Obwieszczenia, zawiadomienia, ogłoszenia

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH ZGODY NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA Przebudowę odcinka drogi powiatowej Nr 2409 R Nowe Brusno ¸ Polanka Horyniecka w km 0+878 - 2+270 oraz drogi powiatowej Nr 1662 R Nowe Brusno ¸ Horyniec Zdrój w km 0+000 - 7+310 tworzących jeden ciąg dróg powiatowych, dla wariantu pierwszego

G.7632/03/02/09                                                                           Horyniec-Zdrój, 23.11.2009 r.

 

 

 

DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH ZGODY NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 46 ust. 1 pkt 1. art. 46a ust. 1 i 7 pkt 4 oraz art. 56 ust. 2 i 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150), a także § 3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 257 z 2004 r. poz. 2573 z póź. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Starostwa Lubaczowskiego i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko określam środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację  inwestycji pn.

Przebudowę odcinka drogi powiatowej Nr 2409 R
Nowe Brusno
¸ Polanka Horyniecka w km 0+878 - 2+270  oraz drogi powiatowej
Nr 1662 R Nowe Brusno
¸ Horyniec Zdrój  w km 0+000 - 7+310 tworzących jeden ciąg dróg powiatowych, dla wariantu pierwszego


 I.     Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia    

    Planowane przedsięwzięcie obejmuje Przebudowę odcinka drogi powiatowej Nr 2409 R Nowe Brusno ¸ Polanka Horyniecka w km 0+878 - 2+270  oraz drogi powiatowej
Nr 1662 R Nowe Brusno
¸ Horyniec Zdrój  w km 0+000 - 7+310 tworzących jeden ciąg dróg powiatowych.

           Planowane przedsięwzięcie znajduje się w województwie podkarpackim w gminie Horyniec-Zdrój  i obejmuje odcinek o łącznej długości 8 702mb.

Planowane przedsięwzięcie przebiega w granicy (na dł. 6km) oraz w obrębie obecnie ustalonego obszaru Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000 -  (PLB060012 Roztocze - Dyrektywa Ptasia), Południowo Roztoczańskiego Parku Krajobrazowego, Roztoczańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu oraz przebudowywana droga powiatowa prowadzi do miejscowości uzdrowiskowej Horyniec-Zdrój.

 

Lokalizacja

Przebudowywany odcinek drogi znajduje się w ciągu dróg powiatowych nr 2409 R Nowe Brusno -  Polanka Horyniecka oraz nr 1662R Nowe Brusno - Horyniec-Zdrój.

Odcinek drogi objęty przebudową położony jest w północno - wschodniej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu lubaczowskiego. Przebiega ona przez tereny administrowane przez Gminę Horyniec-Zdrój. Początek projektowanego odcinka przebudowy tj.  km 0+000 znajduje się w m. Polanka Horyniecka  (przystanek końcowy linii autobusowej), a koniec projektowanego obiektu zlokalizowana w km 8+702 w m. Horyniec-Zdrój  (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 867 Sieniawa - Oleszyce - Hrebenne).

 Zakres robót

Zakres projektowanych robót obejmuje:

·        przebudowa nawierzchni,

·        przebudowa zatok autobusowych,

·        budowa odcinków chodnika dla pieszych,

·        odbudowa rowów przydrożnych,

·        przebudowa zjazdów na drogi transportu rolnego

 

Odwodnienie

Projektowane odwodnienie będzie zapewnione poprzez odpowiednie ukształtowanie spadków podłużnych i poprzecznych jezdni i poboczy. Przewiduje się odprowadzenie wód do istniejących rowów przydrożnych, a dalej „do gruntu".

Dla istniejących przepustów pod koroną drogi, w zależności od potrzeb, przewiduje się naprawę lub przebudowę murków czołowych oraz oczyszczenie rury przelotowej, bądź ich kompletną odbudowę

z zachowaniem dotychczasowych średnic.


Zatoki autobusowe

W miarę możliwości terenowych przewiduje się przebudowę istniejących i budowę nowych zatok autobusowych w miejscach urządzonych przystanków autobusowych.

Roboty rozbiórkowe

Roboty rozbiórkowe mogą dotyczyć istniejących przepustów pod zjazdami, przepustów pod koroną drogi, rozbiórki istniejącej nawierzchni, itp. 

 

II.     Powierzchnia zajmowanej nieruchomości, obiektu budowlanego oraz dotychczasowy sposób ich wykorzystywania i pokrycia szatą roślinną.




