Protokoły z sesji

Protokół Nr XVII

Protokół Nr XVII/2012
 z XVI Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój

z dnia 30 stycznia 2012r.

 

Obrady  odbyły się w dniu 30 stycznia 2012r. w Szkole Podstawowej w Horyńcu-Zdroju  i trwały od godz. 15 00 do godz. 17 20.
Na stan 15 radnych w  obradach wzięło udział 14 radnych  co stanowi  93% ustawowego składu Rady – lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

W obradach udział wzięli:

1. Pan Ryszard Urban            - Wójt Gminy

2. Pan Piotr Wojtyszyn          - Zastępca Wójta Gminy

3. Pani Renata Petryniak        - Skarbnik Gminy

4. Pani Joanna Styczeń          - Sekretarz Gminy

5. Sołtysi wsi.

6. Osoby zaproszone.

7. Mieszkańcy Nowego Brusna i Werchraty.

 

Porządek posiedzenia:

 

I. SPRAWY REGULAMINOWE

1.Otwarcie sesji.

2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

 4. Zgłoszenie uwag i poprawek do porządku sesji.

5. Przyjęcie porządku obrad.

 

II.CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

                  1. Informacja Wójta Gminy z realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

                  2. Przyjęcie interpelacji.

3.Podjęcie uchwały w sprawach:

- przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej,

- przyjęcia  budżetu Gminy Horyniec-Zdrój na 2012 rok,

-zmiany Uchwały nr XVI/86/2011 Rady Gminy Horyniec-Zdrój w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych,

-wystąpienia Gminy Horyniec-Zdrój ze Związku Gmin Wiejskich RP,

- zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Nowym Bruśnie,

- zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Werchracie,

- w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości na okres 6 lat oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy.

                4. Przyjęcie planu pracy Rady Gminy na 2012.

 III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

      1.Wnioski i zapytania.

      2. Odpowiedzi na interpelacje.

      3.Zamknięcie sesji.

 

 

SPRAWY REGULAMINOWE

 

Ad. 1.

            Otwarcia XVII Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój dokonał Przewodniczący Rady – Pan Grzegorz Woźny,  który powitał wszystkich obecnych.


Ad. 2.

            Na podstawie listy obecności – obecnych jest 14 radnych – Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 3

Przewodniczący obrad prosi o uwagi do protokołu z poprzedniej sesji rady.

Uwag nie wniesiono. Protokół został przyjęty.

 

Ad. 4

Pan Przewodniczący prosi o uwagi do porządku obrad sesji. Nie było.

 

Ad.5

Pan Przewodniczący odczytał porządek i przeprowadził głosowanie.
Radni jednogłośnie 14 głosami”za” przyjęli porządek sesji.

 

 

CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

 

Ad.1

Pan Przewodniczący poprosił Pana Wójta o informację z przebiegu prac w okresie międzysesyjnym.

Pan Wójt poinformował obecnych o:

- odbytych zebraniach wiejskich, złożonych propozycjach do budżetu,

- realizacja funduszu sołeckiego Horyńca- wyposażaniu świetlicy,

- przeprowadzonych rozmowach w ANR w sprawie dofinansowania remontu dróg na osiedlach ppgr- umowa na kwotę 500000 będzie podpisana w lutym,

- rozmowach w departamencie sportu urzędu wojewódzkiego na temat możliwości dofinansowania wymiana trybun na stadionie, jest szansa pozyskania 40000zł, wniosek musi być złożony do 7 lutego,

- uzgodnieniach w RPOŚ związanych z opracowywaniem MPZP Horyniec Południe,

- przygotowaniach do realizacji projektu tras rowerowych w Polsce Wschodniej – 5% wartości będzie kosztem gminy,

- wniosku  Nadleśnictwa o przekazanie w zarząd odcinka drogi Podemszczyzna-Cieszanów, droga ta ma zostać gruntownie wyremontowana,

- planowanym złożeniu wniosku w ramach programu termoizolacji dla części budynków SP w Horyńcu, budynku UG i biblioteki,

- trwających pracach na przeprowadzenie niezbędnych robót adaptacyjnych, aby budynek świetlicy w Werchracie mógł zostać oddanych do użytku,

Na zakończeniu Pan Wójt zaprosił wszystkich na XXXIII Biesiadę Teatralną, która rozpoczyna się 2 lutego.

Pan Przewodniczący pyta o uwagi, pytania do wystąpienie P.Wójta. Nie było.

 

Ad.2.

Pan Przewodniczący pyta o interpelacje. Nie złożono.

Ad.3

Podejmowanie uchwał.

