Obrady odbyły się w dniu 8 czerwca 2011r. w sali Gminnego Ośrodka Kultury
w Horyńcu-Zdroju i trwały od godz. 15 00 do godz. 17 45.
Na stan 15 radnych w obradach wzięło udział 15 radnych co stanowi 100 % ustawowego składu Rady – lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
W obradach udział wzięli:
1. Pan Ryszard Urban - Wójt Gminy
2. Pan Piotr Wojtyszyn - Zastępca Wójta Gminy
3. Pani Renata Petryniak - Skarbnik Gminy
4. Pani Joanna Styczeń - Sekretarz Gminy
5. Sołtysi wsi.
6. Osoby zaproszone.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie sesji.
2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Zgłoszenie uwag i poprawek do porządku sesji.
5. Przyjęcie porządku obrad.
1. Informacja Wójta Gminy z realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.
2. Przyjęcie interpelacji.
3. Podjęcie uchwały w sprawach
- zmian w budżecie gminy Horyniec-Zdrój na 2011 rok
- zmian w wieloletniej prognozie finansowej gminy Horyniec-Zdrój
- zaciągnięcia kredytu długoterminowego
-zaciągnięcia kredytu długoterminowego na wyprzedzające finansowanie
- udzielenie krótkoterminowej pożyczki dla Gminnego Ośrodka Kultury
w Horyńcu-Zdroju
1.Wnioski i zapytania.
2.Zamknięcie sesji.
Ad. 1.
Otwarcia VIII Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój dokonał Przewodniczący Rady – Pan Grzegorz Woźny, który powitał wszystkich obecnych radnych, Wójta Gminy, wszystkich obecnych na sali.
Ad. 2.
Na podstawie listy obecności – obecnych jest 15 radnych – Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.
Ad. 3
Przewodniczący obrad prosi o uwagi do protokołu z poprzedniej sesji rady.
Uwag nie wniesiono. Protokół został przyjęty.
Ad. 4
Pan Przewodniczący zwraca uwagę na brak opinii rady prawnego na projektach uchwał. Pani Skarbnik mówi, ze są to uchwały budżetowe, ze opinia rady niepotrzebna, opiniuje Rio. Pan Przewodniczący odpowiada, ze jest to niezgodne ze statutem. Obecny na sali radca prawny P.Zietek mówi, że brak opinii nie jest przeszkodą, aby uchwały poddać pod głosowanie.
Pan Przewodniczący prosi, aby wszystkie projekty uchwał na sesję były z opinia rady prawnego.
Pan Przewodniczący pyta o uwagi do porządku obrad. Radni nie zaproponowali zmian.
Pan Przewodniczący proponuje, zmiany polegające na następującej kolejności podejmowania uchwał:
- udzielenie krótkoterminowej pożyczki dla Gminnego Ośrodka Kultury w Horyńcu-Zdroju,
- zaciągnięcia kredytu długoterminowego na wyprzedzające finansowanie,
- zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
- zmian w wieloletniej prognozie finansowej gminy Horyniec-Zdrój,
- zmian w budżecie gminy Horyniec-Zdrój na 2011 rok.
Pani Skarbnik prosi o przyjęcie porządku , który radni otrzymali w zaproszeniach na sesję, kolejność wynika z zapisów w projekcie o zmianach w budżecie gminy.
Pani radna Serafin mówi, że wszystko jest nie tak, proponuje się kredyty nie wiadomo na co, proponowana przez przewodniczącego kolejność jest też zła.
Pani Skarbnik mówi, że wyjaśniała wszystko na każdej komisji, radni wyjaśnienia przyjęli,
w planach finansowych zostało wszystko zapisane, kredyt tylko i wyłącznie na wskazany w uchwale cel, kredyt był przyjęty przez radnych w uchwale budżetowej.
Pani radna Z.Zaborniak mówi, że Pani Serafin powinna zaproponować konkretne zmiany.
Pan Wójt mówi o odpowiedzialności Pani Skarbnik, słusznych i niezbędnych decyzjach,
o nadzorze RIO w sprawach finansowych nad budżetem gminy.
Pni Skarbnik pyta, dlaczego nikt nie zwrócił uwagi na konieczność opinii radcy ? był czas na uzupełnienie, przez dwa dni odbywały się komisje, do sesji był też czas.
Pan Przewodniczący przeprowadza głosowanie nad zmienionym porządkiem obrad.
