Protokoły z posiedzeń

Protokół Nr 19/05

Protokół Nr 19/05 Posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodrczych w dniu 10 marca 2005 r.


1. Członkowie Komisji - wg listy obecności
2. Pan Edward Rogala - Wójt Gminy
3. Pan Stanisław Szymeczko - Skarbnik Gminy

Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał na sesję.
2. Sprawy różne.


Posiedzenie Komisji Budzetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji Pan Piotr Garbacz, która stwierdził prawomocność obrad i powitał wszystkich obecnych członków komisji, Pana Wójta E. Rogalę oraz Pana Skarbnika St. Szymeczko .
Pan Przewodniczący poprosił Pana Wójta o przedstawienie i omówienie projektów uchwał przygotowanych na sesję, które członkowie komisji otrzymali wcześniej celem zapoznania.
Pierwszy omawiany projekt uchwały dotyczył ustalenia dopłaty do taryfy za dostawę wody, odprowadzanie ścieków na terenie gminy.
Pan Wójt powiedział, że z kalkulacji wynika, że wytworzenie 1m3 wody wynosi 2,10 zł. a ścieków 2,57 zł. Rada Gminy przyjęła uchwałą stawkę: dla wody 1,75 zł, dla ścieków 2,15 zł dla gospodarstw domowych. Różnicę w wysokości 0,35 zł w stosunku do wody i 0,42 zł w stosunku do ścieków Rada Gminy musi dopłacić Spółce Usługi Komunalne na podstawie sporządzonego przez Spółkę miesięcznego zestawienia ilości dostarczonej wody, odprowadzonych ścieków. Rozliczenie nastąpi na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury.
Pan Wójt zaproponował w § 3 dopisać pkt 2 w brzmieniu ” Dopłata będzie przekazywana po sporządzeniu miesięcznego zestawienia ilości dostarczonej wody, odprowadzonych ścieków przez Spółkę „Usługi Komunalne Sp. z o.o. w Horyńcu-Zdroju na postawie faktury”.
Radni nie wnieśli uwag i przyjęli projekt uchwały 5 głosami „za”.
Kolejny projekt uchwały dotyczy przeprowadzenia wyborów sołtysa sołectwa Nowiny Horynieckie. Pan Wójt poinformował członków komisji, że Pan L. Ważny w dniu 18 lutego 2005r. złożył rezygnację z pełnienia funkcji sołtysa. Zebranie wiejskie przyjmuje rezygnację w okresie 1 miesiąca od daty złożenia wniosku. Po odwołaniu sołtysa Rada Gminy zarządza wybory w terminie 30 dni od daty odwołania. Zebranie wiejskie odbędzie się 11.03.2005r. Radni zaproponowali termin wyborów na 7 kwietnia br.
W wyniku przeprowadzonego głosowania radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie został omawiany projekt uchwały w sprawie bezpłatnego przekazania drewna opałowego. Pan Wójt powiedział, że zebranie wiejskie sołectwa Nowe Brusno i Polanka Horyniecka w dniu 21lutego br. wyraziło zgodę na przydzielenie 20 m3 drewna opałowego z mienia gminnego z przeznaczeniem na potrzeby opałowe Szkoły Podstawowej w Nowym Bruśnie. Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005r. Pan Wójt powiedział, że celem tego programu jest określenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie gminy w celu realizacji zadań wynikających z ustawy. W celu realizacji zadań wymienionych w ustawie Rada Gminy zabezpiecza środki na funkcjonowanie GKRPA i pełnomocnika Wójta Gminy ds. rozwiązywania problemów alkoholowych. Rada Gminy musi zabezpieczyć w budżecie gminy środki finansowe pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Członkowie komisji zapytali Pana Wójta o skład osobowy Komisji GPiRPA. Pan Wójt mówi, że w skład komisji wchodzą następujące osoby: D. Ważna, D. Ludwiczuk, L. Gruszczyńki, Z. Adamczuk, M. Hejnowicz, M. Husiatyński, M. Zdunek, oraz Ks. Proboszcz. Radni omawiając projekt uchwały zwrócili szczególną uwagę na rozdział ust. 5 dotyczący szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych. W ust. 5 pkt 3 radni zaproponowali aby przy wydawaniu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych Wójt Gminy zasięgnął opinii Komisji GKRPA.
