Protokół Nr 8 /07
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa
i Spraw Gospodarczych
w dniu 12 listopada 2007 r.
1. Członkowie Komisji - wg listy obecności
2. Pan Ryszard Urban - Wójt Gminy
3. Pan Andrzej Stasicki - Z-ca Wójta
4. Pani Halina Kamińska Z-ca Głównego Księgowego
5. Pani Joanna Styczeń - Sekretarz Gminy
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał na sesję.
2. Sprawy różne.
Posiedzenie Komisji Budżetowej otworzył Pan L. Gruszczyński Przewodniczący Komisji, który stwierdził prawomocność obrad i powitał wszystkich obecnych członków komisji, Pana Wójta R. Urbana, Z-cę Wójta Pana A. Stasickiego, oraz J. Styczeń –Sekretarza Gminy.
Pan Przewodnicząca poprosił Pana Wójta o przedstawienie i omówienie projektów uchwał przygotowanych na sesję, które członkowie komisji otrzymali wcześniej celem zapoznania.
Jako pierwszy został omówiony projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta. Pan Wójt w projekcie uchwały zaproponował obniżyć cenę żyta podaną przez Główny Urząd Statystyczny jako podstawę do obliczenia podatku rolnego na 2008 rok do kwoty 32,00 zł. za 1 q. Stawka jest w miarę optymalna i na tej podstawie jest konstruowany projekt budżetu na 2008r. Górna stawka wynosi 58,00 zł. Pan Przewodniczący Komisji prosi radnych o uwagi i propozycje. Pan radny B. Stopa opowiedział się za stawką 32,00 zł., Pan radny J. Kida proponuje kwotę 29,50 zł., natomiast Pan radny B. Mogiła stwierdził, że przeanalizował obniżki stosowane przez Rady w poprzednich latach i zaproponował wielkość 35,00 zł.
Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Mogiły. Radni 2 głosami „za” przy 3 głosach ”przeciwnych” odrzucili proponowaną stawkę. Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Kidy. Radni 3 głosami „za” przyjęli stawkę
29,50 zł. Pan A. Stasicki mówi, że od tej kwoty będzie uzależniony projekt budżetu na 2008r.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie określenia wysokości podatku od nieruchomości na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2008r. pan Wójt mówi, że ustala się następujące stawki podatku od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych na terenie gminy Horyniec-Zdrój:
3. Od gruntów:
a). Związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1m2 powierzchni – 0,68 zł i jest to wzrost do roku ubiegłego o 0,03 zł., natomiast stawka górna wynosi 0,71 zł.,
b). pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych od 1 ha powierzchni – 3,65 zł, natomiast w roku ubiegłym stawka wynosiła 3,58 zł. i jest to wzrost o 0,07 zł.
c). pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m 2 powierzchni – 0,20 zł. Pan Wójt proponuje stawkę w wysokości 0,20 zł. i jest to wzrost o 0,08 zł.
4. Od budynków lub ich części:
a). mieszkalnych od 1 m 2 powierzchni użytkowej – 0,48 zł. jest to wzrost o 0,02 zł.,
b).związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej od 1 m 2 powierzchni użytkowej:
1). handlowej od 1 m 2 pow. użytkowej – 18,15 zł. i jest to wzrost o 0,05 zł,
2). pozostałej od 1 m 2 pow. użytkowej – 16,95 zł. i jest to również wzrost o 0,05 zł.
c). zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym za 1m2 pow. użytkowej – 8,55 zł. Pan Wójt poinformował członków komisji, że jest to wzrost o 0,05 zł.
d). Zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych od 1m2 powierzchni użytkowej – 3,78 zł. W roku ubiegłym stawka wynosiła 3,75 zł.
e). Pozostałych w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego za 1m2 pow. użytkowej – 5,15 zł. i jest to wzrost o 0,05 zł.
