Protokoły z sesji

Protokół VI

Protokół Nr VI/2011
 z VI Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój

z dnia 31 marca 2011r.

 

Obrady  odbyły się w dniu 31 marca 2011r. w sali Gminnego Ośrodka Kultury
w Horyńcu-Zdroju  i trwały od godz. 15 00 do godz. 17 45.
Na stan 15 radnych w  obradach wzięło udział 14 radnych  co stanowi 93 % ustawowego składu Rady – lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

W obradach udział wzięli:

1. Pan Ryszard Urban                        - Wójt Gminy

2. Pan Piotr Wojtyszyn          - zastępca Wójta Gminy

3. Pani Renata Petryniak        - Skarbnik Gminy

4. Pani Joanna Styczeń          - Sekretarz Gminy

5. Sołtysi wsi.

6. Osoby zaproszone.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

I. SPRAWY REGULAMINOWE

 

1.Otwarcie sesji.

2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

                  4. Zgłoszenie uwag i poprawek do porządku sesji.

5. Przyjęcie porządku obrad.

 

II.CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

 

                  1.  Informacja Wójta Gminy z realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

                  2.  Przyjęcie interpelacji.

  1. Podjęcie uchwały w sprawach:

-          zarządzenia wyborów do samorządu mieszkańców w sołectwie Radruż,

-          powołania Komisji Statutowej,

-          zmiany Uchwały Nr XIII/167/09 w sprawie  ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy  oraz wysokość
i warunki wypłacania innych  składników wynagrodzenia ......

-          zawarcia porozumienia z Gminą Mełgiew w zakresie realizacji projektu”Szlak Jana III Sobieskigo parasolowym produktem rozwoju regionalnego Polski Wsch” współfinansowanego ze środków PORPW,

-          ustalenia wysokości diet radnych oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowych,

-          ustalenia wynagrodzenia wójta gminy,

-          wyrażenia/ niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012r.

-          zmiany w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Horyniec-Zdrój,

-          zmian w budżecie gminy na 2011r.

4. Informacja o współpracy z organizacjami poza rządowymi w 2010r.
5. Informacja z działalności GOK za 2010r.

 

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

      1.Wnioski i zapytania.

      2.Zamknięcie sesji.

 

 

 

SPRAWY REGULAMINOWE

 

Ad. 1.

            Otwarcia VI Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój dokonał Przewodniczący Rady – Pan Grzegorz Woźny,  który powitał wszystkich obecnych radnych, Wójta Gminy, wszystkich obecnych na sali.


Ad. 2.

            Na podstawie listy obecności – obecnych jest 13 radnych – Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 3

Przewodniczący obrad prosi o uwagi do protokołu z poprzedniej sesji rady.

Uwag nie wniesiono. Protokół został przyjęty.

 

Ad. 4

Pan Przewodniczący prosi o uwagi do porządku obrad sesji.

Radna P.Serafin proponuje zmianę kolejności polegającą na głosowaniu najpierw projektu w sprawie wynagrodzenia wójta, następnie w sprawie ustalenia wysokości diet radnych. Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie: ”za” 8,  przeciw 5.

Pan Przewodniczący odczytał pismo wójta o zmianę porządku polegająca na wprowadzeniu uchwały w sprawie zmiany uchwały o Palnie odnowy Nowin Horynieckiech oraz wykreślenia z porządku obrad sesji uchwały w sprawie zmiany regulaminu wynagradzania nauczycieli. Pismo w sprawie wykreślenia uchwały w sprawie zmiany regulaminu wynagradzania nauczycieli odczytał i złożył również radny P.T.Dziechciarz .

Pan Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad i przeprowadził głosowania nad propozycjami zmian – zostały przyjęte 13 głosami „za”.

 

Ad.5

Porządek wraz z poprawkami został przyjęty jednogłośnie – 13 głosów „za”.

