Protokoły z sesji

Protokół Nr XXV

Protokół Nr XXV/2012
 z XXV Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój

z dnia 30 listopada 2012r.

 

Obrady  odbyły się w dniu 30 listopada 2012r. w Świetlicy koło stadionu
w Horyńcu-Zdroju  i trwały od godz. 16 00 do godz. 18 00.
Na stan 15 radnych w  obradach wzięło udział 12 radnych  co stanowi  80% ustawowego składu Rady – lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

W obradach udział wzięli:

1. Pan Ryszard Urban             - Wójt Gminy

2. Pan Piotr Wojtyszyn           - Zastępca Wójta Gminy

3. Pani Renata Petryniak         - Skarbnik Gminy

4. Pani Joanna Styczeń           - Sekretarz Gminy

5. Pan Marek Barcicki - Radca prawny

6. Sołtysi wsi.

7. Osoby zaproszone.

 

Porządek posiedzenia:

 

I. SPRAWY REGULAMINOWE

1.Otwarcie sesji.

2. Stwierdzenie prawomocności obrad.

3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

                   4. Zgłoszenie uwag i poprawek do porządku sesji.

5. Przyjęcie porządku obrad.

 

II.CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

                   1. Informacja Wójta Gminy z realizacji zadań w okresie międzysesyjnym.

                  2. Przyjęcie interpelacji.

      3.Podjęcie uchwał w sprawach:

- wyrażenia zgody na wydzierżawienie części nieruchomości
nr 261/1 obręb Podemszczyzna na okres 30 lat oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy,

- zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój,
- ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzenia ścieków na terenie gminy Horyniec-Zdrój na 2013 rok,
- obniżenia ceny skupu żyta,
- określenia wysokości podatku od nieruchomości na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2013r.
- opłaty uzdrowiskowej na 2013r.
- opłaty targowej na 2013r.
- ustalenia wysokości opłat za korzystanie z  terenów i urządzeń cmentarnych cmentarza komunalnego w Horyńcu-Zdroju,
- ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2013 r.
- ustalenia wysokości opłaty za korzystanie z kaplicy cmentarnej  na cmentarzu komunalnym w Horyńcu ,
- zmiany Uchwały nr XXIII/137/2012 z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej,
- zmian w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.
- zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych,
- oddania w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej gminnej nieruchomości gruntowej położonej w Horyńcu-Zdroju przy ulicy Jana III Sobieskiego na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury
w Horyńcu-Zdroju,
- likwidacji GZEAS w Horyńcu-Zdroju,
- utworzenia jednostki organizacyjnej Gminy Horyniec-Zdrój pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy w Horyńcu-Zdroju,
- podziału gminy Horyniec-Zdrój na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów i granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych,
- uchwalenia Wieloletniego Programu Współpracy Gminy Horyniec-Zdrój z organizacjami  pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2013 – 2014.

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

      1.Wnioski i zapytania.

      2. Odpowiedzi na interpelacje.

      3.Zamknięcie sesji.

 

 

SPRAWY REGULAMINOWE

 

Ad. 1.

            Otwarcia XXV Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój dokonał Przewodniczący Rady – Pan Grzegorz Woźny,  który powitał wszystkich obecnych.


Ad. 2.

            Na podstawie listy obecności – obecnych jest 12 radnych – Pan Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.

 

Ad. 3

Przewodniczący obrad prosi o uwagi do protokołu z poprzedniej sesji rady.

Uwag nie wniesiono. Protokół został przyjęty.

 

Ad. 4

Pan Przewodniczący prosi o uwagi do porządku obrad sesji.

Pan Przewodniczący odczytał pismo Wójt w sprawie przyjęcia do głosowania III wersji projektu uchwały w sprawie  zmian w budżecie gminy oraz zmiany w projekcie uchwały

o likwidacji GZEAS polegającej na przesunięciu terminu na 31 marca 2013r. Radni 10 głosami „za”
i 2 wstrzymującymi przyjęli zmiany do porządku.

 

Ad.5

Pan Przewodniczący odczytał porządek obrad wraz z przyjętymi poprawkami
i przeprowadził głosowanie. Radni przyjęli porządek obrad sesji – 10”za” i 2 wstrzymujące się.

 

CZĘŚĆ MERYTORYCZNA

 

Ad.1

Pan Przewodniczący poprosił Pana Wójta o informację z przebiegu prac w okresie międzysesyjnym.

