Protokoły z posiedzeń

Protokół Nr 20/05

Protokół Nr 20/05 z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych w dniu 14 kwietnia 2005 r.


1. Członkowie Komisji - wg listy obecności
2. Pan Edward Rogala - Wójt Gminy
3. Pan Robert Serkis - Z-ca Wójta

Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał na sesję.
2. Sprawy różne.


Posiedzenie Komisji Budżetu, Rolnictwa i Spraw Gospodarczych
otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji Pan P. Garbacz, który stwierdził prawomocność obrad i powitał wszystkich obecnych członków komisji, Pana Wójta E. Rogalę, Pana Z-cę R. Serkisa.
Pan Przewodniczący poprosiła Pana Wójta o przedstawienie i omówienie projektów uchwał przygotowanych na sesję, które członkowie komisji otrzymali wcześniej celem zapoznania.
Pan Wójt poinformował radnych, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie pozytywnie zaopiniowała wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie Wójtowi Gminy Horyniec-Zdrój absolutorium. Oraz odczytał uchwałę Nr 12/20/2005r. z dnia 7 kwietnia 2005r. w w/w sprawie.
Pan J. Wużyński zapytał o ilość wydawanych decyzji umorzeniowych związanych z podatkiem od nieruchomości oraz jak wysokie są to kwoty. Pan Wójt powiedział, ze dotyczy to głównie emerytów, którzy płacą dość wysokie podatki. Ogólnie są to wydawane decyzje dla osób prywatnych. Pan Wużyński zaznaczył, że z naszej gminy idzie bardzo znikoma liczba tytułów wykonawczych, mówi że inne gminy o to dbają. Pan Wójt mówi, że do urzędu wpływa bardzo dużo podań o umorzenia lub przesunięcia terminu płatności i dlatego nie podaje się ich do egzekucji a część leży w Urzędzie Skarbowym i czeka. Pan Wużyński mówi, że z urzędów trzeba monitować to najbardziej skutkuje. Powiedział, że trzeba być uczulonym i tytuły wystawiać na bieżąco. Mówi, że jeżeli jest duży podatnik to zrobić mu egzekucję nieruchomości. Podał przykład jak pracują służby podatkowe( nie zapłacił I raty podatku od nieruchomości i nie otrzymał upomnienie).
Więcej uwag radni nie wnieśli i przyjęli projekt uchwały w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2004 oraz udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Horyniec-Zdrój 5 głosami „za”.
Następnie został omówiony projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Miejscowości Horyniec-Zdrój. Pan Wójt poinformował członków komisji, że projekt ten jest potrzebny w celu uzyskania środków pomocowych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego działanie „odnowa wsi i ochrona dziedzictwa kulturowego” w kwocie około 82.000 zł.
Pan radny F. Nepelski zapytał czy musi być zgoda od konserwatora zabytków. Wójt powiedział, że tak. Pan P. Garbacz zapytał czy ten plan będzie realizowany na przyszłość. Pan wójt mówi, ze nie ma sztywnych zapisów. Można go modyfikować. Pan radny Garbacz zawnioskował o dopisanie do pkt. dotyczącego turystyki aktualnego stanu łóżek w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym Dukat
-zaplecze naclegowe 66 łóżek i zaplecze gastronomiczne 70 miejsc konsumpcyjnych, sala konferencyjna 120 miejsc oraz restauracja Sawa 180 miejsc konsumpcyjnych oraz przy elementach turystyki dopisać wycieczki autobusowe do Lwowa.
-