Wykaz działek zajętych pod budowę inwestycji:



Polanka Horyniecka  -  4377/7,  4377/8.

 

Brusno Nowe -  4339/2, 4339/4, 265, 4424, 1756/1, 4407/4, 4411/4, 4411/2.



Horyniec-Zdrój - 476, 474/1, 474/2.

 

Powierzchnia projektowanej inwestycji:

Powierzchnia terenu zajmowanego pod przebudowę nawierzchni dróg powiatowych wynosi 10,4 ha (teren pasa drogowego).

Powierzchnia obiektu budowlanego - korpusu drogi (jezdni, poboczy i chodników): 7,2 ha.

Powierzchnia pokryta szatą roślinną (teren zielony: skarpy i rowy): 3,2 ha.

 

 

 

Parametry projektowanej drogi:


- klasa techniczna drogi                       Z,
- przekrój drogowy,                            szlakowy, lokalnie uliczny
- prędkość projektowna                      50 km/h
- kategoria ruchu                                 KR-2
- obciążenie nawierzchni                      100 kN/oś

Przebieg drogi w planie i przekroju podłużnym


Projektowana trasa przedmiotowego odcinka drogi jest zgodna ze stanem istniejącym
i nie powoduje zmian jej przebiegu. Nie projektuje się poszerzeń nawierzchni, jedynie lokalne uzupełnienie zniszczonej konstrukcji nawierzchni. W ramach projektu przebudowuje się zatoki  autobusowe oraz odcinki chodnika dla pieszych w miejscowości Horyniec-Zdrój.

W przekroju podłużnym niweleta drogi zostanie dopasowana do istniejącej jezdni. Przebieg niwelety wynika z grubości wzmocnienia istniejącej nawierzchni. Lokalnie zostaną wprowadzone niewielkie korekty niwelety ze względu na powstałe odkształcenia w okresie eksploatacji istniejącej nawierzchni.

 

III. Warunki wykorzystania terenu  w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich

 

 Opis stanu istniejącego

Odcinek projektowanej przebudowy znajduje się na terenach zagospodarowanych rolniczo; teren niezabudowany: pola uprawne, teren zabudowany: zabudowa zagrodowa wsi: Polanka Horyniecka, Brusno Nowe, Świdnica.  Końcowy odcinek: to zabudowa sanatoryjna miejscowości uzdrowiskowej Horyniec-Zdrój.

Na całym odcinku teren w obrębie istniejącej drogi ma charakter płaski.

Przekrój poprzeczny istniejącej drogi przedstawia się następująco:

- droga powiatowa  klasy Z

- szerokość jezdni - 5.0 - 5.25 m,

- szerokość korony drogi - 6.50 - 7.00 m, 

- pobocza ziemne 2 x (0,75 m-1,5 m),

- przekrój poprzeczny szlakowy - na całym odcinku poza odcinkami występowania chodników w miejscowości Horyniec-Zdrój

- odwodnienie powierzchniowe - rowy trapezowe otwarte

- nawierzchnia drogi bitumiczna.

 

Na nawierzchni bitumicznej występującej na projektowanym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, ślady łatania.

 

System odwodnienia drogi opiera się na grawitacyjnym spływie wód opadowych
do rowów przydrożnych i dalej do istniejących naturalnych cieków lub nie posiada odpływu (do gruntu). Rowy przydrożne w zdecydowanej większości są częściowo bądź całkowicie zamulone. Przepusty pod koroną drogi, drogami bocznymi oraz zjazdami wymagają remontów i oczyszczenia. Przepusty pod koroną drogi w większości są w dobrym stanie technicznym, ale kilka z nich wymaga przebudowy.

 

Stan poboczy jest zróżnicowany. Pobocza ziemne są odcinkowo zawyżone i nie posiadają właściwego spadku, co utrudnia prawidłowe funkcjonowanie odwodnienia powierzchniowego.

 

Istniejące skrzyżowania z drogami bocznymi posiadają nawierzchnię utwardzoną. Wymagają jedynie niewielkiej korekty promieni skrętu oraz dostosowania wysokościowego nawierzchni do planowanych robót.

 

Przystanki autobusowe w dużej części nie posiadają wymaganych zatok autobusowych.