Pan Wójt poinformował obecnych o:

- zakończonej przebudowie chodnika w DLU wzdłuż ul.Sanatoryjnej, w dwóch odcinkach, przebudowa zakończy się postawieniem nowych ławek,

- trwającej ocenie wniosku w sprawie termomoderniazji budynków gminnych,

- pozytywnej decyzji i przyjęciu do finansowania w ramach programu”Polska -Białoruś-Ukraina” wniosku o rewitalizację parku zdrojowego, w tym roku trzeba wyciąć drzewa wskazane przez konserwatora, termin realizacji całej inwestycji to 24 miesiące od momentu podpisania umowy, odbyło się już również spotkanie w Lwowie z partnerem ze strony ukraińskiej- władzami Morszyna,

- o realizacji programu „Jan II Sobieski .....” obejmującego 6 gmin z 3 województw poinformował
P. Wojtyszyn, 7 lipca odbędzie się u nas impreza promująca

- w przyszły roku odbędą się również warsztaty muzyczne w formie festiwalu roztoczańskiego we współpracy a akademia muzyczną z Warszawy.

Pan Przewodniczący podziękował za przekazane informacje.

 

Ad.2

Przyjęcie interpelacji. Interpelacje zostały złożone przez P.D.Serafin i P.Z.Zaborniak.

 

Ad.3

Pan Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu obrad sesji – podejmowanie uchwał.

Jako pierwszy został odczytany projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie części nieruchomości  nr 261/1 obręb Podemszczyzna na okres 30 lat oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy.

Pan Wójt wyjaśnił, że projekt był szczegółowo omawiany na posiedzeniach komisji, działka z ciekiem wodnym położona jest w środku obszaru górniczego.

Obecny na sesji Prezes Uzdrowiska P.J.Zarębski  wyjaśnił, że otrzymanie koncesji jest ważne dla całego uzdrowiska, dla wszystkich sanatoriów, konieczność posiadania własności działki z ciekiem wodnym wynika ze zmiany prawa górniczego i geologicznego. Pani Serafin pyta, co z prywatyzacją uzdrowiska. Pan Prezes odpowiada, że termin negocjacji został wydłużony do 21 grudnia z osobami , które otrzymały od ministerstwa wyłączność na negocjacje, prosi, aby w żaden sposób nie łączyć prywatyzacji z otrzymaniem koncesji, bo koncesja jest na złoża borowin.

Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie. Radni 11 głosami”za” przy 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę nr XXV/143/2012 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie części nieruchomości nr 261/1 obręb Podemszczyzna na okres 30 lat oraz na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy.

Następny projekt uchwały to zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój. Proponowane taryfy to 4 zł netto za sprzedaż wody, 4,08 zł netto za wprowadzenie ścieków. Radni 11 głosami „za” przy 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę nr XXV/144/2012 w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Horyniec-Zdrój.

Kolejny odczytany projekt uchwały dotyczy ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzenia ścieków na terenie gminy Horyniec-Zdrój na 2013 rok. Proponowane dopłaty to 1,23 zł netto do wody i 0,80 zł netto do ścieków dla gospodarstw domowych. Radni 11 głosami „za” i 1 wstrzymującym się podjęli Uchwałę nr XXV/145/2012 w sprawie ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzenia ścieków na terenie gminy Horyniec-Zdrój na 2013 rok.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały o obniżeniu ceny skupu żyta. Radna P.Szaganiec mówi, że komisja rewizyjna przyjęła cenę 57zł/q, natomiast komisja oświatowa 50 zł/q a komisja budżetowa 55zł/q. Pani Serafin mówi, że jej propozycja to 60zł/q.  Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie poprawek. Radni głosowali następująco:

60zł/q – „za” 1, przeciw 11; 57zł/q – „za” 2, przeciw 10, 55zł/q – „za” 7 przeciw 2 wstrzymujących
się 3. Uchwałę nr XXV/146/2012 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do 55zł/1q radni podjęli
11 głosami „za” przy 1 wstrzymującym się.

Kolejny projekt uchwały dotyczy określenia wysokości podatku od nieruchomości na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2013r. Pan Przewodniczący odczytał kolejno proponowane wysokości podatku od gruntów, od budynków lub ich część i od budowli.

Pan T.Dziechciarz mówi, że komisja oświatowa zaproponowała zmianę w pkt. 2a na 0,69zł, w 2b na 18zł. Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie poprawek – pkt 2a – 11 „za” i 1 wstrzymujący się, pkt 2b – 12 „za”. Uchwała wraz z poprawkami został podjęta 11 głosami „za” przy 1 wstrzymującym się - Uchwała nr XXV/147/2012 w sprawie określenia wysokości podatku od nieruchomości na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2013r.

