Protokoły z sesji

Protokół nr XVIII

Protokół Nr XVIII/2012
 z XVIIII Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój

z dnia 29 lutego 2012r.

 

Obrady  odbyły się w dniu 29 lutego 2012r. w Świetlicy koło stadionu w Horyńcu-Zdroju  i trwały od godz. 15 00 do godz. 16 20.
Na stan 15 radnych w  obradach wzięło udział 12 radnych  co stanowi  80% ustawowego składu Rady – lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

W obradach udział wzięli:

1. Pan Ryszard Urban                        - Wójt Gminy

2. Pan Piotr Wojtyszyn                      - Zastępca Wójta Gminy

3. Pani Renata Petryniak                   - Skarbnik Gminy

4. Pani Joanna Styczeń                      - Sekretarz Gminy

5. Sołtysi wsi.

6. Osoby zaproszone.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

I. SPRAWY REGULAMINOWE

1.Otwarcie sesji.

2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

                  4. Zgłoszenie uwag i poprawek do porządku sesji.

5. Przyjęcie porządku obrad.

 

II.CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

                  1. Informacja Wójta Gminy z realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

                  2. Przyjęcie interpelacji.

3.Podjęcie uchwały w sprawach:

- przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2012r,

- przyjęcia gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.,

-  zmiany uchwały  budżetowej Gminy Horyniec-Zdrój na 2012 rok,

-  zmian w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.

 

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

      1.Wnioski i zapytania.

      2. Odpowiedzi na interpelacje.

      3.Zamknięcie sesji.

 

 

SPRAWY REGULAMINOWE

 

Ad. 1.

            Otwarcia XVIII Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój dokonał Przewodniczący Rady – Pan Grzegorz Woźny,  który powitał wszystkich obecnych.


Ad. 2.

            Na podstawie listy obecności – obecnych jest 11 radnych – Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 3

Przewodniczący obrad prosi o uwagi do protokołu z poprzedniej sesji rady.

Uwag nie wniesiono. Protokół został przyjęty.

 

Ad. 4

Pan Przewodniczący prosi o uwagi do porządku obrad sesji. Nie było.

 

Ad.5

Pan Przewodniczący odczytał porządek i przeprowadził głosowanie.
Radni jednogłośnie 11 głosami ”za” przyjęli porządek sesji.

 

 

CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

 

Ad.1

Pan Przewodniczący poprosił Pana Wójta o informację z przebiegu prac w okresie międzysesyjnym.

Pan Wójt poinformował obecnych o:

- podpisaniu umowy na program „indywidualizacja nauczania......” – kwota pełnego dofinansowania to ok.113000,

- złożonym wniosku i otrzymaniu dofinansowania w wysokości 10000 na „Horynieckie lato”,

-złożonym wniosku na dofinansowania wymiany trybun na stadionie- nie został przyjęty do realizacji przez zarząd województwa,

- zakupie 20 par łyżew do bezpłatnego wypożyczania , Pan Wójt podziękował wszystkim, którzy zaangażowali się w przygotowanie i utrzymanie lodowiska,

- planowanym na przyszły tydzień podpisaniu umowy z ANR na dofinansowaniu
w wysokości 500000 na modernizację dróg osiedlowych,

- zaplanowanej przez starostę modernizacji drogi powiatowej do Radruża,

- wykonanym audycie energetycznym na oświetlenie ulic i budynków gminnych,

- podpisaniu umów najmu pomieszczeń w budynku świetlicy przez organizacje zainteresowane,

- rozstrzygniętym przetargu na wszelkie prace w lasach gminnych na ten rok,

- zakończonej XXXIII Biesiadzie teatralnej i zwycięstwie teatru z Rzeszowa,

- planowanym złożeniu wniosku na dofinansowanie w ramach termomodernizacji , to wymiana piecy co w UG i budynku przedszkola, ocieplenie , solary na budynku gimnazjum, możliwe dofinansowanie to 85%,

- spotkaniu z rodzicami w Nowym Bruśnie i przesłaniu wszystkich dokumentów do kuratorium oświaty.

Pan Przewodniczący podziękował za przedstawione informacje.

 

Obecnych jest 12 radnych.

 

Ad.2.

Pan Przewodniczący pyta o interpelacje. Nie złożono.

 


Ad.3

Podejmowanie uchwał.

Pierwszy projekt uchwały, który odczytał Pan Przewodniczący to gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2012r. Pan Przewodniczący poprosił o wyjaśnienia P.Wójta. Pan Wójt powiedział, ze programy pirpa i przeciwdziałania narkomanii realizowane są ze środków z wpłat podmiotów korzystających z zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu narkomanii nakłada na radę obowiązek corocznego uchwalania tych programów. W programach zawarte są ustawowe zadania, programy nakierowane są głównie na młodzież, inne zagrożone środowiska. Ze środków korzystają różne podmioty działające na terenie gminy , różne podmioty również współpracują z gminna komisją pirpa w celu realizacji tych programów.

