na ul. Rolna-przemysłowa-tunel-Myśliwska – 60 653 zł.oraz remont oświetlenia ulic Al. Przyjaźni –Sobieskiego.
Wpływy z usług w SP w Horyńcu-Zdroju – 5 000 zł.,
Darowizny pieniężne na spłatę zobowiązań przy budowie kanalizacji ul. Zdrojowej i Słonecznej w Horyńcu-Zdroju – 11 100 zł. – są to zaległości z roku ubiegłego.
Zmniejsza się wydatki w budżecie gminy o kwotę 40 000 zł w tym rezerwy – 20 000 zł.
Ze względu na konieczność zabezpieczenia środków w budżecie gminy na wykonanie modernizacji drogi na ul. Słonecznej w Horyńcu-Zdroju przy udziale środków Sektorowego Programu Operacyjnego na rozwój obszarów wiejskich Pan Wójt proponuje przeniesienie kwoty 20 000 zł. z rezerwy budżetowej na to zadanie. Poinformował członków komisji, że uczestniczył w Boguchwale na naradzie i dla podkarpacia jest przeznaczone około 4 mln zł. do wykorzystania dla gmin które wcale nie korzystały z tych środków lub w bardzo małym procencie były dotowane. Gmina Horyniec-Zdrój otrzymała 40 000 zł. na remont Gminnego Ośrodka Kultury w 2006r. Pełną dokumentację należy złożyć do końca lipca a wniosek do 15 czerwca br. Gmina wniosek złożyła. Pan Wójt proponuje zmniejszenie środków przewidzianych na tunel w kwocie 90 000 zł. / w budżecie zaplanowano 100 000 zł. / celem zwiększenia planu wydatków na poprawę nawierzchni ul. Słonecznej oraz zmniejszenie planowanych wydatków w kwocie 20 000 zł. związane z zagospodarowaniem parku zdrojowego w Horyńcu-Zdroju. Dokumentacja jest w trakcie przeróbki, w przyszłym roku powstaną oczka wodne mogą być ufundowane przez ochronę środowiska.
Na realizację zadania musimy w budżecie gminy zabezpieczyć środki celem uzyskania od Marszałka dofinansowania w 85 % na to zadanie.
Zwiększa się wydatki w budżecie gminy o kwotę 275 353 zł., z przeznaczeniem na :
Utrzymanie dróg gminnych – wynagrodzenie bezosobowe – 5 000 zł.,
Zakup materiałów do remontu dróg i chodników – 49 000 zł.,
Remont dróg gminnych – 100 653 zł.,
Bieżące utrzymanie dróg gminnych – zakup usług – 12 750 zł./ remont wc na placu rekreacyjnym przy OSP w Horyńcu-Zdroju/
Modernizacja centrum Horyniec-Zdrój poprzez poprawę nawierzchni ul. Słonecznej w Horyńcu-Zdroju – 40 000 zł.,
Wydatki bezosobowe związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami – 6 00 zł.,
Zakup materiałów i wyposażenia do SP Horyniec- 5 000 zł.,
Spłata zobowiązań – kanalizacja u;l. Zdrojowej i Słonecznej w Horyńcu-Zdroju – 11 100 zł.,
Opłata roczna za zajęcie pasa drogi powiatowej na urządzenia kanalizacyjne ul. Słonecznej w Horyńcu – 250 zł.,
Opłata za przegląd techniczny wysypiska odpadów stałych w Horyńcu-Zdroju – 1000 zł.,
Remont oświetlenia ulic Al. Przyjaźni i Sobieskiego w Horyńcu-Zdroju – 50 000 zł.
W wyniku przeprowadzonego głosowania radni jednogłośnie 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały. Pan Wójt poinformował członków komisji, że w dniu 21 czerwca 2007r. Rada Sołecka wsi Prusie podjęła uchwałę w sprawie bezpłatnego przekazania drena tartacznego w ilości 8 m3 z przeznaczeniem na remont światlicy wiejskiej i stąd stosowny projekt uchwały.
