G.7632/03/02/09 Horyniec-Zdrój,
23.11.2009 r.
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH
UWARUNKOWANIACH ZGODY NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA
Na podstawie
art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 46 ust. 1 pkt 1.
art. 46a ust. 1 i 7 pkt 4 oraz art. 56 ust. 2 i 8 ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. - Prawo ochrony środowiska (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150), a
także § 3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004
r. w sprawie określenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem
przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr
257 z 2004 r. poz. 2573 z póź. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Starostwa
Lubaczowskiego i przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania
na środowisko określam środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację inwestycji
pn.
Przebudowę odcinka drogi powiatowej Nr 2409 R
Nowe Brusno ¸ Polanka Horyniecka w km
0+878 - 2+270 oraz drogi powiatowej
Nr 1662 R Nowe Brusno ¸
Horyniec Zdrój w km 0+000 - 7+310 tworzących jeden ciąg dróg powiatowych, dla
wariantu pierwszego
Planowane przedsięwzięcie obejmuje Przebudowę
odcinka drogi powiatowej Nr 2409 R
Nowe Brusno ¸ Polanka Horyniecka w km
0+878 - 2+270 oraz drogi powiatowej
Nr 1662 R Nowe Brusno ¸
Horyniec Zdrój w km 0+000 - 7+310 tworzących jeden ciąg dróg powiatowych.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się w województwie podkarpackim w gminie Horyniec-Zdrój
i obejmuje odcinek o łącznej długości 8 702mb.
Planowane przedsięwzięcie przebiega
w granicy (na dł. 6km) oraz w obrębie obecnie ustalonego obszaru Europejskiej
Sieci Ekologicznej NATURA 2000 - (PLB060012 Roztocze - Dyrektywa Ptasia),
Południowo Roztoczańskiego Parku Krajobrazowego, Roztoczańskiego Obszaru
Chronionego Krajobrazu oraz przebudowywana
droga powiatowa prowadzi do miejscowości uzdrowiskowej Horyniec-Zdrój.
Lokalizacja
Przebudowywany odcinek drogi
znajduje się w ciągu dróg powiatowych nr 2409 R Nowe Brusno - Polanka Horyniecka oraz nr 1662R Nowe Brusno -
Horyniec-Zdrój.
Odcinek drogi objęty przebudową położony jest w
północno - wschodniej części województwa podkarpackiego na terenie powiatu
lubaczowskiego. Przebiega ona przez tereny administrowane przez Gminę
Horyniec-Zdrój. Początek projektowanego odcinka przebudowy tj. km 0+000 znajduje się w m. Polanka
Horyniecka (przystanek końcowy linii
autobusowej), a koniec projektowanego obiektu zlokalizowana w km 8+702 w m.
Horyniec-Zdrój (skrzyżowanie z drogą
wojewódzką nr 867 Sieniawa - Oleszyce - Hrebenne).
Zakres robót
Zakres projektowanych robót obejmuje:
·
przebudowa nawierzchni,
·
przebudowa zatok autobusowych,
·
budowa odcinków chodnika dla pieszych,
·
odbudowa rowów przydrożnych,
·
przebudowa zjazdów na drogi transportu rolnego
Odwodnienie
Projektowane odwodnienie będzie zapewnione poprzez
odpowiednie ukształtowanie spadków podłużnych i poprzecznych jezdni i poboczy.
Przewiduje się odprowadzenie wód do istniejących rowów przydrożnych, a dalej
„do gruntu".
Dla istniejących przepustów pod koroną drogi, w zależności
od potrzeb, przewiduje się naprawę lub przebudowę murków czołowych oraz
oczyszczenie rury przelotowej, bądź ich kompletną odbudowę
z zachowaniem dotychczasowych średnic.
Zatoki autobusowe
W miarę możliwości terenowych przewiduje się przebudowę
istniejących i budowę nowych zatok autobusowych w miejscach urządzonych
przystanków autobusowych.
Roboty rozbiórkowe
Roboty rozbiórkowe mogą dotyczyć istniejących przepustów
pod zjazdami, przepustów pod koroną drogi, rozbiórki istniejącej nawierzchni, itp.
II. Powierzchnia
zajmowanej nieruchomości, obiektu budowlanego oraz dotychczasowy sposób ich
wykorzystywania i pokrycia szatą roślinną.