5. Od budowli (od ich wartości) – 2 %.
Pan radny B. Mogiła uwag do projektu uchwały nie wniósł jak mówi są to stawki w granicach rozsądku. Pan Przewodniczący Komisji Budżetowej proponuje w § 1 ppkt. c, pozostałych w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego od 1 m 2 powierzchni stawkę 0,15 zł. Mówi, że tą wielkością są opodatkowani ludzie nie posiadający gospodarstwa rolnego. Pani Sekretarz wyjaśniła, że podatek z działek do 1 ha oblicza się mnożąc 5 q żyta razy cenę ustaloną przez Radę w uchwale. Pan Wójt mówi, że ten punkt dotyczy stowarzyszeń , organizacji. Pan Przewodniczący uznał problem za wyjaśniony i pozostawia proponowaną stawkę czyli 0,20 zł. Pan radny L. Grusczyński proponuje w ppkt. .d – od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych od 1m2 powierzchni użytkowej podniesienie do maksymalnej stawki czyli 3,84 zł. Z-ca Wójta zabierając mówi, że sanatoria oczekują od nas pomocy i proponuje nie podwyższać tej kwoty do maksymalnej. Pan L. Gruszczyński mówi, że nie będzie polemizował z Z-cą Wójta gdyż rolnik musi płacić podatki.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie nad stawkami proponowanymi w projekcie uchwały. Radni jednogłośnie 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został omówiony projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatków od osób fizycznych rolnego, leśnego i od nieruchomości w formie inkasa oraz wynagrodzenia za inkaso w 2008r. Pan Wójt powiedział, że inkasentami podatków pobieranych w drodze inkasa ustala się sołtysów a wynagrodzenie prowizyjne za pobór podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości od zainkasowanej kwoty pozostaje na tym samym poziomie co w roku ubiegłym i dla poszczególnych wsi wynosi: Horyniec-Zdrój – 9,85 %, Nowe Brusno – 10,00 %, Dziewięcierz – 10,92 %, Nowiny Horynieckie – 10,45 %, Podemszczyzna – 11, 40 %, Polanka Horyniecka – 14,24 %, Prusie – 11,51 %, Krzywe – 13,77 %, Radruż – 13,30 %,. Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały dotyczący ustalenia wysokości opłat za korzystanie z terenów i urządzeń cmentarnych cmentarza komunalnego w Horyńcu-Zdroju. Pan Wójt proponuje następujące stawki:
za zakup gruntu pod grób pojedynczy duży – ziemny – 410,00 zł. netto,
za zakup gruntu pod grób katakumby – 610,00 zł. netto,
za zakup gruntu pod grobowiec – 1060,00 zł.
za zakup gruntu pod grób mały – nagrobek – 280,00 zł. netto,
za pochowanie zwłok w dni robocze – 400,00 zł netto,
za pochowanie zwłok w dni świąteczne – 500,00 zł. netto,
za otwarcie i zamknięcie grobowca-katakumby w dni robocze – 300,00 zł,
za otwarcie i zamknięcie grobowca – katakumby w dni świąteczne – 400,00 zł. netto
Z-ca Wójta mówi, że w skali roku jest to różnica 300 zł. Po sprawdzeniu w ZUS zasiłek pogrzebowy na dzień dzisiejszy wynosi od 5,600-5,700 zł., które rodzina dostaje na pochówek. Koszty utrzymania cmentarza też rosną, należy także pomyśleć o budowie kaplicy cmentarnej, toalet projektowanie alejek oraz lodówce na przetrzymywanie zwłok. Pan Stasicki wspomniał również o wycince drzewostanu oraz o zniszczonym nagrobku, na który spadła gałąź i gmina będzie musiała naprawić uszkodzony nagrobek. Pan Przewodniczący Komisji mówi, że dla niego wzrost jest znaczący i pyta radnych z Horyńca o uwagi bądź propozycje do projektu uchwały. Radni uwag nie wnieśli. W wyniku przeprowadzonego głosowania radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Kolejny projekt uchwały dotyczy opłaty uzdrowiskowej na 2008r. Pan Wójt powiedział, że ustala się wysokość opłaty uzdrowiskowej za każdy dzień pobytu od osób fizycznych przebywających dłużej niż dobę, w celach zdrowotnych, turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowości Horyniec-Zdrój od osób które ukończyły 15 lat w wysokości – 2,40 zł., natomiast od osób, które nie ukończyły 15 lat w wysokości – 1,40 zł. i jest to wzrost o 0,10 zł. Gmina otrzymuje dotację z budżetu państwa w takiej wysokości jaka wpłynęła do budżetu gminy w roku następnym.