Prowadzone są akcje profilaktyczne, szkoleni nauczycieli i członkowie komisji. Do 30 marca radni otrzymają sprawozdanie z działalności komisji w 2011 roku.

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie. 12 głosami ”za”, 0 przeciw i 0 wstrzymujacych się radni podjęli Uchwałę nr XVIII/95/2012 w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2012r.

Pan Przewodniczący odczytał projekt kolejnej uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.

Bez uwag i pytań, w wyniku głosowania radni 12 głosami ”za”, 0 przeciw i 0 wstrzymujacych się podjęli Uchwałę nr XVIII/96/2012 w sprawie przyjęcia gminnego programu przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.

Następny projekt uchwały to zmiany w uchwale  budżetowej Gminy Horyniec-Zdrój na 2012 rok. Pan Przewodniczący pyta, czy radni mają pytania. Proponowane w projekcie uchwały są konieczne do podjęcia, bo nakazało to RIO, zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach komisji. Radni bez uwag w głosowaniu 12 głosami ”za”, 0 przeciw i 0 wstrzymujacych się radni podjęli Uchwałę nr XVIII/97/2012 w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Horyniec-Zdrój nr XVII/90/2012 a dnia 30 stycznia 2012r.

Ostatni projekt uchwały został odczytany przez Pana Przewodniczącego Jest to projekt w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012r.

Proponowane zmiany to zwiększenie dochodów o 181 080zł, zmniejszenie wydatków
o 51 000zł, zwiększenie wydatków o 232 080zł. Zmiany zostały dokładnie omówione przez P.Skarbnik na posiedzeniach komisji .

Pan Przewodniczący pyta o uwagi , pytania do tego projektu.

Radny P.Dziechciarz pyta, czy zostały usunięte pomyłki techniczne, na które zwrócił uwagę na posiedzeniu komisji. Tak, odpowiada P.Skarbnik.

Radny P.Mazurkiewicz pyta Wójta dlaczego 20000zł zabiera się z dróg gminnych., dlaczego nie będzie tych pieniędzy na naprawy  dróg.

Pan Wójt odpowiada, ze w tej chwili są potrzebne środki, aby można było podpisać umowę , po rozstrzygniętym przetargu na prowadzenie gospodarki w lasach gminnych. Jeżeli w ciągu roku środków na remont dróg zabraknie, będzie się ich szukać w budżecie. Urząd przedstawi zapytanie ofertowe n sprzedaż tłucznia, okaże się wtedy jakie są ceny materiałów na remont dróg. Te środki nie są z zakupu materiałów, tylko z zakupu usług.

Środki na remont dróg gminnych w poszczególnych sołectwach mogą pochodzić również
z funduszu sołeckiego. Fundusz sołecki to żadnego dodatkowe środki, tylko środki z budżetu, zdarza się, ze rady sołeckie zamiast przeznaczyć je na konkretne zadania, przeznaczają na zakupy drobnych, nie zawsze koniecznych rzeczy. Do końca marca rada będzie musiała podjąć uchwalę i rozważyć celowość tworzenia funduszu w następnym roku.

Pan Przewodniczący Rady  zwraca uwagę, ze środki zostały również zdjęte z zadania uzbrojenie terenu DLU., zwraca się do Wójta, aby w ciągu roku np. z dotacji uzdrowiskowej przeznaczyć wymagane wysokości środków na kontynuację tego zadania.

Pan Wójt odpowiada, ze oczywiście można tak zrobić. Na wykonanie studiu wykonalnosci potrzeba ok.15.000. Zwraca uwagę, ze nikt z właścicieli działek nie zwraca się z chęcią rozpoczęcia tam inwestycji. Realizacja uzbrojenia tego terenu to kanalizacja, drogi, chodniki, oświetlenie. Jeśli nikt nic nie będzie budował to będę to źle wydane pieniądze w wysokości ok. 5 mln, trzeba by zaciągnąć kredyt w takiej wysokości, po wykonaniu zadania możliwy jest zwrot 90% środków, czy możemy sobie na taki kredyt pozwolić? Działki sprzedawała ANR, gmina nie miała z tego żadnych korzyści, teraz stoi przed nami takie ogromne zadanie uzbrojenia tego terenu. Gdyby ktoś z właścicieli chciał budować, gmina równolegle rozpocznie uzbrajanie terenu. Na wiosnę doprowadzi się do wytyczenia dróg i uporządkowania terenu przez właścicieli poszczególnych działek.