Jako pierwszy projekt Pan Przewodniczący odczytał projekt w sprawie przyjęcia WPF i poprosił wnioskodawcę o omówienie. Pani Skarbnik wyjaśniła, że według zapisów ustawy WPF przyjmuje się przed budżetem gminy i tak przyjęto w dzisiejszym porządku obrad sesji.

WPF to ocena możliwości finansowych gminy, możliwości inwestycyjnych i zdolności kredytowej, opracowywana jest na czas spłat kredytów i pożyczek, dla nas w tej chwili na lata 2012-2021. Pani Skarbnik odczytała art. 243 ustawy mówiący o indywidualnym wskaźniku zadłużenia.

Pan Przewodniczący pyta radnych o pytania. Nie było.

Pan Przewodniczący zarządził głosowanie. Radni 14 głosami ”za”, 0 przeciw i 0 wstrzymujacych się podjęli Uchwałę nr XVII/59/2012 w sprawie WPF dla Gminy Horyniec-Zdrój.

Kolejny projekt uchwały to budżet gminy na 2012r. pan Przewodniczący oddał głos Przewodniczącej Komisji Budżetu P.D.Serafin. Pani Przewodnicząca odczytał kolejno

pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie o projekcie budżetu Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r. – Uchwała Nr 13/20/2011 z dnia 30.12.2011r. składu orzekającego RIO, -o możliwości sfinansowania  deficytu budżetu, przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Horyniec-Zdrój na 2012 rok- Uchwała nr 13/10/2011 z dnia 30.12.2011r. składu orzekającego RIO, - opinię  o projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej Gminy Horyniec-Zdrój – Uchwała Nr 13/20/2011 z dnia 30.12.2011r.oraz opinie wypracowane na wspólnych posiedzeniach stałych komisji rady w dniach 24 i 26 stycznia
i opinię Komisji Budżetowej.

Pan Przewodniczący odczytał projekt budżetu gminy na 2012r.

O głos poprosił Pan Wójt, który powiedział, ze projekt budżetu został poddany szczegółowej analizie, uwzględniono wnioski złożone do budżetu do 30 listopada oraz wnioski zebrań wiejskich, prosi Wysoką Rade o przyjęcie budżetu gminy na 2012r.

Pan Przewodniczący zarządził głosowanie. Radni 14 głosami „za”, przy 0 przeciw i 0 wstrzymujacych się podjęli Uchwałę nr XVII/60/2012 w sprawie budżetu Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.

Pan Przewodniczący odczytał projekt następnej uchwały w sprawie w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.

Radni bez uwag i pytań podjęli Uchwałę nr XVII/61/2012 w sprawie w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych.

Kolejny projekt uchwały odczytany przez Pana Przewodniczącego to wystąpienie Gminy Horyniec-Zdrój ze Związku Gmin Wiejskich RP. Pan Wójt wyjaśnił, że jesteśmy w związku od 2001r, płacimy coroczne składki, siedziba związku znajduje się w Poznaniu, wyjazdy na kongresy są bardzo drogie, nie mamy praktycznie żadnego pożytku z tej przynależności.

Pan wójt powiedział również, ze wójtowie i burmistrzowie z naszego powiatu również zdecydowali o rozwiązaniu stowarzyszenia gmin ziemi lubaczowskiej, ponieważ oprócz płacenia składek nie było korzyści wynikających z istnienia tego stowarzyszenia.

W wyniku przeprowadzonego głosowania radni 13 głosami „za”, 0 przeciw i 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę nr XVII/62/2012 w sprawie wystąpienia Gminy Horyniec-Zdrój ze Związku Gmin Wiejskich RP.

Kolejny projekt uchwały dotyczy zamiaru likwidacji SP w Nowym Bruśnie. Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały i poprosił wnioskodawcę o wyjaśnienia.

Pan Wójt mówi, ze takie decyzje są bardzo trudne, niełatwe, niepopularne, jemu jako nauczycielowi tym bardzie trudno jest ja podejmować. Struktura oświaty na terenie gminy wymaga konkretnych zmian, sieć szkól musi zostać zmieniona, sąsiedzi naszej gminy rozpoczęli rozwiązywać ten problem już parę lat temu. Budżet jest jeden, dla całej gminy,
dla wszystkich mieszkańców, którzy maja róże oczekiwania. Temat ten pojawił się już
w ubiegłym roku, jednak bez dalszego rozpatrywania. Radni otrzymali wystarczająca ilość bardzo dokładnych materiałów. Wyliczenia, cyfry, demografia wszystko wyjaśniają i nie kłamią. Nikt , ani organ prowadzący ani radni nie chcą działać przeciw lokalnej społeczności, decyduje tu za nas demografia i polityka państwa. Organ prowadzący musi podjąć decyzje.