Pan radny B. Mogiła mówi, że gmina Horyniec jest na szarym końcu i proponuje podniesienie stawki o 0,10 zł czyli na 2,50 zł i 1,20 zł. Pan Gruszczyński zabierając głos powiedział, że stawka nie była przez rok podnoszona i zaczną się odwiedziny w urzędzie ludzi starszych.
Z-ca Wójta mówi, że nie ma możliwości zwolnień z opłaty uzdrowiskowej. Pan Gruszczyński zapytał o górną stawkę. Pan A. Stasicki zaznaczył, że w opłacie uzdrowiskowej nie ma górnej stawki.
Pan Wójt mówi, że w ramach tych środków zostanie zrobiona ul. Słoneczna, Rolna i Polna.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Mogiły. Radni 2 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” i1 głosie „wstrzymującym się” odrzucili propozycje .
Pan Przewodniczący Komisji Budżetowej przeprowadził głosowanie nad projektem uchwały. Radni 4 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie opłaty targowej na 2008r. Pan Wójt powiedział, że stawki nie ulegają zmianie i pozostają na takim samym poziomie jak w roku ubiegłym:
55 przy sprzedaży na stoisku za 1m2 powierzchni stołu – 14,00 zł.,
56 przy sprzedaży z samochodu, przyczepy, wozu – 34,00 zł.,
57 przy sprzedaży z „ręki” – 12,00 zł.
Pan Wójt mówi, że z egzekwowaniem opłaty w skali roku jest różnie. Jest sporo głosów o funkcjonowaniu handlu obwoźnego w Nowym Bruśnie, Polance Horynieckiej, Nowinach Horynieckich i jest to pewna sprzeczność interesów społecznych, ale z drugiej strony patrząc wygodę mają starsi ludzie.
Radni bez uwag jednogłośnie 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
W dalszej kolejności został odczytany projekt uchwały dotyczący opłaty od posiadania psów. Pan Wójt powiedział, że zaproponowana stawka roczna od posiadania jednego psa przez osobę fizyczną wynosi 10,00 zł. W tym roku została dokonana wpłata w wysokości 26,00 zł za dwa psy. Pan Wójt powiedział, że problem z psami i z psami bezdomnymi na terenie gminy występuje. Pan radny B.Stopa mówi, że kilka razy informował policję o wałęsających się psach na ulicy Myśliwskiej ale bez skutku i opowiedział się za najwyższą stawką dla właściciela psa. Pan Wójt mówi, że rada może ale nie musi podejmować tej uchwały.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie. Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Horyniec-Zdrój. Z-ca Wójt mówi, że będzie kolejny problem realizacji dochodów z w/w podatku ze względu na bardzo małą ilość samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony występujących w naszej gminie. Radni bez uwag jednogłośnie 4 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęli projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od środków transportowych na terenie gminy Horyniec-Zdrój. Pani Sekretarz J. Styczeń mówi, że referat proponuje wycofanie tego projektu uchwały z obrad najbliższej sesji, gdyż jest uchwała obowiązująca od 2005r.
Kolejny projekt uchwały dotyczył ustanowienia nagrody Wójta Gminy Horyniec-Zdrój w Przeglądzie Teatrów Małych Form „Biesiada Teatralna Horyniec-Zdrój 2008”. Pan Wójt proponuje pozostawienie nagrody na takim samym poziomie jak w roku ubiegłym.. Przewodnicząca Komisji przeprowadziła głosowanie. Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za sprzedaż wody z wodociągu gminnego na terenie Gminy Horyniec-Zdrój.