Pan Wużyński zwrócił uwagę na zapisy pkt. 4, 7 i 8 w rozdziale V i poprosił o zwrócenie uwagi na jej zgodność z obowiązującymi przepisami. Pan Wużyński zapytał w jakiej wysokości przysługuje wynagrodzenie za posiedzenie komisji. Pan Wójt powiedział, że w wysokości 8% , które reguluje ustawa z dnia 10 października 2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Pan Wuzyński pyta czy jest to traktowane jako wynagrodzenie czy jako dieta. Pan Wójt odpowiada, że trwały na ten temat dyskusje, nadzór upiera się przy wynagrodzeniu.
Radni przyjęli projekt uchwały 5 głosami „za”.
Kolejny projekt dotyczył najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania pracowników samorządowych nie będących nauczycielami zatrudnionych w SP w Horyńcu-Zdroju, SP w Nowym Bruśnie, SP w Werchracie i Gimnazjum w Horyńcu-Zdroju oraz pracowników GZEAS i GOPS a także ustalenia wartości jednego punktu w złotych.
Pan Wójt powiedział, że ustala się najniższe wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej kategorii zaszeregowania w wysokości 600 złotych dla pracowników samorządowych w jednostkach organizacyjnych gminy Horyniec-Zdrój oraz uzgadnia się wartość jednego punktu w wysokości 3,70 zł. w celu ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych kategoriach wynagrodzenia zasadniczego. Reguluje to Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. Radni nie wnieśli uwag i przyjęli projekt uchwały jednogłośnie.
Następnie Pan Wójt omówił projekt uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych dla szkół podstawowych i gimnazjum dla których organem prowadzącym jest Rada Gminy Horyniec-Zdrój. Pan Wójt powiedział, że tworzy się rachunki dochodów własnych, w celu finansowania dożywiania uczniów. Źródłem dochodów rachunku dochodów własnych są wpłaty rodziców, wpłaty od sponsorów, fundacji i stowarzyszeń oraz dotacje z budżetu gminy. Z rachunku dochodów własnych finansowane będą zakupy produktów i artykułów żywnościowych do przygotowywania posiłków, zakup sprzętu kuchennego i wyposażenia kuchni i stołówki szkolnej.
Następnie omówiono projekt uchwały dotyczący regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy. Pan Wójt powiedział, że pomoc materialna o charakterze socjalnym może być udzielana w postaci stypendium szkolnego lub zasiłku szkolnego. Stypendium szkolne przyznaje się na wniosek, wg wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego regulaminu złożony przez: rodziców ucznia, pełnoletniego ucznia, dyrektora lub z urzędu. Do wniosku dołącza się zaświadczenia o wysokości dochodów , przy czym gdy rodzina ucznia korzysta ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej zamiast zaświadczenia o dochodach przedkłada zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, poświadczenie miejsca zamieszkania rodziny ucznia.
W rozdziale III w § 3 pan Wójt zaproponował wykreślenie słowa ”uwzglednieniu” a zastąpieniu „zasięgnięciu” jest to słowo bardziej wiążące. W § 9 o którym mowa o pomocy rzeczowej radni zaproponowali oprócz pomocy naukowych, podręczników także opłaty za internet oraz koszty zakupu posiłków w stołówkach szkolnych. W § 6 pan Wójt po głębszej analizie zaproponował wykreślenie słów „ dotyczy wyłącznie” natomiast § 7 proponuje zapisać w brzmieniu ” stypendium szkolne w formie świadczenia pieniężnego może być przyznane w sytuacjach określonych w art. 90 d ust. 5 ustawy „.W § 9 ust. 1 komisja zaproponowała wykreślenie słowa „ innych” ponieważ okoliczności te wymienione są w art. 90 d ust. 1 ustawy o systemie oświaty w pełnej lub częściowej wysokości. W ust. 3 komisja zaproponowała że stypendium szkolne w częściowej wysokości wynosi od 25 do 75 % stypendium w pełnej wysokości. Wysokość stypendium szkolnego radni ustalili w czterech skalach: od 0 - 25% - 100 % (maksymalne miesięczne stypendium szkolne)
Powyżej 25 - 50 % - 75 %
Powyżej 50 - 75 % - 50 %
Powyżej 75 - 25 %