Nowe przepisy ustawy o finansach publicznych zobowiązują do pokrycia bieżących wydatków z dochodów bieżących, których nie mamy za dużo, bo i podatek rolny uchwalony został bardzo niski. Na bieżące zadania np. utrzymanie szkół nie otrzymamy kredytu. Proponowana dzisiaj uchwała to przyjęcie „zamiaru” likwidacji, do końca maja jest czas na dyskusje, uzgodnienia, decyzje  z rodzicami, nauczycielami, kuratorium i wtedy podejmie się uchwałę określającą , co dalej ze szkoła. Są zarzuty radnych , ze nie określono dokładnej wysokości oszczędności, ale tego teraz zrobić nie można, oszczędności na pewno nie będzie w tym roku, dopiero za rok-dwa. Wstępne propozycje dzisiaj to utrzymanie w N.Bruśnie klas 0-1. Jeżeli nic nie zrobimy z oświata, żadne inne inwestycje w gminie nie będą realizowane,
a plany mamy np. park zdrojowy, kanalizacja N.Brusna, wodociąg w Werchracie i Prusiu.

Przywowłał przykład gminy Cieszanów, gdzie burmistrz, chce zmienić statu wszystkich szkół.

Pan Przewodniczący odczytał pismo rodziców dzieci z N.Brusna – załącznik do protokołu.

Pani radna Z.Zaborniak mówi, że rada jest młodą rada bez doświadczenia, a musi podejmować tak trudne decyzje, wieś się podzieliła, radni słyszą insynuacje, jest zdecydowanie za utrzymaniem szkoły, która jest szkoła dobrą ,dzieci mają osiągnięcia sportowe, dziękuję P.dyrektor za prowadzenie szkoły.

Pani Babik z Horyńca pyta P. Przewodniczącego jakie są korzyści z pozostawienia szkoły w N.Bruśnie. Pytanie bez odpowiedzi. Pani Babik uważa, że pieniędzy jest wszędzie mniej, trzeba oszczędzać, w szkole w Horyńcu wydaje się również mnie pieniędzy, środki dokładane do szkół w Werchracie i N.Bruśnie mogłoby być choć w części przeznaczone na pomoce dla wszystkich dzieci uczących się w szkole w Horyńcu.

Rodzice dzieci z N.Brusna mówią o konieczności utrzymania szkoły, problemach z dowozem, znacznej odległości do Horyńca.

Pan dyrektor GZEAS mówi, że wszyscy chcą, aby szkoły zostawić, ale cyfry mówią co innego, wysokie płace nauczycieli stanowią większość subwencji oświatowej, koszty utrzymania szkól są wysokie, a liczebność dzieci w klasach to przecież paru uczniów. Minister czeka na uchwały intencyjne, apeluje, aby radni uchwalę podjęli, aby była to nasza forma protestu przeciwko tej całej trudnej dla samorządów sytuacji, kiedy obarcza się samorządy takimi kosztami, których nie są w stanie udźwignąć. Może po spłynięciu z całego kraju uchwał intencyjnych w ministerstwie rozpocznie się dyskusja na ten temat, konieczne są zmiany systemowe. W ostatnich dniach nawet stanowisko przewodniczącego związków zawodowych zmieniło się , kierowane są bardzo konkretne pytania do ministra. Sytuacja jest bardzo trudna, nie tylko w naszej gminie. Prosi, aby pozwolono radnym podjąć ta intencyjna uchwałę, aby była to świadoma forma naszego protestu.

Pan Wójt odczytał stanowisko Podkarpackiego Stowarzyszenia samorządowców na temat złej sytuacji oświaty i podkreślił, że od czegoś trzeba zacząć, niech ta uchwała będzie przepustką do dalszych działań.

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni 8 głosami ”za” , 5 przeciw i 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę nr XVII/63/2012 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Nowym Bruśnie.

Pan Przewodniczący odczytał projekt kolejnej uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Werchracie i poprosił P.Wójta o uzasadnienie.

Pan radny Mazurkiewicz odczytał pismo rodziców uczniów z Werchraty  - stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Wójt powiedział, że problem został wnikliwie przeanalizowany, uzasadnienie takie samo jak w przypadku szkoły w N.Bruśnie, musimy szukać oszczędności, budżet jest jeden dla wszystkich. Jest możliwość aby szkolę prowadziło stowarzyszenie, proponuje, aby rodzice rozważyli tą możliwość.