Z-ca Wójta poinformował radnych, że projekt uchwały zostaje na takim samym poziomie co w roku ubiegłym. Zatwierdza się taryfę za sprzedaż wody z wodociągu gminnego w wysokości: dla gospodarstw domowych – 1,95 zł za 1m3 netto, dla pozostałych odbiorców – 2,50 zł. za 1 m3 netto.
Pan A. Stasicki zaznaczył, że ten rok był rokiem dobrym, łaskawym. Spółka dokonała kontroli, plombowania i wymiany wodomierzy oraz zaplombowania hydrantów. Zużycie wody spadło a środków przybyło , spółka po skalkulowaniu kosztów wychodzi na swoje co wystarczy na jej funkcjonowanie.
Pan Wójt powiedział, że spółka na początku października br. złożyła wniosek do Wójta Gminy o przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zarząd spółki opracował wersję planu ekonomiczno-finansowego na 2008r. przy założeniu utrzymania dotychczasowych taryf oraz sprzedaży ilościowej wody i ścieków na poziomie 2007r. Pan radny J. Kida zapytał czy spółka podniosła stawki wywozu nieczystości płynnych. Pan Z-ca Wójta A. Stasicki odpowiedział, że nie, nie ma widełek a kwota jest sztywna. Pan Gruszczyński uważa że należy zasugerować Prezesowi Spółki kalkulację i obniżenie stawki wywozu nieczystości płynnych, upowszechnić to i zastanowić się nad dopłatą gminy do wywozu nieczystości płynnych. Z-ca Wójta powiedział, że sytuacja zmieniła się diametrialnie, umów przybywa coraz więcej i będziemy sprawdzać realizację wpłat.
Przewodniczący poddała pod głosowanie zatwierdzenie taryf za sprzedaż wody. Radni jednogłośnie 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Kolejny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia taryfy za wprowadzanie ścieków do kanalizacji na terenie gminy Horyniec-Zdrój. Pan Wójt mówi, że taryfa za wprowadzanie ścieków do kanalizacji wiejskiej dla gospodarstw domowych wynosi - 2,35 zł za 1m3 , dla pozostałych odbiorców – 2,99 zł. za 1m3 netto. Pan Wójt mówi, że stawki nie uległy zmianie i będą obowiązywać na poziomie roku ubiegłego.
Radni bez uwag 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzanie ścieków na terenie gminy na 2008r. Pan Wójt powiedział, że ustala się dopłatę do taryfy opłat za wodę spółce „Usługi komunalne” dla gospodarstw domowych w wysokości 0,59 zł brutto do każdego sprzedanego 1m3 wody, natomiast dopłata do taryfy za odprowadzanie ścieków dla gospodarstw domowych wynosi 0,68 zł. brutto dla każdego 1m3 oczyszczonych i odprowadzonych ścieków i pozostaje na takim samym poziomie jak w roku ubiegłym. Dopłata opisana w § 1,2 dotyczyć będzie okresu rozliczeniowego od dnia 01.01.2008r. do dnia 31.12.2008r.
Radni uwag nie wnieśli i w wyniku przeprowadzonego głosowania jednogłośnie 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawnego gruntów stanowiących własność gminy Horyniec-Zdrój.
Pan Wójt mówi, że są niskie stawki obowiązujące z roku 2001 i stawki zostały ustalone na podstawie klasy gruntu.
Wiceprzewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wyżej omówiony projekt uchwały. Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Przewodnicząca Komisji poprosiła Pana Wójta o omówienie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/28/02 z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie utworzenia Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Horyńcu-Zdroju.
Pan Wójt powiedział, że jednostka organizacyjna Gzeas zajmuje się w całości oświatą i po zasięgnięciu opinii przez środowisko oświatowe stypendia szkolne, zasiłki szkolne oraz mundurki i wyprawki szkolne zostaną ulokowane w jednostce organizacyjnej Gzeas.