W § 9 komisja zaproponowała wykreślenie ust. 5 i 6 , które dotyczą innych okoliczności mających wpływ na podwyższenie stypendium o 5 % np.: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm, narkomanię, niepełną rodzinę, wystąpienie zdarzenia losowego. Przewodniczący Rady Pan J. Wużyński zawnioskował o dopisanie dokumentów potwierdzających występowanie innych okoliczności o których mowa w § 9 ust. 5
W rozdziale V w § 10 ust. 2 pan Wójt proponuje zapisać w brzmieniu: „ jeżeli wnioskodawcami są rodzice ucznia, pełnoletni uczeń lub jeżeli stypendium przyznaje się z urzędu, to przyznanie stypendium warunkowane jest zasięgnięciem opinii dyrektora wystawianej na formularzu wniosku o którym mowa w ust. 1”. Komisja zaproponowała wykreślenie ust. 4 , który odnosi się do ust. 3. W ust. 5 komisja proponuje dopisać punkt dotyczący oświadczenia o braku innych dokumentów. Pan Wójt powiedział, że ust. 8 i 9 został wykreślony ponieważ ani wójt ani rada nie ma uprawnień ustawowych do powoływania komisji stypendialnej. W § 11ust. 2 komisja proponuje zapisać w brzmieniu ” w decyzji administracyjnej określa się miesięczną wysokość stypendium szkolnego, jego formy oraz okres, na który stypendium jest przyznane, kieruje się sytuacją dochodową ucznia i jego rodziny”. W § 13 ust. 2 radni zaproponowali zapisać w brzmieniu: „ refundacji dokonuje się w ratach miesięcznych lub jednorazowo po zakończeniu semestru na podstawie przedłożonych imiennych dokumentów: faktur VAT, rachunków, biletów na przejazd środkami komunikacji publicznej lub innych dowodów poniesienia kosztów”. Komisja zaproponowała w § 13 dopisać ust. 5 dotyczący wypłat z tytułu udzielania stypendium szkolnego oraz zasiłku szkolnego w zależności od indywidualnej sytuacji ucznia, słuchacza. W rozdziale VI w § 16 Pan Wójt proponuje zapisać w brzmieniu” zasiłek szkolny przyznaje się na wniosek złożony przez uprawnionych wnioskodawców w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia losowego powodującego trudną sytuację materialną”. W § 18 ust. 1 komisja proponuje zapisać w brzmieniu „ zasiłek szkolny może być przyznany w zależności od sytuacji losowej w pełnej lub częściowej wysokości”. W § 19 proponuje się wykreślenie „lub w formie pomocy rzeczowej” a zastąpienie wyrazem „najpóźniej” . Ust. 3 proponuje się zapisać w brzmieniu „ warunkiem refundacji zasiłku szkolnego jest przedłożenie imiennych faktur VAT, rachunków lub innych dokumentów potwierdzających dokonanie wydatku”.
Pan Wójt poinformował członków komisji, że przygotowując ten regulamin jest jeszcze dużo niejasności. Dopiero po szkoleniu można będzie coś więcej powiedzieć.
Przewodniczący Rady poprosił Pana Wójta , żeby na najbliższą sesję projekt uchwały został poprawiony uwzględniając wszystkie wnioski składane przez Komisje Stałe.
Następnie Pan Wójt poprosił Pana Skarbnika o omówienie projektu budżetu na 2005r. Pan Skarbnik poinformował członków komisji, że RIO w Rzeszowie po rozpatrzeniu projektu budżetu Gminy Horyniec-Zdrój na 2005r. wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwałą NR 12/15/2004 z dnia 29 grudnia 2004r.
Ustala się dochody gminy na rok 2005 w wysokości 8.800.924 zł.
Ustala się wydatki budżetu gminy na rok 2005 w wysokości 9.447.228 zł.
Ustala się deficyt w budżecie w kwocie 646.304 zł. Ustala się spłatę kredytu w wysokości 450.639 zł w tym: PKO S.A. w Lubaczowie – 125.000 zł, BISE w Zamościu – 108.639 zł, WFOŚiGW w Rzeszowie 104.000 zł, BOŚS w Rzeszowie – 113.000 zł. Źródłem finansowania wydatków nie mających pokrycia w planowanych dochodach budżetowych w kwocie 1.086.943 zł, w tym deficyt w wysokości 646.304 zł. Ustala się plan przychodów funduszy celowych w wysokości 15.000 zł i wydatków w wysokości 20.600 zł. Określa się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na kwotę 57.000 zł i wydatki na zadania wynikające z GPPiPA na 2005r. w kwocie 57.000 zł. Ustala się wydatki na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli w kwocie 16.100 zł. Wydatki związane z realizacją inwestycji i zakupów inwestycyjnych wyniosą 2.101.400 zł. Dotacja dla GOK- 175.000 zł a dla Biblioteki samorządowej 83.000zł.