Radni uwag nie wniesli i 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników na kadencję 2008-2011. Pani Sekretarz poinformowała członków komisji, że jest to wymóg ustawowy . W kompetencji Rady Gminy jest powołanie zespołu opiniującego w celu zaopiniowania kandydatów na ławników. Zgłoszenia kandydatów są przyjmowane do końca czerwca br. natomiast wybór kandydata na ławnika zostanie przeprowadzony w głosowaniu tajnym na sesji październikowej. Komisja zaproponowała na kandydata Pana B. Mogiłę. Pan radny wyraził zgodę.
W sprawach różnych Pan Wójt poinformował radnych, że zgodnie z prawem budowlanym powinny obowiązywać książki obiektu budowlanego. Wymaga to przeglądów rocznych i 5-cio letnich.Pan Wójt zaznaczył, że zdecydowana większość budynków gminnych nie posiada tych dokumentów i należy to uzupełniać co wiąże się z wydatkami. W dniu 25 czerwca br. uczestniczył w Ministerstwie Zdrowia w Warszawie w sprawie opracowania operatów uzdrowiskowych w celu złagodzenia przepisów obowiązujących do chwili obecnej.
Pan radny J. Krzych pyta kiedy zostanie przeprowadzony remont nawierzchni drogi na ul. Armii Krajowej. Mówi, że rowy nie są wykaszane, brak haszu i jakiegokolwiek łatania dziur. Pan Wójt odpowiedział, że zgodnie z prawem wodnym wykaszanie rowów jest obowiązkiem właścicieli nieruchomości przylegających do rowów. Natomista poprawa nawierzchi drogi na ul. Armii Krajowej zostanie przeprowadzona równocześnie z remontem drogi powiatowej do Wólki Horynieckiej.
Pan Wójt poinformował członków komisji, że tegoroczne burze i ulewy wyrządziły bardzo dużo szkód na terenie gminy. Został przeprowadzony remont drogi do Hałani, Polanki Horynieckiej oraz drogi do Łozów gdzie zostało przeznaczonych około 100 przyczep tłucznia i kamienia, wszystko jest robione systemem gospodarczym przy udziale pracowników interwencyjnych. Pozostałe remonty będą przeprowadzane sukcesywnie.
Pan Z-ca Wójta powiedział, że są przeprowadzane prace dotyczące projektowania Domu Pomocy Środowiskowej. Wraz z Panem inspektorem Z. Urbanem byli u Wojewody który zapewnił, że w tym roku gmina otrzyma 250 000 zł. na tę inwestycje i 21 000 zł. na funkcjonowanie tegoż ośrodka. Jest kwestia wystosowania odpowiedniej umowy w celu ortzymania środków finansowych. Pan A. Stasicki dla podkreślenia powiedział, że ośrodek ma ruszyć jeszcze w tym roku. W roku 2008 gmina dostanie 280 000 zł. od Wojewody na dom środowiskowy.
Pan radny J. Krzych zwrócił się z zapytaniem do Pana Wójta kiedy zostanie wyremontowany 120 m odcinek drogi na ul. Armii Krajowej w stronę przejazdu kolejowego. Ludzie narzekają, płacą podatk . Pan Wójt mówi, że 2 lata temu został położony dywanik na ul. Armii Krajowej i do dziś dnia gmina spłaca kredyt. Jeżeli pojawią się możliwości finansowe zadanie to zostanie wprowadzone do realizacji.
Pani radna A. Adamczuk zwróciła się z prośbą do Pana Wójta o interwencję w Powiatowym Zarządzie Dróg o wykoszenie poboczy na krzyżówce do Podemszczyzny celem poprawy widoczności na drodze. Pan Wójt odpowiedział, że zajmie stanowisko w tej sprawie.

Pani Przewodnicząca podziękowała wszystkim za udział w posiedzeniu i dyskusję , zamknęła posiedzenie komisji.

Przewodnicząca Komisji
Protokołowała: Alicja Adamczuk
Serkis Wioletta

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Piotr Wojtyszyn
Ilość wyświetleń: 1044
12 marca 2008 23:04 (Piotr Wojtyszyn) - Utworzenie dokumentu