 

W pasie drogowym znajdują się urządzenia obce następujących branż:

- linia energetyczna NN

 - linia telefoniczna napowietrzna

- przecięcia wodociągów, linii energetycznych i teletechnicznych.

 

Uzasadnienie przedsięwzięcia

                Przebudowa przedmiotowego odcinka drogi ma na celu utrzymanie przejezdności drogi poprzez wzmocnienie konstrukcji nawierzchni istniejącej oraz dostosowanie przekroju poprzecznego do wielkości normatywnych. Stan istniejący jest tak zły, że grozi zawieszeniem komunikacji PKS. Celem opracowania jest również: przebudowa zatok autobusowych
i budowa odcinków chodnika dla pieszych w miejscowości Horyniec-Zdrój oraz uporządkowanie odwodnienia, które aktualnie nie zapewnia prawidłowego odprowadzenia wody z jezdni. Przebudowywany ciąg dróg powiatowych jest częścią tras rowerowych oraz tras wędrówek pieszych dla kuracjuszy przebywających na turnusach sanatoryjnych.

 

 IV . Rodzaj technologii

Planowana przebudowa dróg powiatowych polega na wykonaniu niezbędnych wzmocnień i nowej nawierzchni bitumicznej, budowie zatok autobusowych, lokalnych odcinków chodnika dla pieszych (w m. Horyniec-Zdrój), renowacji systemu rowów przydrożnych oraz dostosowaniu poboczy drogi do nowych warstw konstrukcyjnych jezdni.

 

Projektowana konstrukcja wzmocnienia istniejącej nawierzchni została określona w oparciu
o przeprowadzone badania geotechniczne istniejącej nawierzchni i podłoża.

 

Cała trasa wymaga wykonania warstwy profilowej z betonu asfaltowego układanego „na gorąco". Dodatkowo lokalnie, w celu wzmocnienia istniejącej konstrukcji zostanie wykonana dolna warstwa nawierzchni bitumicznej (warstwa wiążąca) o grubości 4 cm oraz lokalnie górna w-wa podbudowy tłuczniowej. Ponad to, na całym projektowanym odcinku projektuje się nową górną warstwę nawierzchni bitumicznej (warstwę ścieralną) o grubości 4 cm.

 

 

 

 

V.  Ewentualne warianty przedsięwzięcia

Wariant I - przebudowa zamyka się w obrębie istniejącego pasa drogowego (po istniejącej nawierzchni) jest to wariant preferowany przez inwestora z uwagi na warunki środowiskowe
i znacznie niższe koszty wykonania przebudowy. Pozostawia stan zagospodarowania bez zmian.

Wariant II - przebudowa zawiera korekty przebiegu trasy (przebudowa niebezpiecznych zakrętów), budowa korpusu drogi  „od podstaw" co wiąże się ze zmianą  stanu zagospodarowania terenu.

 

VI.  Rozwiązania chroniące środowisko

 

Wpływ inwestycji na środowisko i środki zapobiegawcze:

1.      Wykonanie przebudowy drogi powiatowej objętej wnioskiem nie generuje  ścieków.

           2.     Planowana przebudowa nie będzie miała wpływu na wzrost emisji zanieczyszczeń    do atmosfery - spaliny z ruchu pojazdów, gdyż liczba pasów ruchu zostanie zachowana.

           3.      Planowana przebudowa drogi powiatowej o natężeniu ruchu 1200 pojazdów na   dobę  nie powoduje negatywnego oddziaływania akustycznego na środowisko
Prognozowany ruch samochodowy dobowy docelowo oceniono na:

 

PROGNOZA RUCHU


 Przewiduje się natężenie ruchu 1200 pojazdów na dobę 

 

Ścieki deszczowe:

Porównując do opracowań wykonywanych dla dróg wojewódzkich o przewidywanym natężeniu ruchu ok. 1700 poj./dobę, w których obliczenia nie wykazują przekroczeń dopuszczalnych norm wg Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2006 r w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska uznaje się, że prognozowany średnie natężenie ruchu 1200 poj./dobę również spełnia warunek ww. normy.

Przebudowywana droga powiatowa będzie odwadniana poprzez nadanie jezdni odpowiednich spadków poprzecznych i podłużnych jezdni i chodników. Przewiduje się odprowadzenie wód do rowów przydrożnych lub na niektórych odcinkach rowy kryte. 