Wykaz
działek zajętych pod budowę inwestycji:
Polanka
Horyniecka - 4377/7, 4377/8.
Brusno
Nowe - 4339/2, 4339/4, 265, 4424, 1756/1, 4407/4,
4411/4, 4411/2.
Horyniec-Zdrój - 476, 474/1, 474/2.
Powierzchnia projektowanej inwestycji:
Powierzchnia terenu zajmowanego pod przebudowę nawierzchni
dróg powiatowych wynosi 10,4 ha
(teren pasa drogowego).
Powierzchnia obiektu budowlanego - korpusu drogi (jezdni,
poboczy i chodników): 7,2 ha.
Powierzchnia pokryta szatą roślinną (teren zielony: skarpy
i rowy): 3,2 ha.
Parametry projektowanej drogi:
- klasa techniczna drogi Z,
- przekrój drogowy, szlakowy,
lokalnie uliczny
- prędkość projektowna 50 km/h
- kategoria ruchu KR-2
- obciążenie nawierzchni 100
kN/oś
Przebieg drogi w planie i przekroju podłużnym
Projektowana trasa przedmiotowego odcinka drogi jest zgodna ze stanem
istniejącym
i nie powoduje zmian jej przebiegu. Nie projektuje się poszerzeń nawierzchni,
jedynie lokalne uzupełnienie zniszczonej konstrukcji nawierzchni. W ramach
projektu przebudowuje się zatoki
autobusowe oraz odcinki chodnika dla pieszych w miejscowości
Horyniec-Zdrój.
W przekroju podłużnym niweleta drogi zostanie dopasowana do
istniejącej jezdni. Przebieg niwelety wynika z grubości wzmocnienia istniejącej
nawierzchni. Lokalnie zostaną wprowadzone niewielkie korekty niwelety ze
względu na powstałe odkształcenia w okresie eksploatacji istniejącej
nawierzchni.
Opis stanu istniejącego
Odcinek
projektowanej przebudowy znajduje się na terenach zagospodarowanych rolniczo;
teren niezabudowany: pola uprawne, teren zabudowany: zabudowa zagrodowa wsi:
Polanka Horyniecka, Brusno Nowe, Świdnica.
Końcowy odcinek: to zabudowa sanatoryjna miejscowości uzdrowiskowej
Horyniec-Zdrój.
Na
całym odcinku teren w obrębie istniejącej drogi ma charakter płaski.
Przekrój
poprzeczny istniejącej drogi przedstawia się następująco:
- droga powiatowa klasy Z
- szerokość jezdni - 5.0 - 5.25 m,
- szerokość korony drogi - 6.50 - 7.00 m,
- pobocza ziemne 2 x (0,75 m-1,5 m),
- przekrój poprzeczny szlakowy - na
całym odcinku poza odcinkami występowania chodników w miejscowości
Horyniec-Zdrój
- odwodnienie powierzchniowe - rowy
trapezowe otwarte
- nawierzchnia drogi bitumiczna.
Na nawierzchni bitumicznej występującej na projektowanym
odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, ślady łatania.
System odwodnienia drogi opiera się na grawitacyjnym spływie
wód opadowych
do rowów przydrożnych i dalej do istniejących naturalnych cieków lub nie
posiada odpływu (do gruntu). Rowy przydrożne w zdecydowanej większości są
częściowo bądź całkowicie zamulone. Przepusty pod koroną drogi, drogami
bocznymi oraz zjazdami wymagają remontów i oczyszczenia. Przepusty pod koroną
drogi w większości są w dobrym stanie technicznym, ale kilka z nich wymaga
przebudowy.
Stan poboczy jest zróżnicowany. Pobocza ziemne są odcinkowo
zawyżone i nie posiadają właściwego spadku, co utrudnia prawidłowe
funkcjonowanie odwodnienia powierzchniowego.
Istniejące skrzyżowania z drogami bocznymi posiadają
nawierzchnię utwardzoną. Wymagają jedynie niewielkiej korekty promieni skrętu
oraz dostosowania wysokościowego nawierzchni do planowanych robót.
Przystanki autobusowe w dużej części nie posiadają
wymaganych zatok autobusowych.