Komisja przyjęła projekt uchwały 4 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia strategii rozwoju Gminy Horyniec-Zdrój. Pan Wójt wyjaśnił, że są to dość obszerne materiały, członkowie komisji dostali informacje w wersji skrótowej. Całość materiałów do wglądu była wyłożona w biurze obsługi rady. Mając na uwadze harmonijny rozwój gminy przyjmuje się wieloletni plan rozwoju pod nazwą Strategii Rozwoju Gminy Horyniec-Zdrój na lata 2005-2013. Pan Wójt zaznaczył, że jest to koncepcja systemowego działania mająca na celu sformułowanie długookresowych celów rozwoju i ich modyfikacji w zależności od zachodzących zmian w jej otoczeniu, określaniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych działań oraz sposobów postępowania zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na zmieniające się otoczenie i zapewnienie mieszkańcom korzystnych warunków egzystencji i rozwoju. Strategia jest dokumentem, który należy uzupełniać o nowe pomysły, treści i sposoby rozwiązywania problemów. Uchwalenie strategii wraz z Planem Rozwoju Lokalnego otwiera kolejny etap polegający na opracowywanie programów operacyjnych, aktualizacji i weryfikacji celów oraz priorytetów rozwoju. Pan radny K. Woźny zarzucił Wójtowi, że materiały są zbyt późno dostarczane. Uważa, że można było dostarczyć całość dokumentów a nie krótkie streszczenia dotyczące strategii czy też Planu Rozwoju Lokalnego. Wspomniał także o możliwości umieszczenia tych obszernych materiałów w internecie. Mówi, że dla niego ten temat jest nieznany.
Pani radna B. Jóxwik-Przednowek mówi, ze materiały są dostarczane w ostatniej chwili, kilka dni przed komisjami. Tablica, która znajduje się pod urzędem jest złym wizerunkiem dla naszej gminy. Uważa, że trzeba wydzielić osobną tablice, na której wszelkie informacje o sesjach, komisjach oraz zebraniach wiejskich będą bardziej czytelne.
Pan Wójt mówi, że kilka razy informował na komisjach i sesjach że są przygotowywane o takiej tematyce projekty uchwał do wglądu w biurze obsługi rady ale jakoś nikt się tym nie zainteresował i nie skorzystał. Odbyło się także zebranie wiejskie w tej sprawie i przyszła tylko znikoma ilość mieszkańców, która przyszła w całkiem innej sprawie. Pani radna Jóźwik-Przednowek twierdzi, że nie było wywieszonych ogłoszeń na temat zebrań wiejskich. Pan Wójt mówi, że w innych sołectwach jest zawsze frekwencja a u nas nie ma niestety przekazu. Pani radna uważa, że ludzie mają dość opowiadania o tym co będzie, może nie doceniają tego co już zostało zrobione. Pan Wójt powiedział, że czuje się rozczarowany, ponieważ ten temat wzbudza wiele emocji, pojawiły się dyskusje w internecie i dziwi się, że nikt się nie pofatygował i nie okazał żadnego zainteresowania. Radni zawnioskowali aby materiały te umieścić na stronie internetowej a niektórym wysłać na dyskietkach.
Pan Przewodniczący Komisji przeprowadził głosowanie nad wprowadzeniem projektu uchwały na najbliższą sesję. Głosowano: 3 głosy „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się”.
Następnie został omawiany projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego. Pan Wójt wyjaśnił, że jest to zestaw działań, które maja zostać podjęte w określonym terminie i zmierzających do długotrwałego i zrównoważonego rozwoju gminy.. Planowanie strategicznie znacznie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu, umożliwia racjonalne gospodarowanie zasobami i potencjałem gminy. Plan Rozwoju Lokalnego jest dokumentem określającym najważniejsze działania mające na celu ciągły rozwój gminy oraz przewidywane efekty tych działań. Plan Rozwoju Lokalnego określający problemy i wytyczający cele ma służyć wykorzystaniu szans gminy jak również uświadomić mieszkańcom ich rolę oraz poszczególnych instytucji działających na terenie gminy w jego wdrażaniu i realizacji. Radni poprosili także o ukazanie się pełnego tekstu w internecie.