 

Ochrona przed hałasem :

planowana przebudowa drogi powiatowej o natężeniu ruchu 1200 pojazdów na dobę  nie powoduje negatywnego oddziaływania akustycznego na środowisko wg § 2 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4-12-2006 r. w sprawie dróg, linii kolejowych i lotnisk, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, dla których jest wymagane sporządzanie map akustycznych, oraz sposobów określania granic terenów objętych tymi mapami (Dz. U. z 2007 r. nr 1 poz. 8).

            

Wpływ na powierzchnię ziemi

          W trakcie budowy nie będzie występować wpływ na powierzchnię ziemi.
W czasie eksploatacji droga nie będzie miała wpływu na zanieczyszczenie gleb.

 Obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.                o ochronie przyrody znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia

Planowane przedsięwzięcie przebiega w granicy (na dł. 6km) oraz w obrębie obecnie ustalonego obszaru Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000 -  (PLB060012 Roztocze - Dyrektywa Ptasia), Południowo Roztoczańskiego Parku Krajobrazowego, Roztoczańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu oraz przebudowywana droga powiatowa prowadzi do miejscowości uzdrowiskowej Horyniec-Zdrój.

VII. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia
        w projekcie budowlanym

 

1)  Projekt budowlany nie może naruszać ustaleń  wymienionych w niniejszej decyzji.

2) Określić warunki i sposób zagospodarowania mas ziemnych usuwanych lub   przemieszczanych w związku z realizacją inwestycji.

 

XIII.      Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych,
w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych  awarii


 

      Przedmiotowego przedsięwzięcia nie zaliczono do zakładów stwarzających zagrożenia wystąpienia poważnych awarii. Ryzyko katastrowy drogowej jest minimalne, a ewentualny wyciek paliwa z rozbitych samochodów będzie miał zasięg lokalny.

 

IX.     Transgraniczne oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia 

 

Analiza zasięgu  i rodzaju oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wykazała, że nie będzie ono posiadać możliwości transgranicznego oddziaływania.

 

X.       Utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania

 

Oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia nie będzie powodować naruszenia standardów emisyjnych w środowisku, w związku z czym nie występuje potrzeba ustanawiania obszaru ograniczonego użytkowania.

 

U Z A S A D N I E N I E

 

Decyzję wydaje się na wniosek Starostwa Lubaczowskiego dotyczącą środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację inwestycji pn. Przebudowę odcinka drogi powiatowej Nr 2409 R Nowe Brusno ¸ Polanka Horyniecka w km 0+878 - 2+270  oraz drogi powiatowej Nr 1662 R Nowe Brusno ¸ Horyniec Zdrój  w km 0+000 - 7+310 tworzących jeden ciąg dróg powiatowych,

Przed wydaniem tej decyzji - zgodnie  z art. 51 ust. 1 pkt 2 i ust. 2  ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ( Dz. U. z 2001 r. nr 62 poz. 627 z. późn. zm.) zostało przeprowadzone postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko  -  po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Srodowiska , Starosty Lubaczowskiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lubaczowie,  Wójt Gminy
 w Horyńcu - Zdroju wydał postanowienie znak: G.7632/03/01/09 z dnia 23.10.2009 r. stwierdzającego brak obowiązku opracowania raportu oddziaływania na środowisko.

 

         Po przeanalizowaniu zgromadzonych materiałów, uznałem że planowane przedsięwzięcie przy zachowaniu warunków określonych w niniejszej decyzji - zarówno
w fazie realizacji jak i eksploatacji - spełni wymogi obowiązujących przepisów z zakresu ochrony środowiska i w związku z tym postanawiam jak w sentencji decyzji.

 

P O U C Z E N I E

 

Zgodnie z art. 46 ust. 4b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dołącza się do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Wniosek ten powinien być złożony przed upływem dwóch lat od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Termin, o którym mowa wyżej może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja  planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu za pośrednictwem organu wydającego decyzję
w terminie 14-stu dni od daty otrzymania.

 

 

Zwolniono od opłaty skarbowej

Art.7pkt. 3 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej

(Dz.U. nr 225,poz. 1635)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1. Starosta Lubaczowski, ul. Jasna 1, 37-600 lubaczów

2. a/a.

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 23.11.2009
Dokument wytworzony przez: Wójt
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Bogusław Hałucha
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 grudnia 2009 10:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Piotr Wojtyszyn
Ilość wyświetleń: 1992
01 grudnia 2009 10:44 (Piotr Wojtyszyn) - Utworzenie dokumentu.