W pasie drogowym znajdują się urządzenia obce następujących
branż:
- linia energetyczna NN
- linia
telefoniczna napowietrzna
- przecięcia wodociągów, linii energetycznych i
teletechnicznych.
Uzasadnienie przedsięwzięcia
Przebudowa
przedmiotowego odcinka drogi ma na celu
utrzymanie przejezdności drogi poprzez wzmocnienie konstrukcji
nawierzchni istniejącej oraz dostosowanie przekroju poprzecznego do wielkości
normatywnych. Stan istniejący jest tak zły, że grozi zawieszeniem komunikacji
PKS. Celem opracowania jest również: przebudowa zatok autobusowych
i budowa odcinków chodnika dla pieszych w miejscowości Horyniec-Zdrój oraz
uporządkowanie odwodnienia, które aktualnie nie zapewnia prawidłowego
odprowadzenia wody z jezdni. Przebudowywany ciąg dróg powiatowych jest częścią
tras rowerowych oraz tras wędrówek pieszych dla kuracjuszy przebywających na
turnusach sanatoryjnych.
IV . Rodzaj technologii
Planowana
przebudowa dróg powiatowych polega na wykonaniu niezbędnych wzmocnień i nowej
nawierzchni bitumicznej, budowie zatok autobusowych, lokalnych odcinków
chodnika dla pieszych (w m. Horyniec-Zdrój), renowacji systemu rowów
przydrożnych oraz dostosowaniu poboczy drogi do nowych warstw konstrukcyjnych
jezdni.
Projektowana konstrukcja wzmocnienia istniejącej
nawierzchni została określona w oparciu
o przeprowadzone badania geotechniczne istniejącej nawierzchni i podłoża.
Cała trasa wymaga wykonania warstwy profilowej z betonu
asfaltowego układanego „na gorąco". Dodatkowo lokalnie, w celu wzmocnienia
istniejącej konstrukcji zostanie wykonana dolna warstwa nawierzchni bitumicznej
(warstwa wiążąca) o grubości 4 cm
oraz lokalnie górna w-wa podbudowy tłuczniowej. Ponad to, na całym
projektowanym odcinku projektuje się nową górną warstwę nawierzchni bitumicznej
(warstwę ścieralną) o grubości 4 cm.
V. Ewentualne warianty przedsięwzięcia
Wariant I -
przebudowa zamyka się w obrębie istniejącego pasa drogowego (po istniejącej
nawierzchni) jest to wariant preferowany przez inwestora z uwagi na warunki
środowiskowe
i znacznie niższe koszty wykonania przebudowy. Pozostawia stan zagospodarowania
bez zmian.
Wariant II - przebudowa zawiera korekty przebiegu trasy (przebudowa
niebezpiecznych zakrętów), budowa korpusu drogi
„od podstaw" co wiąże się ze zmianą
stanu zagospodarowania terenu.
VI. Rozwiązania chroniące
środowisko
Wpływ inwestycji na środowisko i środki zapobiegawcze:
1.
Wykonanie przebudowy drogi powiatowej objętej wnioskiem nie generuje ścieków.
2. Planowana przebudowa nie będzie miała wpływu
na wzrost emisji zanieczyszczeń do
atmosfery - spaliny z ruchu pojazdów, gdyż liczba pasów ruchu zostanie
zachowana.
3.
Planowana przebudowa drogi
powiatowej o natężeniu ruchu 1200 pojazdów na
dobę nie powoduje negatywnego
oddziaływania akustycznego na środowisko
Prognozowany ruch samochodowy dobowy docelowo oceniono na:
PROGNOZA RUCHU
Przewiduje
się natężenie ruchu 1200 pojazdów na dobę
Ścieki deszczowe:
Porównując do opracowań
wykonywanych dla dróg wojewódzkich o przewidywanym natężeniu ruchu ok. 1700
poj./dobę, w których obliczenia nie wykazują przekroczeń dopuszczalnych norm wg
Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2006 r w sprawie warunków,
jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w
sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska uznaje się, że
prognozowany średnie natężenie ruchu 1200 poj./dobę również spełnia warunek ww.
normy.
Przebudowywana droga powiatowa będzie odwadniana poprzez nadanie jezdni
odpowiednich spadków poprzecznych i podłużnych jezdni i chodników. Przewiduje się odprowadzenie wód do rowów przydrożnych lub na niektórych
odcinkach rowy kryte.