Następny projekt uchwały to wysokość opłaty uzdrowiskowej na 2013r. Pan Przewodniczący mówi, ze wszystkie komisje rady zaproponowały opłatę w wysokości 3,20 zł i 1,60 zł od dzieci do 15 lat.

Radni jednogłośnie 12 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XXV/148/2012 w sprawie opłaty uzdrowiskowej na 2013r.

 

Kolejny projekt uchwały odczytany radnym to wysokość opłaty targowej na 2013r. Proponowane wysokości opłat to 15,00, 27,00 i 7,00. Radni bez uwag, jednogłośnie podjęli Uchwałę nr XXV/149/2012 w sprawie opłaty targowej na 2013r.

Następny projekt uchwały  to ustalenia wysokości opłat za korzystanie z  terenów i urządzeń cmentarnych cmentarza komunalnego w Horyńcu-Zdroju. Pan Dziechciarz mówi, że komisja oświatowa zaproponowała obniżenie opłaty w pkt.a do 475zł. Radni przyjmują poprawkę jednogłośnie i cała uchwałę również jednogłośnie 12 głosami „za” - Uchwała nr XXV/150/2012 w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z  terenów i urządzeń cmentarnych cmentarza komunalnego w Horyńcu-Zdroju.

Pan Przewodniczący odczytał projekt kolejne uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2013 r. Radni bez uwag, 12 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XXV/151/2012 w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Horyniec-Zdrój na 2013 r.

Pan przewodniczący odczytał projekt następnej uchwały o ustalenie wysokości opłaty za korzystanie
z kaplicy cmentarnej  na cmentarzu komunalnym w Horyńcu – Zdroju. Opłata została zaproponowana w wysokości 100zł netto za pierwszą dobę i 50 zł netto za kolejne. Radni 11 głosami „za” przy 1 wstrzymującym się podjęli Uchwała nr XXV/152/2012 w sprawie ustalenia wysokości opłaty za korzystanie z kaplicy cmentarnej  na cmentarzu komunalnym w Horyńcu-Zdroju.

Kolejny projekt uchwały dotyczy zmiany wysokości udzielenia pomocy finansowej starostwu powiatowemu na realizację zadania budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej –ul.Myśliwska. Wysokość dotacji celowej to 10.000zł. radni bez uwag podjęli Uchwałę nr XXV/153/2012 w sprawie zmiany Uchwały nr XXIII/137/2012 z dnia 30 sierpnia 2012r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej.

Pan Przewodniczący odczytał projekt następnej uchwały o zmianach w budżecie gminy. Jet to III projekt tej uchwały, został szczegółowo omówiony na posiedzeniach komisji. Proponowane przez Wójta zmiany to : zwiększenie dochodów o 619156,20 zł, zmniejszenie wydatków o 65000zł, zwiększenie wydatków o 684156,20zł. radni bez uwag, 12 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XXV/154/2012 w sprawie zmian w budżecie Gminy Horyniec-Zdrój na 2012r.

Kolejny projekt uchwały dotyczy zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych. Dodatkowych wyjaśnień udzielił zastępca Wójta P.P.Wojtyszyn, który powiedział, że uchwała ta powstała po kontroli UKS, która wskazała na konieczność opodatkowania działek opisanych w ewidencji gruntów symbolem „dr”. Nie wszystkie działki można zaliczyć do dróg gminnych i tym samym zwolnić z podatku, bo nie spełniają innych wymagań. Działek tak oznaczonych jest ok.150ha, w tej uchwale zmianę klasyfikacji na drogi gminne objęto ok.30ha.Uchwała wymaga opinii zarządu powiatu, opinia taka jest.

Radca prawny podkreślił, że jest to ogromny problem dla gmin wiejskich, ilość tak oznaczonych
i opodatkowanych działek i płacenie podatku „samym sobie”.

W wyniku przeprowadzonego głosowania radni 12 głosami „za” podjęli Uchwała nr XXV/155/2012 w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.

Następny projekt uchwały dotyczy oddania w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej gminnej nieruchomości gruntowej dla GOK. Projekt był omówiony w czasie posiedzeń komisji. Radni bez uwag 12 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XXV/156/2012 w sprawie oddania w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej gminnej nieruchomości gruntowej położonej w Horyńcu-Zdroju przy ulicy Jana III Sobieskiego na rzecz Gminnego Ośrodka Kultury w Horyńcu-Zdroju.
Pan Przewodniczący odczytał projekt kolejnej uchwały o likwidacji GZEAS w Horyńcu-Zdroju

wraz z poprawką P.Wójta o przesunięciu likwidacji na dzień 31 marca 2013r.P.Dziechciarz pyta jakie są rzeczywiste oszczędności, w tej chwili pracuje 7 osób, ile będzie zatrudnionych później. Pani skarbnik odpowiada, ze plan dochodów GZEAS do końca roku trzeba będzie jeszcze o ok.20.000 zwiększyć, podane w uzasadnieniu cyfry są prawdziwe, oszczędności to 80-90.000. Pan Wójt dodał, że łącznie z kierowcami zatrudnionych będzie 5 osób.