„Za” głosowało 8 radnych.
Pan Przewodniczący informuje radnych, że na początku obrad udzieli głosu P. Szafranowi z Nadleśnictwa Lubaczów, który przedstawił radzie możliwość wspólnego działania. P.Szafran mówi, ze od kilku dni jest możliwość pozyskania środków unijnych przez nadleśnictwo, zdecydowano o położeniu wniosku i przeznaczeniu ich na wykonanie dróg w Łozach i Mrzygłodach. Wcześniej konieczne jest jednak dokonanie podziału gminnej działki, nieodpłatne przekazanie jej nadleśnictwu a także zmiana zapisu przeznaczenia tych gruntów. Prosi radę o w miarę szybkie podjęcie decyzji, jest prawie połowa roku, a środki trzeba wykorzystać ddo końca br.
Pan Szawara pyta, czy drogi będę dostępne dla wszystkich, czy nadleśnictwo zamknie
je szlabanami. Pan Szafran odpowiada, że będą drogami dojazdowymi do gminnych
i prywatnych nieruchomości, będą dostępne. Pan Wójt mówi, że stosowne zapisy będą
w umowie z nadleśnictwem.
Pan Przewodniczący podziękował Panu Szarfanowi za przedstawione informacje.
Ad.1
Następnie poprosił pana wójta o przedstawienie informacji i pracy między sesjami:
Pan Wójt poinformował kolejno o:
- podpisaniu umowy z wykonawca i trwającym remoncie CO w SP Horyniec-Zdrój,
- realizowane inwestycji doprowadzenia gazu do Horyńca, wykonuje to firma Pro-but,
- zmianie prac godzin urzędu, ale są skargi mieszkańców , że nie pracuje we wtorek od 7.30,
- przekazaniu terenu nad zalewem wykonawcy prac – zgodnie z planem projektu ścieżek rowerowych,
- dwukrotnym pobycie w Krakowie w sprawie koncepcji rewitalizacji parku zdrojowego,umowie o bezpłatnym przekazaniu ich urzędowi gminy do wykorzystania, przekazaniu koncepcji w dniu 13 czerwca,
- zakończonym remoncie drogi do Niwek Horynieckich,
- podpisanym porozumieniu z energetyka na obniżenia rachunków za energię, wykonano audyt, rachunki spadną o ok.10%.
Pan Przewodniczący podziękował Panu Wójtowi za wystąpienie.
Ad.2
Interpelacje.
Odczytano i złożono interpelacje na piśmie:
- Radny P.P.Kudyba – w sprawie dalszych planów remontu drogi do Nowego Brusna,
- P.Przewodniczacy Rady – G.Wożny w sprawie udzielenia wyjaśnień dotyczących zatrudnionego w UG gońca.
Ad.3
Podejmowanie uchwał.
Pan Przewodniczący przypomniał, ze głosowanie będzie w kolejności przyjętej przez radnych na sesji.
Jako pierwszy został odczytany projekt uchwały w sprawie krótkoterminowej pożyczki dla GOK. Kwota pożyczki to 62 440 z ogólnej dla GOK. Projekt został szczegółowo omówiony na posiedzenia komisji. Radni nie mieli dodatkowych pytań. Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie. !5 głosami „za” radni podjęli Uchwałę nr VIII/37/2011
w sprawie udzielenie krótkoterminowej pożyczki dla Gminnego Ośrodka Kultury
w Horyńcu-Zdroju.
Odczytano projekt kolejne uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na wyprzedzające finansowanie. Wysokość kredyty to 1.397.400zł na finansowanie przebudowy drogi do N.Brusna. Radni nie mieli pytań. Przeprowadzono głosowanie, radni13 głosami „za” przy 2 wstrzymujących się podjęli Uchwałę Nr VIII/38/2011 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na wyprzedzające finansowanie.
Pan Przewodniczący przystąpił do zaciągnięcia kredytu długoterminowego w wysokosci 1.460.000.
Pani radna D.Serafin mówi, że kredyt jest na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz deficytu, proponuje aby czas spłaty ograniczyć do 2015r., rada nie powinna następnej radzie pozostawić takiego długu.
Pani radna Z.Zaborniak prosi, aby wyjaśnień udzieliła jeszcze P.Skarbnik. Pan Przewodniczący nie udziela głosu Skarbnik Gminy, mówi, że dyskutują tylko radni. Więcej głosów nie było. Przeprowadzono głosowanie nad poprawka, radni 8 głosami”za”, przeciw 5
i 2 wstrzymujących się wprowadzili poprawkę do projektu uchwały.