Pan L. Gruszczyński zapytał Pana Wójta kiedy będzie nowy regulamin organizacyjny Gzeas
i dlaczego w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie nie ma środków finansowych na wynagrodzenie dla pracownika. Nowy regulamin po przyjęciu uchwały zostanie napisany przez Dyrektora Gzeasu . Spraw finansowych nie będzie ponieważ idzie całe zadanie z pracownikiem.
Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie. Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie Pan Wójt przedstawił zmiany w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2007r.
Zmniejsza się wydatki w budżecie gminy o kwotę 475.800 zł. w tym:
wydatki inwestycyjne na ujęcie wody pitnej w Horyńcu-Zdroju – 40 000 zł., Pan Wójt powiedział, że w tym roku nie będzie realizowany plan studni tylko w roku przyszłym i nie ma potrzeby figurowania środków na ten cel w budżecie.
wydatki inwestycyjne na modernizację tunelu w Horyńcu-Zdroju – 5 700 zł.,
wydatki inwestycyjne na budowę kaplicy cmentarnej w Horyńcu-Zdroju – 4 000 zł.,
wydatki inwestycyjne na ogrodzenie cmentarne w Horyńcu-Zdroju 12 000 zł.,
wydatki na zakupy inwestycyjne jedn. budżetowej – 4 000 zł.,
wydatki inwestycyjne na kanalizacje w miejscowości Wólka Horyniecka – 150 000 zł.,
wydatki inwestycyjne na kanalizacje ul. Wodna w Horyńcu-Zdroju – 100 000 zł.,
wydatki inwestycyjne na spłatę zobowiązań przy budowie kanalizacji sanitarnej przy ulicach Zdrojowa i Słoneczna w Horyńcu-Zdroju ze środków budżetu państwa – 130 100 zł.,
wydatki inwestycyjne na budowę oświetlenia – 30 000 zł.,
Pan Wójt poinformował radnych, że nadal trwają rozmowy z właścicielami 4 działek na których usytuowany jest tunel a prace ruszą w przyszłym roku. Projekt kaplicy cmentarnej jest w trakcie przerabiania do marca 2008r. a do budowy przejdziemy w przyszłym roku. Cmentarz komunalny od strony północnej został ogrodzony gotowymi elementami betonowymi dalsza część cmentarza będzie musiała zostać ogrodzona siatką ze względu na ukształtowanie terenu. Mieszkańcy ul. Wodnej byli podłączeni do sieci kanalizacyjnej z Uzdrowiska Horyniec. Uzdrowisko umowę wypowiedziało i na gminie spoczywa obowiązek podłączenia mieszkańców do kanalizacji. Na dzień dzisiejszy pojawiają się braki finansowe natomiast stan pogody nie pozwala na realizację tej inwestycji . Pan Wójt mówi, że oświetlenie na ul. Sobieskiego wykonano w taki sposób, że nie dokonano zapłaty natomiast stawka na konserwację oświetlenia ulicznego została podniesiona. Jeżeli zostaną środki to z przeznaczeniem na konserwację.
Pan Wójt poinformował radnych, że z opłaty uzdrowiskowej została zrobiona ul. Kolejowa, natomiast ul. Myśliwska jest drogą powiatową którą gmina tylko dotowała. W tym roku będzie zrobiona ul. Polna na której wcześniej został położony dywanik na 100 m. Rolna oraz ul. Słoneczna, natomiast droga na Hałanie zrobiła zrobiona ze środków powodziowych. Pan Wójt mówi, że ul. Polna leży w granicach administracyjnych Horyńca i kwalifikuje się do rozliczenia ze środków pochodzących z opłaty uzdrowiskowej. Pan Wójt mówi, że prace związane z kanalizacją sanitarną w Wólce Horynieckiej nie ruszą, pomimo ogłoszenia przetargów na sprzedaż budynku szkolnego do sprzedaży nie doszło i zaznaczył, że kanalizacja na ul. Wodnej w tamtym roku była zrobiona po partyzancku.