 

CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

 

Ad.1

Pan Wójt przedstawił informację o realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

Poinformował zebranych  o:

- złożonym wniosku o refundacje inwestycji kanalizacji Wólce Horynieckiej i weryfikacji wniosku na oświetlenie uliczne,

- Złożonym wniosku o dofinansowanie remontu drogi rolnej – zawnioskowało o środki na droge w Nowinach,

- funkcjonowaniu „Orlika”,

- spotkaniu z projektantem i przedstawicielami ANR w sprawie przygotowywanego MPZG „Horyniec-Południe” – rada w tym roku będzie mogła podjąć stosowa uchwałę,

- podpisaniu umowy z nowym operatorem telefonów komórkowych – będą oszczędności,

- konieczności anektowania umowy na remont drogi do Brusna, po zimie jest w takim stanie, ze konieczne są dodatkowe roboty, niż te zaplanowane, dzisiaj było przekazanie placu budowy, roboty ruszą od przyszłego tygodnia,

- trwającym remoncie budynku dawnej szkoły w Radrużu,

- zakończonych pracach przygotowawczych do spisu powszechnego,

- ogłoszonym przetargu na remont CO w SP Horyniec-Zdrój,

- zleceniu wykonania audytu energetycznego, pozwoli on na ogłoszenie przetargu na dostawę energii i prawdopodobnie obniżenie cen,

- uczestniczeniu w Walnym Zgromadzeniu ZGU w Wieliczce,

- konwencie wójtów i burmistrzów w Lubaczowie, przystąpienie do programu „Ratowanie zabytków” – cerkwie,

- o wizycie w urzędzie wojewódzkim i marszałkowskim razem z zastepca wójta w sprawach możliwości pozyskania środków ze programu Polska-Białoruś-Ukraina i podpisania umów partnerskich z samorządami na Ukrainie, zaproponowano podpisanie umowy z agencja rozwoju regionalnego we Lwowie, takie same zadania realizowane byłyby u partnerów, jest np. możliwość pozyskania środków na park zdrojowy,

- trwającej ocenie wniosku na zakup sceny mobilnej,

- trwających przygotowaniach do ogłoszenia przetargu na projekt gazyfikacji Horyńca.

Pan Przewodniczący podziękował panu Wójtowi za przedstawione informacje.

 

Ad.2

Interpelacje

- radna P.Serafin odczytała i złożyła na piśmie interpelacje w sprawie zmiany godzin pracy urzędu gminy,

- radny P.Dziechciarz odczytał i złożył na piśmie interpelacje w sprawie prac na uchwaleniem MPZP Horyniec-Południe.

 

Ad.3

Podejmowanie uchwał:

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały i uzasadnienie w sprawie wyborów do samorządu mieszkańców sołectwa Radruż. Radni bez uwag w wyniku przeprowadzonego głosowania 13 głosami ”za” podjęli Uchwałę nr VI/24/2011 w sprawie zarządzenia wyborów do samorządu mieszkańców w sołectwie Radruż.

Kolejny projekt uchwały to uchwała w sprawie powołania Komisji Statutowej. Pan Przewodniczący odczytał treść i uzasadnienie, zaproponował do składu komisji przewodniczących stałych komisji rady, siebie oraz pracownika urzędu. Radni 8 głosami za”
 i 5 przeciw  podjęli Uchwałę nr VI/25/2011 w sprawie powołania Komisji Statutowej.

Pan Przewodniczący odczytał wraz z uzasadnieniem projekt kolejnej uchwały o zawarciu porozumienia z Gminą Mełgiew w zakresie realizacji projektu”Szlak Jana III Sobieskigo parasolowym produktem rozwoju regionalnego Polski Wsch” współfinansowanego ze środków PORPW. O głos poprosił Pan Wójt, który obecnym na sali przybliżył i omówił założenia tego projektu, wskazał na promocje gminy, na niewielką kwotę z budżetu na realizacje projektu, na rzeczy , które pozostaną w gminie po jego zakończeniu.

Radna P.Serafin stwierdziała, że czeka kiedy nasza gmina będzie liderem jakiegoś projektu. Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie , radni 12 głosami „za” przy 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę nr VI/26/2011 w sprawie zawarcia porozumienia
z Gminą Mełgiew w zakresie realizacji projektu”Szlak Jana III Sobieskigo parasolowym produktem rozwoju regionalnego Polski Wsch”  współfinansowanego ze środków PORPW.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał projekt kolejnej uchwały wraz z uzasadnieniem, jest to uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójt Gminy.

Radna P.Porada pyta, czy uchwała jest zgodna z prawem, obecny jest radca prawny niech udzieli wyjaśnień. Pan Przewodniczący nie udziela nikomu głosu i przeprowadza głosowanie. Radni 8 głosami „za” przy 5 przeciw podjęli Uchwałę nr VI/27/2011 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Horyniec-Zdrój.

Obecnych jest 14 radnych.

Pan Przewodniczący odczytał projekt następnej uchwały w  sprawie ustalenia wysokości diet radnych oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Gminy Horyniec-Zdrój.