Ochrona przed hałasem :
planowana przebudowa drogi powiatowej o natężeniu ruchu 1200 pojazdów na
dobę nie powoduje negatywnego
oddziaływania akustycznego na środowisko wg § 2 Rozporządzenia Ministra
Środowiska z dnia 4-12-2006 r. w sprawie dróg, linii kolejowych i lotnisk,
których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na
znacznych obszarach, dla których jest wymagane sporządzanie map akustycznych,
oraz sposobów określania granic terenów objętych tymi mapami (Dz. U. z 2007 r.
nr 1 poz. 8).
Wpływ na powierzchnię ziemi
W
trakcie budowy nie będzie występować wpływ na powierzchnię ziemi.
W czasie eksploatacji droga nie będzie miała wpływu na zanieczyszczenie gleb.
1) Projekt budowlany nie może naruszać ustaleń
wymienionych w niniejszej decyzji.
2) Określić warunki i sposób zagospodarowania
mas ziemnych usuwanych lub przemieszczanych w związku z realizacją
inwestycji.
XIII. Wymogi
w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych,
w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie
wystąpienia poważnych awarii
Przedmiotowego
przedsięwzięcia nie zaliczono do zakładów stwarzających zagrożenia wystąpienia
poważnych awarii. Ryzyko katastrowy drogowej jest minimalne, a ewentualny
wyciek paliwa z rozbitych samochodów będzie miał zasięg lokalny.
IX. Transgraniczne
oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia
Analiza zasięgu i rodzaju oddziaływania przedsięwzięcia
na środowisko wykazała, że nie będzie ono posiadać możliwości transgranicznego
oddziaływania.
X. Utworzenie
obszaru ograniczonego użytkowania
Oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia nie będzie
powodować naruszenia standardów emisyjnych w środowisku, w związku z czym
nie występuje potrzeba ustanawiania obszaru ograniczonego użytkowania.
U Z A S A D N I E
N I E
Decyzję wydaje się na wniosek Starostwa
Lubaczowskiego dotyczącą środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację
inwestycji pn. Przebudowę odcinka drogi powiatowej Nr 2409 R Nowe Brusno ¸
Polanka Horyniecka w km 0+878 - 2+270 oraz drogi powiatowej Nr 1662 R Nowe
Brusno ¸ Horyniec Zdrój w km 0+000 - 7+310 tworzących jeden ciąg dróg powiatowych,
Przed wydaniem tej
decyzji - zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ( Dz. U. z 2001 r. nr 62 poz. 627 z.
późn. zm.) zostało przeprowadzone postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na
środowisko - po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony
Srodowiska , Starosty Lubaczowskiego oraz Państwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego w Lubaczowie, Wójt Gminy
w Horyńcu - Zdroju wydał postanowienie znak: G.7632/03/01/09 z dnia 23.10.2009
r. stwierdzającego brak obowiązku opracowania raportu oddziaływania na
środowisko.
Po przeanalizowaniu zgromadzonych materiałów, uznałem że planowane
przedsięwzięcie przy zachowaniu warunków określonych w niniejszej decyzji -
zarówno
w fazie realizacji jak i eksploatacji - spełni wymogi obowiązujących przepisów
z zakresu ochrony środowiska i w związku z tym postanawiam jak w sentencji
decyzji.
P O U C Z E N I E
Zgodnie z art.
46 ust. 4b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.Dz.
U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia dołącza się do wniosku o wydanie pozwolenia na
budowę. Wniosek ten powinien być złożony przed upływem dwóch lat od dnia, w
którym decyzja stała się ostateczna. Termin, o którym mowa wyżej może ulec
wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia
mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły
się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Od niniejszej
decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do samorządowego Kolegium
Odwoławczego w Przemyślu za pośrednictwem organu wydającego decyzję
w terminie 14-stu dni od daty otrzymania.
Zwolniono od opłaty skarbowej
Art.7pkt. 3 ustawy z dnia
16.11.2006 r. o opłacie skarbowej
(Dz.U. nr 225,poz. 1635)
Otrzymują:
1. Starosta Lubaczowski, ul. Jasna 1, 37-600 lubaczów
2. a/a.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Horyniec-Zdrój