Zwiększa się wydatki w budżecie gminy o kwotę 475.800 zł w tym:
- wydatki inwestycyjne na spłatę zobowiązań przy budowie kanalizacji sanitarnej przy ulicach Zdrojowa i Słoneczna w Horyńcu-Zdroju ze środków budżetu państwa -130 100 zł.
- wydatki na zakup usług pozostałych – pozyskanie drewna – 5 000 zł.,
- wydatki inwestycyjne na drogę ul. Rolna-Przemysłowa-tunel-Myśliwska w Horyńcu-Zdroju – 15 000 zł.,
- wydatki inwestycyjne na drogę ul. Polna w Horyńcu-Zdroju – 56 000 zł.,
- zakup usług pozostałych – wycinka drzew na cmentarzu – 22.200 zł.,
- zakup usług pozostałych w urzędzie – 10 000 zł.,
- zakup usług dostępu do sieci internet w urzędzie - 1500 zł.,
- wydatki na zakup akcesoriów komputerowych w tym programów i licencji w urzędzie – 4 000 zł.,
- wydatki inwestycyjne na budowę sali sportowej przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum
w Horyńcu-Zdroju – 200 000 zł.,
- wydatki na zakup energii-oświetlenie ulic i placów – 30 000 zł.
- wydatki na zakup materiałów-remont pawilonu sportowego – 2 000 zł.
Pan Wójt uzasadnił wydatki inwestycyjne na budowę hali sportowej w Horyńcu-Zdroju
w kwocie 200 000 zł, tym, że hala była projektowana z ukierunkowaniem na „ jak najtaniej”. Pokaźna kwota jest na sfinalizowanie wcześniej zawartych umów, które zostały podpisane. Pan Wójt mówi, że kominy zostały zaprojektowane bez kratek ,czapek. kwota która była na przetargu nie ujmowała inwestora zastępczego.
W pierwotnym projekcie zaplanowano okna drewniane w ostateczności zostały wstawione okna aluminiowe, nikt nie przewidział izolacji wokół budynku, zamiast płytek był zamiar zakupu wykładziny gumoleon. Pan Wójt mówi, że płytki są bardziej trwalsze.
Poszły także ponaglenia do wykonawców, została jeszcze wykończeniówka czyli centralne ogrzewanie, zakup wyposażenia typu drabinki, kosze.
Wydatki związane z pawilonem sportowym dotyczyły zakupu płytek, kleju oraz cementu a prace w pawilonie zostały wykonane systemem gospodarczym przez pracowników interwencyjnych – Pan Wójt powiedział.
Pan L. Gruszczyński zapytał o ogrodzeniem cmentarza komunalnego w Horyńcu-Zdroju. Z-ca odpowiedział, że część cmentarza została ogrodzona z wcześniej zakupionych gotowych elementów a stara część zostanie ogrodzona siatką ze względu na ukształtowanie terenu., natomiast WFOŚ na ten cel przekaże gminie 11 000 zł. Pan rady pyta jak zostało zagospodarowane drewno wycięte na cmentarzu. Z-ca mówi, że drewno zostało zinwentaryzowane, policzone i przewiezione na spółkę. Ulegnie przetarciu i po części zostanie przeznaczone na remont dachu w remizie Horyniec-Zdrój jak również na ławki na stadion, część zostanie przekazana na opał, gałęzie otrzymali ludzie upominający się o drewno w GOPS.