Rodzice uczniów mówią o tym, ze o wiele więcej pieniędzy z Werchraty np. ze sprzedaży drewna z lasów trafia do Horyńca, ile oszczędzi się na zlikwidowaniu szkoły? Pan Wójt odpowiada, ze nie można tak mówić, ze te pieniądze mają wrócić do Werchraty, budżet gminy jest jeden, o podziale budżetu decydują radni,  zaoszczędzi się 231.000 jeżeli
w Werchracie od nowego roku szkolnego będzie funkcjonować szkoła z klasami 1-3 i będzie to szkoła filialna SP w Horyńcu.

Rodzice uważają, ze ich dzieci będą bardzo wcześnie rano wyjeżdżać z Werchraty, że dzieci będą wiezione do Prusia, Maczar, Niwek nim zostaną dowiezione do szkoły, może to być  nawet odległość 70km  tam i z powrotem.

Pan Kosak mówi, ze jeżeli się szkołę zlikwiduje, to na pewno nigdy nie powstanie na nowo, Werchrata to miejsce bardzo oddalone, szkoła powinna zostać.

Pan Wójt odpowiada, ze obowiązkiem organu prowadzącego jest zapewnienie dowozu, opieki i bezpieczeństwa i na pewno dowóz będzie inaczej rozwiązany.

Pan radny Mazurkiewicz porusza sprawę przystanków w Werchracie, ich wyglądu i funkcjonalności.

Pan Wójt odpowiada, ze przystani będą zrobione, to nie jest temat na dziś.

Pani radna D.Serafin apeluje do rodziców, aby sprawę prowadzenie szkoły przez zawiązane przez nich stowarzyszenie potraktowali bardzo poważnie, aby to stowarzyszenie utworzyli.

Pan A.Marcicki kierowca mówi, że w kontaktach z innym kierowcami z terenu powiatu uważa, ze zlikwidowanie tej szkoły i dowożenie dzieci będzie na pewno dobre i bezpieczne, oszczędności pozwolą na zakup nowego gimbusa, a rodzice kiedyś jeszcze P.Wójtowi za tą decyzję podziękują a dzieci skorzystają.

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad projektem uchwały. Radni 6 głosami”za”, 6 przeciw i 2 wstrzymującym się nie podjęli uchwały o zamiarze likwidacji szkoły podstawowej w Werchracie.

Ostatni projekt uchwały to wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości na okres 6 lat oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy.
Pan Wójt wyjaśnił, ze umowa dzierżawy zostanie podpisana z naszą spółką, spółka złoży wniosek do ARiMR o dopłaty obszarowe, osiągnie dodatkowe dochody.
Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni 14 głosami „za” , 0 przeciw i 0 wstrzymujących się podjęli Uchwałę nr XVII/64/2012 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości na okres 6 lat oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy.
Zakończono podejmowanie uchwał.

Pan Przewodniczy odczytał przygotowany Plan pracy rady na 2012r. Proponowany plan radni przyjęli  jednogłośnie 14 głosami „za” – stanowi załącznik do protokołu.

CZĘŚĆ KOŃCOWA

 

 Ad.1.
Wnioski i zapytania.

O głos poprosił Pan Wójt, który podziękował radnym za przyjęcie budżetu, zobowiązał się do jego realizacji, zapewnił o wykorzystaniu wszystkich możliwości na pozyskiwanie przez cały rok dodatkowych  środków, życzył wszystkim dobrej współpracy w realizacji budżetu.

Pani radna D.Serafin zwróciła się do Pana Wójta z prośba o jak najszybsze umożliwienie korzystania z świetlicy wiejskiej . Pani radna poinformowała również o zajęciu I miejsca przez zespół złożony z członków związku emerytów i młodzież z gimnazjum. Pan Wójt pogratulował sukcesu.

Pani dyrektor Rachwalik poprosiła obecnych o przekazanie wszystkim dzieciom z terenu gminy zaproszenia na działające przy SP lodowisko i zwróciła się do P.Wójta o zakupienie łyżew, które będą wypożyczane.

 

Ad.2

Odpowiedzi na interpelacje. Nie było.

 

Ad.3

Zamknięcie sesji.

 

Pan Przewodniczący podziękował wszystkim za obecność i  zamknął obrady XVII Sesji Rady Gminy.

 

 

   Przewodniczący

   Rady Gminy Horyniec-Zdrój

   mgr Grzegorz Woźny

 

 

Protokołowała:                                                                                     

Joanna Styczeń

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 marca 2012 13:11
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bogusław Hałucha
Ilość wyświetleń: 1563
22 marca 2012 13:11 (Bogusław Hałucha) - Dodanie dokumentu.