Radni nie mieli dodatkowych pytań. W głosowaniu 8 głosami „za” przy 5 przeciw
i 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę nr VI/28/2011 w sprawie ustalenia wysokości diet radnych oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Gminy Horyniec-Zdrój.

Kolejny projekt uchwały i uzasadnienie odczytane przez Przewodniczącego to fundusz sołecki. Radni bez uwag jednogłośnie 14 głosami „za” podjęli Uchwałę nr VI/29/2011
w sprawie wyrażenia  zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012r.

Pan przewodniczący odczytał projekt następnej uchwały w sprawie zmiany w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Horyniec-Zdrój. Konieczność zmian został wyjaśniona przez P.Skarbnik na posiedzeniach komisji. Nikt z radnych nie zadał dodatkowych pytań. Przeprowadzono głosowania i radni jednogłośnie 14 głosami „za” podjęli Uchwała nr VI/30/2011 w sprawie zmiany w  wieloletniej prognozy finansowej Gminy Horyniec-Zdrój.

Pan Przewodniczący przystąpił do odczytywania kolejnego projektu uchwały o zmianach
w budżecie gminy. Proponowane przez Wójta zmiany to : zwiększenie dochodów o 360417 zł, zmniejszenie wydatków o 55000zł, zwiększenie wydatków o 415417zł.

Zmiany zostały przez P.Skarbnik szczegółowo omówione na posiedzeniach komisji. Radni bez uwag, jednogłośnie podjęli Uchwałę nr VI/31/2011 w sprawie zmian w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2011r.

Ostatni projekt uchwały to zmiany w Planie Odnowy Miejscowości Nowiny Horynieckie.

Pan Przewodniczący odczytał projekt. Zapytał P.Wójta czy wymagana jest również uchwała zebrania wiejskiego. Pan Wójt odpowiedział, ze zaproponował radzie ten projekt uchwały bo jest on niezbędny proboszczowi, który stara się o dofinansowanie na planowane prace ciągów pieszych i komunikacyjnych w Nowinach. Może otrzymać ok.300.000zł, proboszcz miał być obecny na sesji. Pan Wójt nie wie, czy zwrócił się w tej sprawie do zebrania wiejskiego.

Radni w wyniku głosowanie 14 „za” dokonali zmian w Planie Odnowy Nowin Horynieckich - - Uchwała nr VI/32/2011 w sprawie zatwierdzenia zmian w Uchwale nr 259/XL/10
w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Nowiny Horynieckie.

Zakończono podejmowanie uchwał.

Pan Przewodniczący obrad prosi o przedstawienie informacji o działalności GOK w 2010r.- przedstawił dyrektor P.J.Urban – załącznik do protokołu.

Zastępca Wójta P.P.Wojtyszyn przedstawił informacje o współpracy z organizacjami pozarządowymi- załącznik do protokołu.

CZĘŚĆ KOŃCOWA

Ad.1.
Wnioski i zapytania.

 

Pani Serafin pokazała obecnym dyplomy uzyskane przez koło nr 1 ZEiR za udział wspólnie
 młodzieżą z gimnazjum w

Pan Przewodniczący odczytał radnym pismo skierowane do ministra infrastruktury i zarządu poczty w sprawie planowanej reorganizacji palcówek pocztowych. Poprosił radnych o przegłosowanie stanowiska rady- radni jednogłośnie przyjęli treść tego pisma.

Następnie Pan Przewodniczący zwrócił się do Pan Wójta  o udostępnienie radzie pomieszczenia w budynku urzędu na planowane w pierwsze czwartki miesiąca dyżury radnych. Zapytał Pana Wójt o sprawy handlu obwoźnego i osób handlujący pod sanatoriami, bo wpłynęło pismo prowadzących działalność. Pan Wójt odpowiedział, ze nie ma żadnego prawa zabronić handlu, że opłata targowa jest zbierana.

Pan Przewodniczący odczytał swoja odpowiedź na pismo Wójta o odrzucenie projektów uchwał w sprawie przystąpienia do reorganizacji szkół w naszej gminie oraz interpelacje poselską posła Rząsy w sprawie likwidacji szkół.

Radna Pani Serafin zwróciła się do Pana Wójta o spowodowanie wydłużenia świecenia lamp przy ul.Sobieskiego do 24.3o, zmiany kolejności tablic urzędowych na budynku urzędu gminy i ustalenia właścicieli budynków przy ul.Sobieskiego oraz uporządkowania przez nich bardzo zaśmieconego terenu.