Dyrektor GZEAS P.Łuczyszyn prosi radnych o przesunięcie terminu likwidacji na 31.03.2013, termin końca tego roku jest nierealny, w tej uchwale radni zdecydują przede wszystkim o sposobie obsługi szkół, termin nie jest tak ważny, jeżeli w przyszłym roku zapadną np. decyzje o zespole szkół, obsługa znajdzie miejsce właśnie w tym zespole. Uważa również, ze w podstawie prawnej powinien znaleźć się zapis o powołaniu się na przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Radca prawny jest zdania, że podstawa prawna uchwały jest właściwa, jest pełna gwarancja dalszej pracy dla wszystkich zatrudnionych. Pan Dziechciarz pyta dyrektor SP w Horyńcu P.D.Rachwalik o jej zdanie na temat likwidacji. Pani dyrektor odpowiada, ze otrzymała zapewnienie, ze szkoły będą prawidłowo obsługiwane. Pan Wójt mówi, ze obsługa jest obowiązkiem organu prowadzącego, że bierze pełną odpowiedzialność za prawidłową administracyjno-finansową obsługę szkół, pracownicy mają zagwarantowane zatrudnienie.

Radni 10 głosami „za” przy 2 wstrzymujacych się zmienili zapisy dat w uchwale na 31.03.2013
i 1.04.2013, a następnie 9 głosami”za” przy 3 wstrzymujących się podjęli Uchwałę nr XXV/157/2012 w sprawie likwidacji GZEAS w Horyńcu-Zdroju.

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały o utworzeniu ŚDS. Projekt został omówiony w czasie posiedzeń komisji. Obecny na sesji P.M.Husiatyński-kierownik ŚDS wyjaśnił, że uchwała ta, to uporządkowanie stanu faktycznego, jak napisał w uzasadnieniu do uchwały wymagane jest , aby ŚDS był samodzielną jednostką organizacyjną gminy. Radni bez uwag, jednogłośnie podjęli Uchwałę nr XXV/158/2012 w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej Gminy Horyniec-Zdrój pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy w Horyńcu-Zdroju.

Kolejny projekt uchwały dotyczy podziału gminy na obwody głosowania. Pani Szaganiec zwraca uwagę na konieczność zmiany zapisów polegająca na wykreśleniu nr domów w Radrużu. Radni przyjmują poprawkę jednogłośnie. Pan Dziechciarz proponuje dołączenie  okręgu nr 7 do obwodu
nr 6 – radni głosowali : „za” 4, przeciw 6 i 2 wstrzymujące się. Całość uchwały wraz z poprawka został przyjęta przez radnych 11 głosami „za” i 1 wstrzymującym się - Uchwała nr XXV/159/2012
w sprawie podziału gminy Horyniec-Zdrój na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów
i granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.

Ostatni projekt uchwały to wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Projekt był omówiony na posiedzeniach komisji. Pan Przewodniczący odczytał proponowane dwie poprawki zapisów. Radni przyjmują jednogłośnie. Pan Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad projektem uchwały wraz z poprawkami. Radni 12 głosami „za” podjęli Uchwałę nr XXV/160/2012
w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Współpracy Gminy Horyniec-Zdrój
z organizacjami  pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2013 – 2014.

Zakończono podejmowanie uchwał.

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA

Ad.1

Wnioski i zapytania.

Pan Przewodniczący prosi o pytania.

Ad.2.
Odpowiedzi na interpelacje. Nie było.

Ad.3

Zamknięcie sesji.

Pan Przewodniczący podziękował wszystkim za obecność i  zamknął obrady XXV Sesji Rady Gminy Horyniec-Zdrój.

 

   Przewodniczący

Rady Gminy Horyniec-Zdrój
      mgr Grzegorz Woźny

 

Protokołowała:                                                                                     

Joanna Styczeń

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 grudnia 2012 12:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Piotr Wojtyszyn
Ilość wyświetleń: 1421
20 grudnia 2012 12:27 (Piotr Wojtyszyn) - Zmiana danych dokumentu.
20 grudnia 2012 12:19 (Piotr Wojtyszyn) - Dodanie dokumentu.