Przewodniczący Komisji prosi o uwagi do projektu uchwały. Radni uwag nie wnieśli. Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały dotyczący zmian w budżecie gminy na 2007r. Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Pan Wójt poprosił radnych o przyjęcie do porządku obrad na najbliższej sesji trzech projektów uchwał ściśle ze sobą powiązanych. Pierwszy projekt uchwały dotyczy zmian statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Horyńcu-Zdroju podjętego uchwałą Nr XVII/157/04 Rady Gminy Horyniec-Zdrój z dnia 29 listopada 2004r. Mówi, że do ostatniej chwili gmina czekała na zarządzenie od Wojewody w sprawie ustalenia zasad określających sposób zorganizowania, prowadzenia, finansowania Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Horyńcu-Zdroju w związku z tym nie został dotrzymany termin 7 dniowy, projekt uchwały był konsultowany z radcą prawnym ale decyzja należy do państwa radnych, jeżeli rada nie wyrazi zgody zostanie zwołana następna sesja. W § 10 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „w strukturze organizacyjnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Horyńcu-Zdroju wyodrębnia się Środowiskowy Dom Samopomocy w Horyńcu-Zdroju.
Pan Wójt mówi, że w 100% nie jest pewny co do kształtu projektu uchwały. Zasadnością i słusznością jest to, że nie będzie to odrębna jednostka organizacyjna gminy. Ośrodek będzie działał od 1 grudnia br. ale w innym budynku, natomiast nowy budynek zostanie oddany do użytku do 15 maja 2008r. Jeżeli Nadzór Prawny Wojewody wskaże nieprawidłowości to będziemy wprowadzać poprawki.
Kolejny projekt uchwały dotyczy utworzenia jednostki organizacyjnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Horyńcu-Zdroju pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy w Horyńcu-Zdroju. Pan Wójt powiedział, że Dom wchodzi w skład struktury organizacyjnej GOPS i jest elementem realizowanej w gminie Horyniec-Zdrój strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2006-2010 zmierzającej do zapewnienia osobom z zaburzeniami psychicznymi - zamieszkałych w szczególności na terenie gminy, oparcia społecznego pozwalającego im na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, usamodzielnienie i integrację społeczną.
Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni 5 głosami "za" przyjęli projekt uchwały.
Pan Przewodniczący poprosił o omówienie projektu uchwały w sprawie nadania statutu dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Horyńcu-Zdroju.
Z-ca Wójta zabierając głos powiedział, że nie będzie to odrębna jednostka budżetowa. Kierownik będzie sprawował działalność Domu, kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Horyniec-Zdrój w konsultacji z Dyrektorem Wydziału Polityki Społecznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie upoważnionym przez Wojewodę do nadzoru nad zadaniami pomocy społecznej. Szczegółowy zakres działania Środowiskowego Domu
Samopomocy i regulamin organizacyjny ustalony zostanie przez Kierownika i zatwierdzony przez Wójta. Przetarg został rozstrzygnięty i opiewa na kwotę 621 000 zł, termin oddania budynku do użytku jest do 15 maja 2008r. jak na razie musimy poszukać lokali zastępczych typu Gok, szkoła podstawowa, Ośrodek nie zajmie całego budynku, gdyż jest tam przewidziane miejscem pracy GOPS, który zostanie przeniesiony z urzędu gminy , natomiast na parterze będzie mieszkanie chronione na które jest możliwość pozyskania środków w wysokości 30 000 zł. w razie konieczności , klęski żywiołowej lub jakiegoś nieszczęścia. Zostanie zakupiona winda , budynek ma 3 kondygnacje, prace są zaawansowane, budynek posiada stolarkę okienną, docieplenie natomiast ogrzewanie zostanie połączone z gimnazjum.
Pan Wójt mówi, że liczy iż gmina za wartość 10 % może otrzymać nowego busa, który będzie służył temu celowi i gminie. . Ośrodek będzie liczył do 25 uczestników i będzie finansowany przez Wojewodę , koszt jednego uczestnika domu wyniesie - 900 zł, natomiast od 1 stycznia 2008r.- 1100 zł. natomiast Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy przyjmuje i zwalnia Wójt natomiast merytoryczny nadzór nad działalnością Domu sprawował będzie Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie upoważniony przez Wojewodę do nadzoru nad zadaniami pomocy społecznej. Kierownik musi mieć odpowiednie wykształcenie i pozytywną opinię Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie. Pan Wójt nadmienił., że nikt z jego rodziny nie zostanie kierownikiem Domu.
Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. radni bez uwag 5 głosami "za" przyjęli projekt uchwały.
Pan radny B. Stopa poprosił Wójta o informację dotyczącą podpisania dokumentów poświadczających nieprawdę.
Pan Wójt mówi, że w tej chwili są dwa fakty, które niezbyt chlubnie świadczą o naszej gminie. Pan Przewodniczący Rady podpisał załącznik do uchwały w których została zmieniona treść zadania i paragraf. Wójt uważa , że można dokonać legalnego zapisu na sesji a nie jak to się stało gdzieś na parapecie okna w cztery oczy w Gimnazjum. Pan L. Gruszczyński pyta czy forma którą Wójt zastosował była skuteczna i czy to nie był błąd zapisu lub wydruku z komputera. Pan Wójt mówi, że jeżeli zaistniała pomyłka to nie trzeba było robi w sposób tajny. Pan Wójt wspomniał również o dofinansowaniu do drogi powiatowej Werchrata-Narol, gdzie zostały podpisane umowy o których nikt nie wiedział co jest bardzo dziwne. Pan Gruszczyński pyta czy umowa była ukryta. Pan radny L. Gruszczyński pyta czy skarbnik gminy Pan St. Szymeczko też jest wciągnięty w tę sprawę. Pan Wójt odpowiedział, że nie. Pan Stasicki mówi, że ma wątpliwości czy takie zajścia nie miały już miejsca. Pan Przewodniczący Komisji pyta czy uchwała była przesłana do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Pan Wójt odpowiedział, że tak. Pan radny zapytał jakie RIO miało zarzuty co do uchwały, Wójt odpowiedział, że nie wie.
Druga sprawa też jest zaskakująca gdyż w dniu 1 grudnia br. poprzednik podpisał kredyt na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów a wniosek został złożony dzień wcześniej. Pan Wójt zaznaczył, że kredyt był potrzebny dopiero na koniec marca br. a jego poprzednik w dniu
1 grudnia 2007r. funkcji Wójta nie pełnił i w urzędzie już nie pracował ponieważ podpisał umowę o pracę w starostwie. Z-ca Wójta Pan A. Stasicki mówi, że dopóki organy prawne nie rozstrzygną tej sprawy oni się nie wypowiadają. Wójt mówi, że na mim ciąży groźba zatajenia i jest to sprawa oczywista gdyż są to pieniądze społeczeństwa. Chodzi przede wszystkim
o legalność i słuszność brania kredytów przez osoby nieupoważnione.
Na zakończenie posiedzenia Pan Wójt przypomniał o święcie narodowym z okazji 11 listopada , msza święta w intencji ojczyzny odprawiona zostanie w Kościele Zdrojowym o godz. 14 00, przemarsz na cmentarz komunalny oraz złożenie kwiatów.
Pan Przewodniczący podziękował Panom Wójtom i poprosił o pozostanie państwa radnych w celu przedyskutowania stawki diet dla radnych. Pan radny B. Mogiła przedstawił propozycje diet dla radnych w formie ryczałtu, i zaproponował dwa razy w tygodniu dyżur radnych w gminie bo jak mówi, ludzie chcą przyjść i złożyć skargę na Wójta. Pani Sektetarz mówi, że nie można nikogo zmusić do pracy i pyta jak to usankcjonować. Pan L. Gruszczyński uważa, że najlepszym rozwiązaniem są diety naliczane procentowo od minimalnej płacy która od 1.01.2008r. wyniesie 1 126 zł. . i zaproponował wspólne posiedzenie komisji stałych przed najbliższą sesją i wspólną dyskusję na ten temat.
Pan Przewodniczący podziękowała wszystkim za udział w posiedzeniu i dyskusję , zamknął posiedzenie komisji.
Przewodniczący Komisji
Protokołowała: Lesław Gruszczyński
Serkis Wioletta