Następnie został omówiony projekt uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniego programu inwestycyjnego. Pan Wójt zawnioskował o dodanie do załącznika projektu uchwały pkt. 12 inwestycji pn. remont Gminnego Ośrodka Kultury w Horyńcu-Zdroju . Wartość inwestycji około 82.000 zł, czas realizacji 2005-2006, źródła finansowania: budżet gminy oraz środki pomocowe UE. Pan radny K. Woźny zawnioskował o dopisanie w pkt. 4 modernizacja ul. Zielonej z przedłużeniem bocznej ul. Wojska Polskiego – 250 000 zł na czas realizacji 2005-2008. Przewodniczący przeprowadził głosowanie nad poprawkami. Radni 5 głosami „za” przyjęli poprawki. Nad całością projektu uchwały wraz z przyjętymi poprawkami radni głosowali jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji odczytał projekt uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Pan Z-ca Wójta powiedział, że jest to dostosowanie bieżących przepisów do obecnej ustawy. W wyniku przeprowadzonego głosowania radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Kolejny projekt dotyczył programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2005-2009. Z-ca Wójta wyjaśnił, iż projekt tej uchwały został dostosowany do bieżących aktów prawnych. Został przeanalizowany stan technicznych oraz plan remontów i modernizacji. Zostały uwzględnione zasady polityki czynszowej, sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, planowana sprzedaż lokali mieszkalnych. Pan Wójt powiedział, że z zasobu mieszkaniowego gminy został zdjęty budynek w Nowinach Horynieckich. Sołectwo nie wyraziło zgody na sprzedaż, jako mieszkanie nie spełnia funkcji mieszkaniowych, bardzo dużo trzeba byłoby włożyć pieniędzy. Sołectwa też chce mieć jedno pomieszczenie na świetlicę. Pani radna Jóźwik-Przednowek mówi, że jeżeli chodzi o remont tego budynku to niech się tym zajmie sołectwo.
Radni 5 głosami „za” przyjęli projekt uchwały.
Następnie Pan Wójt omówił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 107/XII/04 z dnia 5 marca 2004r. w sprawie zasad wynajmowania lokali użytkowych stanowiących mienie Gminy Horyniec-Zdrój. Wójt zaproponował w § 1 dopisanie ust. 2a w brzmieniu; „Wójt może odstąpić od przeprowadzania procedury przetargowej na najem lokali wynajmowanych przez osoby prawne i organizacje mające siedzibę i prowadzące działalność na terenie danej miejscowości, których celem działania jest rozwój gospodarczy, społeczny i kulturalny społeczności, na terenie której lokal się znajduje”.
Komisja w § 5 zaproponowała następujące stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali miesięcznie:
- dla lokali użytkowych położonych na terenie miejscowości Horyniec-Zdrój 12 zł. za 1m2,
- dla lokali użytkowych położonych poza miejscowością Horyniec-Zdrój 5,5 zł. za 1m2,
- dla pomieszczeń magazynowych i gospodarczych na terenie gminy Horyniec-Zdrój 3,3 zł za 1m2
- dla loklali wynajmowanych na rzecz podmiotów wymienionych w § 1 ust. 2a uchwały 0,10 zł za 1m2.
Radni jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
Następnie poproszona Pana Skarbnika o omówienie projektu uchwały w sprawie wynagrodzenia miesięcznego dla Wójta Gminy. Pan Skarbnik powiedział że ta zmiana wynikła z Rozporządzenia Rady Ministrów z 2005r., projekt tej uchwały jest dostosowany do obowiązujących przepisów. Komisja Rewizyjna zaproponowała najniższe wynagrodzenie wg XX kategorii zaszeregowania w wysokości 3.500 zł oraz dodatek funkcyjny w kwocie 1060 zł. radni przychylili się do wniosku komisji rewizyjnej i jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
Kolejny omawiany projekt dotyczył sprzedaży nieruchomości w trybie przetargowym.