Ustala się dotację z budżetu gminy na realizację zadań własnych gminy przez stowarzyszenia w wysokości 27.000 zł. w tym: na imprezy sportowe i inne zadania z zakresu kultury fizycznej w kwocie 27.000 zł, Ustala się przychody i rozchody środków specjalnych na dożywianie młodzieży w kwotach: przychody – 98.500 zł, rozchody – 98.500 zł.
Przewidziane zostały do zaciągnięcia kredyty i pożyczki w kwocie 880.000 zł. z przeznaczeniem na: budowę wodociągu w miejscowości Podemszczyzna – 70.000 zł, budowa drogi gminnej w Nowinach Horynieckich – 130.000 zł, budowa drogi na ul. Armii Krajowej 190.000 zł., budowa sali gimnastycznej przy SP w Horyńcu-Zdroju – 150.000 zł, budowa kanalizacji na ul. Słonecznej i Zdrojowej – 340.000 zł. Struktura dochodów w budżecie gminy przedstawia się następująco: dochody własne – 2.136.812 zł, subwencje z budżetu państwa – 4.340.300 zł, dotacje celowe (zadania zlecone i własne) – 1.315.317 zł, udział w podatkach (od osób fizycznych i prawnych) – 527.5000 zł. Ustala się dotację przedmiotową stanowiącą dopłatę do sprzedaży wody i przyjmowania cieków w Grupie I – gospodarstwa domowe na terenie gminy dla Spółki z o.o Usługi Komunalne w Horyńcu-Zdroju w kwocie 46.312 zł.
Planowane dochody wg działów przedstawiają się następująco:
Leśnictwo – pozyskanie drewna w lasach komunalnych szacuje się na kwotę 45.000 zł,
Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elekt., gaz i wodę – 67.583. zł,
Gospodarka mieszkaniowa – 387.530 zł,
Działalność usługowa – 29.250 zł,
Administracja publiczna – 57.577 zł. w porównaniu do roku ubiegłego wzrost dotacji wynosi 777 zł.
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – dotacja celowa z budżetu państwa na prowadzenie stałego rejestru wyborców została przyznana gminie w wysokości 1.140 zł i jest na poziomie ub. roku,
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 7000 zł.,
Dochody od osób prawnych, fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej 2327000 zł.,
Różne rozliczenia – 4.444.344 zł,
Oświata i wychowanie – 24.000 zł.,
Pomoc Społeczna – 1258900 zł,
Edukacyjna opieka wychowawcza – 11700 zł,
Gospodarka Komunalna i ochrona środowiska – 139900 zł,
Planowane wydatki budżetu wg działów przedstawiają się następująco:
Rolnictwo i Łowiectwo – 8600 zł,
Leśnictwo – 36.300 zł,
Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę – 170735 zł,
Transport i łączność – 775000 zł,
Gospodarka mieszkaniowa – 91800 zł,
Działalność usługowa – 83000 zł,
Administracja publiczna – 1100269 zł,
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 1140 zł,
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej – 25000 zł,
Obsługa długu publicznego – 68600 zł,
Różne rozliczenia – 7500 zł,
Oświata i wychowanie – 3785622 zł,
Ochrona zdrowia 57.000 zł,
Pomoc społeczna – 1498946 zł,
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 1132474 zł,
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 300200 zł,
Kultura fizyczna i sport – 59500 zł.

Pan Wójt powiedział, że złożony został wniosek o dofinansowanie remontu drogi dla Nowin Horynieckich i ul. Armii krajowej w Horyńcu-Zdroju w ramach programu INTERREG III A Polska-Białoruś-Ukraina, do którego m.in. była potrzebna umowa o współpracy z gminą z Ukrainy. W związku z powyższym Pan Wójt poprosił członków komisji o zabezpieczenie „wirtualnych pieniędzy” aby umożliwić pisanie wniosków żeby nie dyskwalifikować się na samym wstępie działania, tym że nie mamy zabezpieczonych w budżecie Gminy własnych środków. Radni 5 głosami „za” wyrazili zgodę.
Pan Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za obecność i dyskusję, dokonał zamknięcia posiedzenia komisji.


Protokołowała Przewodniczący Komisji
Wioletta Serkis mgr Piotr Garbacz










Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Piotr Wojtyszyn
Ilość wyświetleń: 963
12 marca 2008 23:04 (Piotr Wojtyszyn) - Utworzenie dokumentu