Projekt uchwały wraz z poprawka został przyjętu 8 głosami „za”, 5 przeciw i 2 wstrzymujących się – Uchwała nr VIII/39/2011 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
Następny projekt uchwały to zmiany w wieloletniej prognozie finansowej gminy Horyniec-Zdrój. Pani Skarbnik prosi o głosowanie tej uchwały po zmianach w budżecie gminy. Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały o zmianach w WPF.
Pani rada D.Serafin mówi, ze jest zła kolejność głosowanych uchwał.
Pan Przewodniczący zarządził przerwę. W czasie przerwy konsultowano prawidłowość
i kolejność przeprowadzonego głosowania.
Po zakończonej przerwie radny P.T.Dziechciarz zgłosił wniosek o reasumpcję ostatniego głosowania, radni jednogłośnie przyjęli reasumpcje . Pan Przewodniczący przystąpił do odczytywania projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy.Wszystkie proponowane zmiany zostały omówione przez P.Skarbnik w czasie posiedzeń komisji. Zmiany polegają na : - zwiększeniu dochodów o 490.057, - zmniejszeniu dochodów o 1.400.557, - zmniejszeniu wydatków o 71.154 i zwiększeniu wydatków o 558.054 ,00zł. Pan radny R.Pogorzelec proponuje zmianę zapisu i przeznaczenie części kwoty dotacji uzdrowiskowej na : przebudowę drogi bocznej ul Sobieskiego wraz z oswietleniem-130.000, przebudowę drogi bocznej ul.A.Krajowej 70.000 i 22.000 na uporządkowanie terenu wokół przebudowanego wejścia do tunelu, tym samym rezygnacje z budowy pawilonu i planowanego zakończenia przebudowy wejścia do tunelu.
Obecnych jest 14 radnych.
Przewodniczący rady wskazuje na 50000 z przeznaczeniem na planowaną rewitalizacje parku,
środki te mogą zostać w tym przeznaczeniu, ale wykorzystywane mogą być dopiero po sesji 13 czerwca i wyborze projektu rewitalizacji parku.
Pan Wójt mówi, że to co jest w sprawie parku to koncepcje, środki konieczne są jak wyjaśniano na posiedzeniach komisji na przygotowanie projektu.
Pan Dziechciarz proponuje, aby rozważyć możliwość przekazania gminnego wc pod zarząd spółki, wtedy nie będzie kosztów bezosobowych w budżecie gminy. Pan Wójt mówi, ze spółka nie ma takich wydatków na ten rok, wiec na pewno wystąpi o środki z gminy.
Pani Szaganiec prosi raz jeszcze o wykonanie podjazdów dla rowerów i bagaży na schodach w tunelu. Pan Wójt odpowiada, że temat ten jest już rozważany.
Pan P.Wojtyszyn pyta, skąd takie kwoty na przebudowy ulic w proponowanych zmianach.
Pan radny odpowiedział, że w porównaniu do przygotowanych kwot przebudowy ul.Legionów.
Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad przedstawiona poprawka do budżetu. Radni 14 głosami „za” przyjęli poprawkę i cały projekt uchwały wraz z poprawką zastał podjęty 13 głosami”za” przy 1 wstrzymujacym się – Uchwała Nr VIII/40/2011 w sprawie zmian w budżecie gminy Horyniec-Zdrój na 2011 rok.
Ostatni projekt uchwały, który Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie to zmiany w wieloletniej prognozie finansowej gminy Horyniec-Zdrój wraz z poprawkami wynikającymi z wcześniej dokonanych zmian przez radę gminy- Uchwała Nr VII/41/2011 w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej gminy Horyniec-Zdrój – 10 głosów „za” przy 4 wstrzymujących się.
Zakończono podejmowanie uchwał.
Pan Przewodniczący poinformowała, że wszyscy radni w ustawowym czasie złożyli oświadczenia majątkowe.
Następnie Pan Przewodniczący odczytał pismo dyrektora KRUS i Prezesa Uzdrowiska Horyniec w sprawie powołania komisji uzdrowiskowej.
Pan Przewodniczący powiedział, że komisja został już powołana , można dokonać zmiany składu osobowego, prosi P.Wójta o przygotowanie projektu uchwały.