Pan Z-ca Wójta wyjaśnił, że w marcu br. odbyły się zebrania wiejskie. Z wnioskiem zwrócił się Pan Wiśniewski. Sołectwo wyraziło zgodę na sprzedaż nieruchomości Nr 1466 o pow. 1,39 ha jest to łąka przylegająca do jego łąki.
Druga nieruchomość o Nr 90 o pow. 0,32 ha jest to działka rolna celem poszerzenia działki zagrodowej na wniosek Pani B. Serkis. Do sprzedaży zostanie wydzielona tylko część działki. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła projekt uchwały 5 głosami „za”.
Następnie Pan Wójt poprosił Pana Skarbnika o omówienie zmian do budżetu gminy na 2005r. Pan Skarbnik powiedział, że zwiększa się dochody w budżecie gminy o kwotę 14.182 zł. z przeznaczeniem na wykonanie ścieżki przyrodniczo-kulturowej Horyniec-Zdrój-Radruż otrzymane z Fundacji Karpackiej. Radni nie wnieśli uwag. W wyniku przeprowadzonego głosowania radni jednogłośnie przyjęli projekt uchwały.
Pan Wójt zasygnalizował, że powstała inicjatywa utworzenia radia lokalnego dla całego powiatu lubaczowskiego. Wszystkie gminy podjęły decyzje na tak. Trzeba będzie zabezpieczyć środki w budżecie na kwotę 7000 zł. Pan Wójt ma obawy co do słyszalności całej gminy. Pan radny St. Wis mówi, że istotną sprawą jest promowanie naszej gminy na zewnatrz. Pan Wójt poinformował członków komisji, że na sesję został zaproszony Pan Wiesław Bek i wszelkie pytania należy kierować do niego.
Następnie został odczytany projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Ziemi Lubaczowskiej. Pan Wójt wyjaśnił, że zostało skierowane pismo do wszystkich gmin w sprawie przyjęcia jednolitego tekstu statutu uwzględniając wskazane zmiany.
W § 2 statutu należy uwzględnić kolejność gmin: gminy miejskie, wiejsko-miejskie, gminy wiejskie wszystkie w kolejności alfabetycznej. W § 8 pkt 3 zapisać w brzmieniu: „każdą gminę liczącą powyżej 5000 tys. Mieszkańców reprezentuje dodatkowo jeden przedstawiciel wskazany przez radę Gminy który posiada jeden głos”. W § 14 w pkt. 3 powinien brzmieć: „dopuszczalny jest wybór członka zarządu spoza Zgromadzenia w liczbie nie przekraczającej 1/3 składu Zarządu”. W § 23 pkt. 2 poprawić błędy literowe tj. przed wyrazem zyskach skreślić 2, zamiast wyrazu strata ma być straty, oraz w § 24 popisać po wyrazie z 8 marca 1990r.Komisja zaproponował w § 8 pkt. 3 zapisać w brzmieniu; „ każdą gminę w związku reprezentuje dwóch przedstawicieli w tym Wójt gminy” oraz w § 14 pkt. 3 zapisać w brzmieniu: „ dopuszczalny jest wybór jednego członka spoza zgromadzenia”. Przewodniczący komisji przeprowadził głosowanie nad poprawkami. Głosowano: 5 głosów „za”. Nad całością projektu uchwały wraz z przyjętymi poprawkami – 5 głosów „za”.

W sprawach różnych Pani radna B. Jóźwik-Przednowek zapytała o termin przetargu na salę gimnastyczną. Pan Wójt powiedział, że przetarg odbędzie się między 10 a 14 czerwca br. Pani radna zapytała o remont ul. Armii Krajowej. Pan Wójt poinformował radnych, że został złożony wniosek na remont drogi do INTERREG i czekamy na odpowiedź. Pani radna mówi, że pierwszy odcinek drogi także wymaga remontu. Pan Wójt powiedział, że dokumentacja została już złożona , później mogłyby wystąpić dość poważne problemy.
Pan radny K. Woźny zawnioskował o pisemne uzasadnienie do każdej uchwały, ponieważ niektóre uchwały są dość trudne, jest to kwestia kilku zdań.

Pan Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za obecność i dyskusję, dokonał zamknięcia posiedzenia komisji.


Protokołowała Przewodniczący Komisji
Wioletta Serkis mgr Piotr Garbacz


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Piotr Wojtyszyn
Ilość wyświetleń: 876
12 marca 2008 23:04 (Piotr Wojtyszyn) - Utworzenie dokumentu