Pan Wójt odpowiedział, ze wszystkie przedstawione sprawy zostaną załatwione lub wyjaśnione na piśmie.

Przedstawił radnym pismo wraz z dokumentacja fotograficzną stanu dróg powiatowych na terenie naszej gminy z prośba o podpisanie przez radnych i sołtysów, pismo zostanie przesłane do starosty.

Pan Wójt powiedział, ze jest mu bardzo niezręcznie mówić o tej sprawie, ale chce podkreślić, że podjęta uchwała to nie ustalenie wynagrodzenia ale jego obniżenie, dlaczego pan przewodniczący nie udzielił głosu radnym, wymaga tego kultura, zarzuty przedstawione
w uzasadnieniu do uchwały są bezpodstawne, radni dzisiaj otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu za 2010r., przykro jest usłyszeć, ze obniżenie poborów  z powodu zatrudnienia zastępcy wójta, uważa, że najlepiej oceniającym są  wyborcy , wielką przykrością było usłyszenia od jednego z radnych, ze pracę zaczyna się z najniższą krajową, bo staż pracy P.Wójta to 28 lat. Pan Wójt powiedział, że gratuluje grupie radnych dobrego samopoczucia.

Pan Przewodniczący odpowiedział, ze uchwała ma opinie prawna radcy, jeżeli jest sprzeczna z prawem uchyli ja nadzór wojewody.

O głos poprosił radny powiatowy P.M.Wiśniewski, który poinformował o tematach, które znalazły się w porzadku obrad ostatniej sesji rady powiaty, były to m.in. funkcjonowanie  pomocy społecznej i oświaty w powiecie, katastrofalny stan dróg powiatowych i interpelacja P.Wisniewskiego w tym temacie, propozycja wizyty radnych i dyrektorów celem oceny stanu dróg, zobowiązaniu komendanta powiatowego policji do  kontroli tirów przewożących drewno,

Poinformował o piśmie mieszkańców Podemszczyzny do starosty w sprawie drogi powiatowej w ich miejscowości, dyskusji o zagrożeniach ze współpracy z samorządami za wschodnią granicą.

Pan radny Mazurkiewicz  prosi P.Wójta o informacje o wysokości umorzeń , o interwencję
w sprawie wycinki zagrażających bezpieczeństwu topól na oś.Wechrata, o sprowadzenie do Werchraty kamienia na naprawę dróg oraz posprzątania gruzu po remoncie posadzki w świetlicy w Werchracie.

Pan Wójt odpowiada, że sprawę topól wyjaśni, remont świetlicy jest nie zakończony, ale liczy na pomoc rady sołeckiej w uprzątnięciu gruzu i zdecydowaniu co z drewnem, które może być jeszcze wykorzystane, informacja o podatkowych umorzeniach jest wywieszana w ustawowym czasie na tablicy ogłoszeń urzędu.

Radny P.Szawara prosi o wykonanie tablicy na wywieszanie urzędowych ogłoszeń
w Werchracie i najlepiej byłoby ustawić ja na placu OSP.

Pan Rejman poruszył sprawy pomnika pomordowanych w Radrużu i załatwiania spraw w urzędzie gminy. Pan Wójt odpowiedział, że sprawy budowy pomnika nie ma, nie może pojawiać się informacja o uroczystościach w maju, ani urząd gminy ani starostwo nic o tej sprawie nie wiedzą i nie rozpoczęto żadnych prawnych procedur, jest to sprawa bardzo ważna, wymagająca wielu uzgodnień i zezwoleń np.  podział działki, zezwolenie na budowę, uzgodnienia z IPN. Urząd otrzymał również pismo w sprawie stanu faktycznego koła i zarządu związku w Horyńcu. Pan Rejman pojawia się  z nowymi pomysłami, wszystko wymaga czasu i prawidłowych decyzji.

Pan Rejman odpowiedział, ze wiele spraw wyjaśni P.Wójtowi na piśmie.

O głos poprosił P.Krzysztof Woźny – Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Horynieckiej.

Pan Woźny zwrócił uwagę na nie działający mikrofon, mikrofon działa, tylko był ustawiony za daleko od Pana Przewodniczącego Rady, następnie zapytał o prace związane z zagospodarowanie DLU i park zdrojowy, czy będą konsultacje w sprawie jego wyglądu, czy uprawniona osoba wykonuje projekt, czy jest współpraca z fundacją Karłowskich w tym temacie, bo fundacja mówi o możliwości pozyskania duzych srodków a należy pamiętać, ze park zdrojowy jest urządzeniem uzdrowiskowym. Pan Prezes jest zdania, że stać Horyniec na najpiękniejszy park na Podkarpaciu, jego dziadek sadził park, gdy zakładał go książę Karłowski i zależy mu bardzo na tym, aby ten, który powstanie był jak najlepszy.