Następnie P.Przewodniczacy odczytał wezwanie Wójta Gminy skierowane do Rady o usunięcie naruszenia prawa – chodzi o uchwałę o wynagrodzeniu Wójta Gminy. Pan Przewodniczący mówi, że brakuje daty na piśmie, podkreśla, że nadzór wojewody miał 30 dni na legalizację tej uchwały, nie zostało unieważniona, nie ma więc naruszenia prawa.
Pan Wójt podkreśla, że jest to dla niego bardzo przykre i żałosne, ma orzecznictwa sądu – konieczna jest obopólna zgoda na zmianę warunków zatrudnienia, ostatnie Życie Podkarpackie napisało w jakim miejscu jesteśmy.
O głos poprosił radny P.W.Mazurkiewicz, który odczytał pismo w sprawie budowy kaplicy św. Brata Alberta w Monasterzu, o temacie, który od ponad roku jest znany i dyskutowany, o konieczności wykonania MPZP i podjęciu uchwały przez radę w tej sprawie.
Pan Wójt odpowiada, ze temat od trzech lat jest znany, że rozmawiał z biskupem Depo, że proponowano inną lokalizację kaplicy, nie na terenach Nadleśnictwa. Nadleśnictwo zgodzi się ale gdy będzie MPZP, którego opracowanie to długi okres czasu i wysoki koszt. Pan Przewodniczący prosi o przygotowanie na następną sesję rady symulacji kosztów opracowania MPZP.
Pan Przewodniczący odczytał zebranym pismo prezesa spółki „Usługi komunalne” w sprawie modernizacji oczyszczalni ścieków w Horyńcu-Zdroju. Pan Wójt wyjaśnia, ze pismo również otrzymał, rada musi się zastanowić przemyśleć, czy możliwe jest w tym roku znalezienie takiej kwoty w budżecie gminy. Problem jest, bo oczyszczalnia ma 30 lat, jest to obiekt strategiczny, ważny dla wszystkich, wykonanie projektu a potem modernizacji to koszt setek tyś. złotych.
Pani radna D.Serafin odczytała pismo skierowane do PKS Jarosław w sprawie otwarcia linii weekendowych, kursujących w soboty i niedziele. Pan Przewodniczący pyta, czy ktoś ma uwagi do przedstawionego pisma. Nikt nie wniósł, pismo zostanie podpisane przez przewodniczącego rady i przesłane do adresat.
Pan radny T.Dziechciarz pyta o wysokość zebranej w miesiącu maju opłaty targowej. Pani Skarbnik odpowiedziała, ze jest to kwota 168zł. Pan Dziechciarz przedstawił jego osobiste wyliczenia dotyczące ilości osób handlujących, wysokości opłaty i ilości dni w które urząd powinien ją pobrać. Uważa, ze można postawić wójtowi zarzut niegospodarności, skoro tylko 168 zł został zebrane.
Pan Dziechciarz pyta również o przedstawiona na poprzedniej sesji sprawę właściwego oznakowania pionowego skrzyżowanie w stronę Nowin Horynieckich. Pan P.Wotyszyn odpowiada, ze zostało wysłane pismo do PZD.
Pani radna D.Serafin pyta na jakim etapie jest gazyfikacja. Pan Wójt odpowiada, ze opracowywana jest dokumentacja sieci w Horyńcu.
Pan Przewodniczący rady odczytał pismo mieszkanek ul.Sobieskiego, które wnoszą
o przedłużenie świecenia lamp ulicznych, kończą pracę o 24, w drodze powrotnej do domu lampy już nie świecą, jest niebezpiecznie. Pan Przewodniczący mówi również, że na oś.Sobieskiego są lampy, które nie świecą, a mogłyby, bo stoją np. przy parkingu. Pan Wójt odpowiada, ze nie są własnością gminy, jest spółdzielnia mieszkańców i to ona powinna
o świecenie lamp do zakładu energetycznego wystąpić.
Pan Przewodniczący sprawę zgłoszona w czasie dyżuru radnej P.Serafin przez P.Gołębiowskiego, bezpośredniego sąsiada boiska Orlik, który skarży się na bardzo dokuczliwe”gwizdanie” opraw lamp oświetlających boisko oraz postawienie znaku zakazu wjazdu samochodów ciężarowych na drodze dojazdowej do jego posesji. Sprawa zostanie wyjaśniona.