Pan Wójt poinformował, że planowane jest również z dotacji uzdrowiskowej wykonanie kolejnej części parkingu w centrum Horyńca. Teren aktem notarialnym został otrzymany od skarbu państwa, jest to pas działki należący do policji.

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni 9 głosami „za”, przeciw 0
i 3 wstrzymującymi się podjęli Uchwałę nr XVIII/98/2011 w sprawie zmian w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.

Zakończono podejmowanie uchwał.

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA

 

Ad.1.
Wnioski i zapytania.

P.radny Mazurkiewicz pyta o osoby zamieszkujące w ŚDS, czy długo będą tam jeszcze mieszkać, na jakiej podstawie zajmują te pomieszczenia, z których powinni korzystać przebywający w ŚDS?

Pani Serafin proponuje, aby po zamknięciu szkoły w N.Brusnie , cześć budynku przeznaczyć na mieszkania socjalne.

Pan Wójt odpowiada, ze sprawa tych pań była i jest bardzo trudna, znalazły się bez dachu nad głową, ponoszą opłaty za korzystanie z tych pomieszczeń, nie są osobami ubezwłasnowolnionymi, nikt nie może za nich podejmować decyzji, ani czegokolwiek zrobić wbrew ich woli, z oferowanej przez urząd pomocy nie zawsze chcą korzystać. Myśli się o kupnie kontenera mieszkalnego. Brak mieszkań i budynków socjalnych na terenie gminy jest poważnym problemem, to co jest, wymaga ogromnych nakładów finansowych na remont, aby spełnić np. wymagania nadzoru budowlanego.

Pan Dziechciarz proponuje np. kupno mieszkania od ANR , w którym  mogłyby pomieszkać osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji.

Pani radna Z.Zaborniak pyta o działkę w N.Bruśnie, na której znajdują się niebezpieczne  pozostałości po zabudowaniach. Pan Wójt odpowiada, ze został wyjaśniony stan prawny, działka jest własnością gminy, zostanie ogłoszony przetarg na sprzedaż.

Pani radna D.Serafin pyta P.Wójta o etap prac w planowanej gazyfikacji. Pan Wójt odpowiada, ze ciągle brak jest zgody niektórych mieszkańców na poprowadzenie gazu przez ich nieruchomości, w tej chwili nie ma którędy przeprowadzić gazu od części uzdrowiskowej pod torami na północ Horyńca. Właściciel działki warunkuje swoją zgodę umożliwieniem podłączenia do sieci wodociągowej PKP. Trwają rozmowy.

Pan dziechciarz uważa, ze proponowane do podpisu umowy na zgodę wejścia w teren były źle przygotowane, brak było przedstawiciela gminy, zakładu gazowego, załączników np. mapki, określenia czasookresu na uporządkowanie terenu nieruchomości.

Pani Serafin mówi, że to specyfika mieszkańców Horyńca, ze wszędzie robią jakieś przeszkody, przecież gaz jest we wszystkich ościennych miejscowościach, ludzie się dogadali i bez problemu robili czy to gaz, czy wodociąg. Nie można myśleć tylko o sobie, czy swoim płocie, trzeba o całości sprawy, o wszystkich mieszkańcach i wyrazić zgodę na wejście na teren działki.

Pan Wójt mówi, ze sprawa jest trudna, pracownicy spółki gazowej zostali pozbawieni premii, bo z gazu ciągle w Horyńcu nawet największe sanatoria nie korzystają, odbywa trudne rozmowy z dyrektorami spółki gazowej. Sprawy przedstawione przez P.Dziechciarza zostaną usunięte, w imieniu gminy całość sprawy prowadzi firma, która wygrała przetarg na dokumentacje, ale np. określenie okresu w którym działka ma zostać doprowadzona do stanu zastanego będzie dopiero w umowie z wykonawca inwestycji, a nie teraz.

P.Dziechchziarz mówi, ze mieszkańcy  parę lat temu wyrazili zgodę na wejście TPSA na działki, i są kable w ziemi , które ograniczają wykorzystanie powierzchni.

 

Ad.2

Odpowiedzi na interpelacje. Nie było.

 

Ad.3

Zamknięcie sesji.

Pan Przewodniczący podziękował wszystkim za obecność i  zamknął obrady XVIII Sesji Rady Gminy.

 

 

   Przewodniczący

    Rady Gminy Horyniec-Zdrój

  mgr Grzegorz Woźny

 

Protokołowała:                                                                                     

Joanna Styczeń

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 kwietnia 2012 08:33
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bogusław Hałucha
Ilość wyświetleń: 1329
25 kwietnia 2012 08:33 (Bogusław Hałucha) - Dodanie dokumentu.