Pan Prezes zwraca również uwagę na nieobecności przedstawiciela gminy na spotkaniach klastru, do którego należymy, poruszane tematy są bardzo istotne, można wiele skorzystać np. szkolenia pracowników oraz na współpracę wójta ze stowarzyszeniem. Pyta P.Wójta czy gmina będzie kontynuować współpracę np. w organizacji święta pieroga, czy stowarzyszenie może liczyć na pomoc finansową.

Pan Wójt odpowiada, ze w spotkaniach klastra bierze udział osobiście, lub ktoś go zastępuje, zadania klastra to przede wszystkim promocja, żadnych fizycznych korzyści, pracownicy biorą już udział w szkoleniach. Dla DLU prace trwają, w budżecie są środki na pewne środki zapisane, jeżeli zarząd województwa uruchomi środki to zostanie złożony kompleksowy wniosek na całą infrastrukturę. Współpraca w ramach programu Polska_Białoruś-Ukraina może spowodować pozyskanie środków na park zdrojowy, przygotowany projekt zostanie zaprezentowany na sesji. Pan Wójt informuje, ze z P.Bietkowskim z fundacji Karłowskich spotykał się nieraz, rozmawiano o parku o pomocy studentów o opracowywaniu koncepcji zagospodarowania parku, o srodkach finansowych fundacji trudno rozmawiać, bo jak, skoro zwrócili się o nieodpłatne przekazanie 18m3 drewna na remont dachu kaplicy.

Pan Wójt proponuje, aby zaprosić P.Bietkowskiego na sesje  i wysłuchać jego propozycji.

Pan Wójt mówi, ze chce dobrej współpracy ze stowarzyszeniem, że święto pieroga powinno być kontynuowane, przypomina, że w ubr, to stowarzyszenie wycofało się z organizacji, święto jednak się odbyło , a zabrane środki przekazano proboszczowi na remont spalonego dachu kościoła. Są unijne pieniądze na tzw.”miękkie projektu” stowarzyszenie może z nich skorzystać.

Pan K.Woźny odpowiada, ze stowarzyszenie wycofało się z organizacji święta pieroga z powodu zmieniających się decyzji wójta, trudno mówić o dobrej współpracy, jeżeli urząd nie dofinansowuje nawet w wysokości 200zł „Gazety Horynieckiej” , a za te środki dwie strony były do dyspozycji wójta i urzędu, poza tym stowarzyszenie dwukrotnie zwracało się o pomoc finansową na dofinansowanie remontów przydrożnych bruśnieńskich krzyży, nie otrzymało pieniędzy a nawet odpowiedzi na pisma. Działania ze strony  wójta  do stowarzyszenia są ostrożne.

Pan Wójt odpowiada, ze środki na dofinansowanie gazety były ze środków gkpirpa, i była to decyzja poprzedniej przewodniczącej gkpirpa a niektóre sprawy przedstawione przez prezesa wyglądały trochę inaczej.

Pan K.Woźny mówi, ze dzięki „uprzejmości” pewnych osób z urzędu złożone przez stowarzyszenie wnioski w ramach współpracy w LGD nie zostały do końca pozytywnie rozpatrzone, bo stowarzyszenie nie otrzymało wnioskowanych komputerów.

Pan Woźny pyta, czy urząd ma pomysł jak rozwiązać sprawę wieszania na drzewach różnych ogłoszeń. Pan Wójt odpowiada, ze ogłoszenia są usuwane, ze wysyłane są pisma ostrzegawcze.

Pan Przewodniczący pyta zebranych o kolejne pytania . Nie zgłoszono.

 

Ad.2

 

Pan Przewodniczący podziękował wszystkim za obecność i dokonał zamknięcia obrad VI Sesji Rady Gminy.

 

                                                                                         Przewodniczący

                                                                                   Rady Gminy Horyniec-Zdrój

                                                                                       mgr Grzegorz Woźny

Protokołowała:                                                                                     

Joanna Styczeń

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 maja 2011 07:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bogusław Hałucha
Ilość wyświetleń: 1614
06 maja 2011 07:39 (Bogusław Hałucha) - Dodanie dokumentu.