Pan Przewodniczący zwrócił uwagę P.Wójtowi na konieczność spowodowania wykoszenia skrzyżowań dróg gminnych z drogami głównymi, są miejsca zupełnie zarośnięte, niewidoczne, niebezpieczne. Pan Wójt odpowiada i mówi, że prace takie są systematycznie wykonywane, nie będzie jednak urząd czyścił poboczy przy nie gminnych drogach, liczba pracowników z PUP na prace interwencyjne jest znikoma do potrzeb.
Pan Krzysztof Woźny mówi, że wójt musi interweniować w tych sprawach, wygląd i estetyka są ważne.
P.K.Woźny zwraca również uwagę na konieczność uporządkowania, oznakowania drogi przez tunel pod sanatoria. Konieczne jest oznakowania, aby była bezpieczna.
Pan Wójt odpowiada, ze zrobiona nowa nawierzchnia drogi spowodowała, że jest na niej duży ruch, wielu skraca drogę dojazdową do pracy, rozważa zamknięcie drogi, z wjazdem tylko dla mieszkańców.
Pan K.Woźny odpowiada, że nie jest to rozwiązanie, zrobiono drogę po to, żeby każdy mógł
z niej korzystać, w jego przypadku o ok.2 km skraca drogę z domu do pracy.
Pan Dziechciarz mówi, że nikt nie będzie w stanie dopilnować kto jest mieszkańcem a kto nie, nie będzie możliwa egzekucja zakazu. Panowie radni i P.Wójt rozmawiali o różnych sposobach oznakowania drogi. Sprawa zostanie rozwiązana i droga oznakowana.
Pan radny R.Szawara prosi o kosze na śmieci dla przejeżdżających przez Werchrate turystów, nie mają gdzie wyrzucać śmieci, chcą korzystać z prywatnych kubłów.
Pan sołtys z Werchraty Chmielowiec pyta, czy zostanie wykoszony cmentarz wojenny i ile osób ma podpisane umowy na wywóz śmieci. Pan Wójt odpowiada, ze cmentarz zostanie uporządkowany, ilość osób można sprawdzić w wykazach w urzędzie gminy.
Pan Dziechciarz pyta o ilość wpłat za wykonane przyłącza do kanalizacji w Wólce. Pani Skarbnik odpowiada, ze do końca maja to kwota 2.400. Pani Serafin proponuje, aby pozwolić mieszkańcom na płacenie większej ilości rat. Pan Wójt odpowiada, ze można płacić, jak kogo stać, raty mogą być miesięczne. Pan P.Wojtyszyn mówi, ze radny otrzyma pisemna informację w tej sprawie. Pan Wójt mówi, ze zostanie zorganizowane jeszcze jedno zebranie mieszkańców, podobno są osoby nakłaniające pozostałych do niepłacenie, trzeba raz jeszcze wszystko wyjaśnić.
Pani radna Z.Zabornik prosi wójta o spowodowanie wycinki bardzo starych, niebezpiecznych topól wzdłuż drogi do N.Brusna. Pan Wójt odpowiada, ze tylko właściciel drogi może zwrócić się o zezwolenie na wycinkę drzew, proponuje pismo radnych w tej sprawie do PZD.
Pan Szuper pyta czy będą sprzedawane działki po lewej stronie w stronę Raduża? Pan Wójt odpowiada, że jeste to teren ANR i to agnecja będzie w drodze przetargu sprzedawać, kończy się opracowywanie MPZP dla tego terenu, gmina będzie pobierała opłaty adiacenkie od wzrostu wartości.
Pani rada D.Serafin prosi i przygotowanie na następną sesję informacji o ilości , wysokości rat kredytów zaciągniętych i spłacanych do tej pory z poprzednich kadencji.
Pan Wójt prosi o głos i zwraca uwagę na miejsce, emblematy państwowe i prosi radnych
o stosowny strój na sesję rady gminy.
Pan sołtys Stopa pyta, czy poczta odpowiedziała na pismo, które radni wystosowali w sprawie zamiaru likwidacji placówki pocztowej w Horyńcu-Zdroju. Tak odpowiada Pan Przewodniczacy zapozna radnych na następnej sesji.
Ad.2.
Zamknięcie sesji.
Pan Przewodniczący podziękował wszystkim za obecność i dokonał zamknięcia obrad VIII Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący
Rady Gminy Horyniec-Zdrój
mgr Grzegorz Woźny
Protokołowała:
Joanna Styczeń
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Horyniec-Zdrój